Hlavní obsah

Vitaminy nesnáším! Jak na dítě, které nechce ovoce a zeleninu?

Foto: Thinkstock

Některé děti ovoce a zeleninu odmítají jíst. Musíte tedy vymyslet nějakou fintu...

K snídani jablko, k svačině mandarinka a během dne třeba miska hroznů? Pokud takhle vypadá příděl vitaminů vašeho dítěte, můžete se pochválit. Některé děti totiž ovoce a zeleninu nepozřou. Jak na ně?

Článek

Iveta má dvě dcery, jedna by mohla být živa prakticky jen z ovoce a zeleniny, ale přesvědčit tu druhou, aby si dala banán nebo okurku, je boj. „Jako by ani nebyly sestry. Přitom odmalička mají stejný jídelníček. S mladší devítiletou ale bojujeme o každé zdravé sousto. Přitom jinak jí dobře, mléčné výrobky, maso, má ráda pestrý jídelníček,“ zoufá si Iveta.

Patří vaše dítě také k nejedlíkům čehokoli, co zavání něčím ovocným nebo zeleninovým? Snažte se je přesvědčit, že v jídelníčku jsou vitaminy důležité, a pokud to nezabere, budete je muset trochu podvést.

Pohrajte si v kuchyni

„Ovoce a zelenina je přirozeným zdrojem vitaminů či vlákniny, a zejména na podzim a v zimě je jejich přísun důležitý kvůli zvýšené nemocnosti. Pokud dítě opravdu nic sníst nechce, nabízí se využití nějakých potravinových doplňků,“ míní dětská lékařka Hana Cabrnochová.

Vykrajujte – „Maminky by měly zapojit fantazii a to, co má jejich dítě sníst, mu zatraktivnit. Potom se stane, že dítě nevědomky všechno ,sezobe', přitom by jablko jen tak do ruky odmítlo,“ radí Hana Cabrnochová. Na pomoc si vezměte vykrajovátka na cukroví a na talíř dítěti naložte paprikové domečky, okurkové sněhuláky nebo jablečná srdíčka.

Foto: Thinkstock

Jídlo jako hra. Kdo by odolal?

Lákejte –Zuzana přišla na to, jak čtyřletého syna přesvědčit ke konzumaci čerstvého ovoce. Míchá mu ho s mlékem a vytváří ovocné koktejly. V létě je lepší nabídka ovoce, v zimě zase stačí vyndat ovoce z mrazáku a přidat mléko. Anebo nalákejte dítě na oblíbený moučník naservírovaný jinak. Jak třeba?

K počítači s ovocem

Podmiňujte – Chceš se dívat na televizi nebo si zapnout počítač? Fajn, ale pod podmínkou, že u toho budeš „chroupat“ něco zdravého, kousek jablka nebo třeba mrkev. To je fígl jedné z našich čtenářek, Lindy. Klidně to zkuste, jen nenuťte dítěti druh ovoce či zeleniny, který opravdu nesnáší. Smlsne si váš potomek rád na kousku čokolády nebo bonbonu? Dovolte mu to, ale jen v případě, že ten den snědl svoji dávku vitaminů.

Vysvětlujte – Jednejte s dítětem jako s dospělým. „Vysvětlili jsme dceři, co se v těle děje, když ovoce a zeleninu jíst nebude, a zabralo to. Sama si teď říká o zeleninovou oblohu k večeři,“ vypráví maminka Silvie, která si na pomoc vzala knihu o těhotenství a prvních letech života dítěte. V ní jsou krásně popsány a vyfoceny potraviny, které mají malé děti jíst.

Foto: Thinkstock

Šťávy a koktejly dětem chutnají

Hranolky? Co zeleninové?

Namáčejte – Marcele se osvědčilo zeleninu a ovoce něčím ozvláštnit. Nakrájí různé druhy na kostičky nebo tyčinky a přidá k nim misky s omáčkami. „Děti si vezmou vidličky, napichují a namáčí si to třeba do krémového sýru nebo zakysané smetany. Zabírá to na ně lépe, než kdybych jim dala hromádku samotné zeleniny,“ myslí si Marcela. Ovoce jde namáčet třeba do jogurtu.

Maskujte – Chystáte k večeři oblíbené těstoviny nebo třeba kaši? Přimíchejte do jídla nenápadně nějaké ty vitaminy, pozor jen, aby to nebylo znát na chuti. „Receptů, v nichž hraje důležitou roli nějaký druh zeleniny, je řada, ale přitom to není na první pohled jasné,“ míní profesionální kuchařka Alice Čechová.

Zelenině dává váš potomek červenou, ale třeba po hranolkách se může utlouct? Udělejte mu je, ale z mrkve a celeru. Nemusí se smažit, stačí je jen zakápnout olivovým olejem a nechat v troubě zezlátnout. Možná si potomek ani nevšimne, že nejsou bramborové!

Děti umí s jídlem rodiče pěkně potrápit, co si třeba počít, když mají jednotvárný jídelníček?

Odmítá váš potomek jíst ovoce a zeleninu? Zkuste na něj triky a do jídla mu vitaminy propašujte.

ynezorPumanzeSaNyknalC