Hlavní obsah

Den nebo rok bez nákupů: Proč si přestat pořizovat oblečení? Získáte místo ve skříni a pokoj v duši

Foto: NDAB Creativity, Shutterstock.com

Foto: NDAB Creativity, Shutterstock.com

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Předvánoční nákupní horečka stoupá, slevy během Black Friday útočí ze všech stran… A i proto v 90. letech vznikl Den bez nákupů, který se v Evropě připomíná poslední listopadovou sobotu. Jeho hlavním motivem je si uvědomit, jak někdy žijeme konzumně. Ale co když jeden den bez nákupů nestačí?

Článek

Asi vás napadlo, že strávit jednu sobotu v roce bez nakupování vážně není nic obtížného. Máte pravdu. Co takhle to zkusit delší dobu? V této souvislosti mě zaujala nenakupovací výzva na sociálních sítích. Vnímám ji ne jako zdvižený prst, ale jako cestu k seberozvoji a především k sebepoznání. K zjištění, co a kdy člověk nakupuje, jaké jsou přitom jeho hlavní motivace…

Přiznám se, že já zatím na takovou výzvu připravená nejsem, ale motivovala mě: víc nad nákupy přemýšlím. A i to se počítá. Oslovila jsem dámy, které sleduji na Instagramu a jež se rozhodly, že nebudou nakupovat (oblečení a někdy ani doplňky) po dobu výrazně delší než jeden den. Co je k tomu vedlo a co jim to přineslo?

Jak probíhá nenakupovací výzva

Nejde o oficiální akci s pravidly, ale o osobní výzvu, a je tedy na každém, jak si svoje nenakupování definuje. Cílem nemá být stříhat metr do konce, abyste mohli vyrazit na pořádný „shopping“, ale jde o to, zamyslet se nad svými motivy. Každá z oslovených dam to měla nastavené jinak: od striktního zákazu jakýchkoli nákupů po povolené pořizování spodního prádla a sportovního oblečení.

Proč zkusit nenakupovat?

Jaké jsou motivace lidí, kteří se rozhodli omezit své nákupy? Jejich důvody jsou rozmanité a často velmi osobní.

  • Neudržitelný způsob života: Etické důvody bývají časté. Nad fashion etikou, ekologií a problematikou životního prostředí se zamýšlela metodička a lektorka adaptačně-integračních kurzů pro cizince Blanka Vosecká Veselá, která ve výzvě stále pokračuje. Říká, že fakta kolem módního průmyslu jsou alarmující: „Celosvětově nadprodukujeme oblečení a módní průmysl je jedním z největších znečišťovatelů životního prostředí.“
  • Nepřehledný šatník a potřeby: U plné skříně je snadné ztratit přehled. Blanka si také chtěla uvědomit, kolik oblečení opravdu potřebuje, kolik ho je skutečně nutné během roku kupovat a co už je naopak jenom rozmazlenost či koníček.
  • Impulzivní nákupy: Pro podnikatelku a PR manažerku Zuzanu Fryaufovou, která sama sebe vyzvala loni, bylo hlavním důvodem, že nakupovala impulzivně, v rámci prokrastinace, i když měla oblečení dost. A protože má styl dávno daný, pořizovala si vlastně pořád totéž: „Výsledkem pak nebyl pestrý šatník plný oblečení pro každou příležitost, ale šatník, ve kterém je tucet černých kalhot, svetrů v neutrálních barvách, mnoho bílých košil a basic triček.“
  • Neujasněný vkus: Módní vkus se v průběhu života mění a lektorka jógy Soňa Audesová, která výzvu držela necelý rok, začala zhruba před třemi lety cítit, že to „není ona“, ale nedokázala definovat, jak by chtěla svůj osobní styl změnit: „Chtěla jsem získat odstup a zjistit, jaké oblečení nejlépe vystihne moji osobnost, do čeho se chci každý den oblékat, o kolik oděvů se dokážu starat.“
  • Finanční nákladnost: Třebaže pro dotazované dámy nebyl finanční aspekt primárním důvodem, je to jistě zajímavá motivace.
Foto: Dikushin Dmitry, Shutterstock.com

Opravdu potřebujete páté hnědé kalhoty? Pokud vám udělají radost a nemáte s tím žádný problém, v pořádku. Jestli vás však po nákupu stíhají nepříjemné pocity, je šikovné se nad sebou zamyslet: Co se stane, když si je příště nekoupíte?Foto: Dikushin Dmitry, Shutterstock.com

Přínosy nenakupovací výzvy

Stejně jako šly každá do výzvy po svém, hodnotí dámy i jinak její přínos. Blanka Vosecká Veselá lépe vnímá, kolik oblečení opravdu potřebuje, ve výzvě navíc stále pokračuje. A třebaže je móda její koníček a občas smutně kouká, co krásného mají v nabídce její oblíbené české značky, není to potřeba, jen touha.

Zuzana Fryaufová získala svobodu (oblečení pro ni přestalo být tématem), kreativitu (zkoušela stávající oblečení nosit jinak), sebedůvěru (ví, co nosí a proč), jistotu, že rok bez nákupů vydrží a každý kousek oblečení bude racionálně zvažovat, komunitu (která se pod hashtagem #mamdost22 pravidelně informovala a motivovala), a úspory (finance nebyly hlavním motivem, ale rozdíl byl značný).

Soňa Audesová šla do výzvy se šatníkem ve stylu „hodné maminky s kočárkem“, chybělo jí něco hezkého, sexy, chtěla být sama sebou. Díky nenakupování se dokázala soustředit víc na stávající stav a zároveň na sebe sama a svou proměnu. Spolu se stylistkou pak na konci výzvy proměnila vše ve variabilní šatník doplněný o kousky od méně známých, zajímavých značek.

Jak nakupovat méně oblečení

Máte dojem, že moc nakupujete, máte plnou skříň „hadrů“, přitom nevíte, co na sebe, zmocňují se vás po nákupech negativní pocity, nelíbí se vám váš šatník, hledáte osobní styl, utrácíte za oblečení moc peněz… Právě pro vás může být nějaký způsob „nenakupování“ zajímavou cestou k sebepoznání a seberozvoji. Jak na to, aby vás to bavilo?

  • Pozvěte si stylistku nebo stylovou kamarádku, která s vámi projde šatník a ukáže spoustu nových kombinací z oděvů, které už máte.
  • Zkuste si své oblečení nechat přešít, upravit nebo třeba posprejovat, dejte mu novou tvář.
  • Objevte kouzlo second handů, kamarádských výměn oblečení nebo půjčoven oblečení.
Související témata:
Mezinárodní den bez nákupů

Načítám