Hlavní obsah

4 kroky, jak si zvýšit sebevědomí! Naučte se zvládat kritiku a říkat ne

Foto: GaudiLab, Shutterstock.com

Zdravého sebevědomí může dosáhnout téměř každý. Někdo na něm ale musí víc pracovat

Určitě není dobré mít sebevědomí příliš. Když ho ale máte pomálu, je to ještě horší. Takoví lidé to mají těžké v partnerských vztazích, ale i v profesním životě. Větší sebevědomí se však dá vybudovat.

Článek

Sebejistota je sice jen jedna z mnoha složek osobnosti. Její míra má ale vliv na víceméně všechny základní aspekty vašeho života. Ač přehnaně sebevědomí jedinci jsou možná otravní, skutečný problém mají spíš lidé, kteří ho mají jen minimálně.

V partnerských a osobních vztazích bývají závislí a žárliví, mnohdy také velmi nedůvěřiví. Od pracovních úspěchů je vzdaluje strach z chyb a případného neúspěchu. Nezřídka mívají sklony k pocitům úzkosti, jsou náchylnější i ke stresové zátěži, často jsou permanentně v napětí.

Všechno tohle dohromady vede k tomu, že se pohybují v bludném kruhu, nedokážou z něho vystoupit. A každý neúspěch je pouze utvrzuje v tom, že lepší už to nebude. Ale může být! Sebevědomí je proměnná veličina. Můžete o ně snadno přijít, ale také se dá i celkem dobře znovunabýt. Co pro to udělat?

1. Osvojte si zdravý přístup ke kritice

Bezproblémový vztah ke kritice má dvě základní hlediska. „Hlavní pravidlo zní, přestaňte kritizovat sami sebe. Sebekritika vás nikam neposouvá, naopak vás brzdí a sráží. Kdykoli budete chtít říct, že jste něco neudělali dost dobře, vědomě to stopněte,“ radí rodinná koučka pro ženy Ing. Miroslava Marešová.

Druhým důležitým krokem je naučit se správně přijímat kritiku druhých. Ta pro málo sebevědomé lidi bývá obzvláště zničující. Je proto důležité naučit se nevnímat každou výtku jako odmítnutí nebo útok na vás osobně.

Berte to jako něco zcela přirozeného, co k životu patří a co vám může pomoci posunout se dál. Kritika z druhé strany je vlastně velmi cenná věc. To si stále připomínejte.

Foto: racorn, Shutterstock.com

Žárlivci a jedinci, kteří jsou ve vztahu závislí, obvykle trpí sníženým sebevědomím

2. Začněte pátrat po svých přednostech

Každý má své silné a slabé stránky. Každý, bez výjimky. Pokud trpíte nizkým sebevědomím, je dosti pravděpodobné, že vidíte jen ty slabé. V klidu se proto zamyslete nad tím, v čem jste dobří.

„Napište si všechny své dobré vlastnosti, vše co umíte a jaké máte schopnosti. Zjistíte, že je toho jistě mnoho. Dále si pak napište, za co vše se můžete ocenit. Obzvláště ženy totiž zvládnou spoustu věcí a většinou to berou jako samozřejmost, ale je potřeba uvědomovat si to a umět se za to pochválit,“ popisuje koučka Miroslava Marešová.

3. Buďte v kondici a fit

Určitě jste také zaznamenali příběhy dříve sklíčených lidí, kteří se ale dali na cestu zdravého životního stylu a teď se cítí spokojení a šťastní.

Ono to tak totiž skutečně funguje. Pokud budete o své tělo pečovat ve všech směrech, prospěje to vašemu zdraví psychickému i fyzickému.

„Snažte se proto být v dobré kondici a dělejte pravidelně něco pro své tělo. Například jděte plavat, vyrazte na dlouhou procházku, jezděte na kole, cvičte jógu, jděte na masáž. Dopřejte tělu také dobré a kvalitní jídlo. Být v dobré kondici a zdravý je základ pro vaše sebevědomí. Krom toho pečujte o svůj vzhled. Když budete hezky vypadat, prospěje to vaší sebejistotě také,“ říká Miroslava Marešová.

Foto: racorn, Shutterstock.com

Správná míra sebejistoty je také základním předpokladem pro pracovní úspěch

4. Trénujte NE

Neumíte si říct o to, co chcete. A co je ještě horší, neumíte říct, když něco nechcete. Osvojit si schopnost říkat bez výčitek a špatných pocitů „ne“ je v rámci cesty za větší sebejistotou takový vyšší level. Tohle často totiž nedokážou ani lidé, kteří na tom se sebevědomím zas tak špatně nejsou.

Zkuste ale na tom začít pomalu pracovat. Jakmile si tuhle schopnost osvojíte, vaše sebevědomí se dostane na tu nejlepší úroveň.

A jak jste na tom se sebevědomím vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama