Hlavní obsah

Co nás nejvíce donutí k utrácení? Slyšíme na slevy, influencery i odloženou platbu

Foto: Yuganov Konstantin, Shutterstock.com

Foto: Yuganov Konstantin, Shutterstock.com

Ceny v obchodech stále rostou a inflace dává našim peněženkám poslední dobou řádně zabrat. Proto se zákazníci snaží ušetřit, jak to jen jde. Nechají se tak často zlákat slevami i věrnostními kartami. Co dalšího nás snadno ovlivní ke koupi?

Článek

Nákupní chování zákazníků je ovlivnitelné. Proto obchody lákají na široký výběr nabídky nejen zboží, ale i volby platby, způsobu dopravy i místa doručení. Doba covidu také značně posunula nákupy na internetu, které stouply. Spousta lidí se naučila objednávat on-line. Rovněž propojení nabídky všech platforem nákupu od kamenné prodejny přes e-shop až po mobilní aplikaci, kdy lze snadno změnit adresa či možnost platby, je pro mnohé samozřejmostí. Následkem je však do určité míry zhýčkanost spotřebitelů. Navíc na ně působí další nákupní trendy, mezi něž patří především vliv ekologie, sociálních sítí a influencerů, ale třeba i nákup spojený se zážitkem.

Slevy a zákaznické kartičky

Magické slovo sleva je stále největším magnetem na nakupující, kteří se nechají snadno ovlivnit. Ne vždy se však ve výsledku tyto slevy vyplatí. Zvláště třeba při nákupu módy v řetězcích takzvané fast fashion, které se na konci léta předhání v doprodejích zboží, aby mohly vyskladnit již podzimní kolekce. Proto módu nakupujte chytře a investujte spíše do nadčasových a udržitelných kousků.

„Češi také řeší to, jak módní značky komunikují oblečení a outfity na různých typech postavy. Z našeho nejnovějšího průzkumu Fashion (Re)search zaměřeného na body neutralitu vyplývají různé zajímavosti. Téměř 80 % lidí si myslí, že by obchody měly být zodpovědné za to, že ve svých reklamách ukazují modely s různým typem postav. 40 % z nich by to navíc ovlivnilo, zda u dané značky nakoupí,“ říká Eliška Hynková, brand manažerka z Glami.

Spousta obchodů nabízí rovněž speciální zákaznické programy, slevové poukázky a věrnostní kartičky. Ty mohou čas od času ušetřit malé procento z nákupu většího množství zboží či častější koupě. A abyste nemuseli nosit v peněžence objemné množství plastových kartiček, je lepší na tento systém využít aplikaci, kde máte všechny věrnostní kódy pohromadě.

Foto: Ground Picture, Shutterstock.com

Slevy v módních řetězcích lákají zákazníky každou chvíliFoto: Ground Picture, Shutterstock.com

Odložení platby

V poslední době jsou čím dál oblíbenější nejmodernější finanční nástroje placení hlavně v podobě odložené platby BNPL (Buy Now Pay Later), která nabízí splatit zboží později, případně rozložit platbu na několikrát, a je velkým benefitem on-line nakupování oproti kamenné prodejně. Výhodou je také fakt, že se můžete rozhodnout před splacením, zda si zboží vůbec ponecháte. A podle nedávné celosvětové studie Global Payments Report budou tyto služby během příštích pěti let prý nejrychleji globálně rostoucí platební metodou při on-line nakupování.

„Jedná se v podstatě o krátkodobé půjčky, které umožňují zákazníkům pořídit si produkty a zaplatit za ně později, nebo si náklad rozložit v čase. Podporuje je u nás třeba Alza nebo Mall, ale přicházejí stále další. V ČR tuto službu nabízejí například Twisto, Klarna či Skip Pay,“ uvádí senior manažer v oblasti finančních služeb ze společnosti Accenture.

A tuto službu jistě ocení s blížícím se začátkem školního roku také rodiče budoucích prvňáčků, pro něž může být počáteční výbava velmi citelným zásahem do měsíčního rozpočtu. „Podle loňského průzkumu společnosti Sodexo celkem 26 % rodičů uvádí, že jim nebudou stačit peníze na veškeré výdaje spojené se školou. Mnoho domácností musí omezit některé kroužky, nakoupit levnější vybavení, využít bazary nebo pomoc rodiny,“ uvádí regionální manažerka společnosti Klarna Tereza Obrtáč.

Sociální sítě a influenceři

Mladší generace se zase nejvíc nechá ovlivnit sociálními sítěmi. Podle poslední studie platební služby Klarna až třetina Čechů nakoupí zboží, které viděli na sociálních sítích. Nejoblíbenější platformou pro nakupování je v Česku stále Facebook. Mezi mladými pak vede Instagram a YouTube. „Pro generaci Z a pro mileniály jsou největší inspirací při nakupování samotné značky a generace X nejvíce reaguje na zprávy od prodejců,“ doplňuje Tereza Obrtáč.

V souvislosti se sociálními sítěmi roste ruku v ruce i vliv influencerů a takzvané social commerce, kdy se sociální média stávají nejen zdrojem informací a zábavy, ale i nakupování. Proto spousta značek stále více využívá na sociálních sítích vliv osobností s vysokým dosahem.

„Zejména mladší zákazníci jsou influencery silně ovlivněni. Sledují je bedlivě, inspirují se jejich stylem a doporučeními. Recenze a hodnocení produktů od těchto osobností má pak pro ně větší význam než jakákoli jiná recenze či cokoli dalšího,“ říká ředitel Brand Boost Lukáš Haubelt.

Foto: Pixel-Shot, Shutterstock.com

Mladší generace ocení produkty, které jim představí a ukážou influenceřiFoto: Pixel-Shot, Shutterstock.com

Ekologie a udržitelnost

Při nákupech se lidé napříč generacemi stále více zajímají také o ekologické důsledky svých nákupů na naši planetu. Spousta firem tomu podřizuje i své chování a výrobu. Snaží se například zmírnit uhlíkovou stopu, šetřit vodu a využívat recyklované materiály.

Zážitek i virtuální realita

Mezi trendy se nově zapojují také osobní přístup a nejmodernější technologie. Obchody tak cílí na mladší zákazníky, kteří dokážou ocenit nákup spojený se zážitkem v podobě interaktivní prezentace, herních prvků, ale i možnosti se zapojit do vytvoření vlastního personifikovaného výrobku a stylu.

Svědčí to o tom, že generace Z se nechce u nákupů nudit, ba naopak. Na trh pak vstupuje například virtuální realita, která umožní vyzkoušení produktů nebo posouzení, jak se budou hodit do jejich prostředí.

Související témata:
E-commerce

Načítám