Hlavní obsah

Tipy pro věčné (a neúspěšné) dietářky: Zhubněte natrvalo tím, že si to nastavíte v hlavě

Foto: Krakenimages.com, Shutterstock.com

Foto: Krakenimages.com, Shutterstock.com

Lednové předsevzetí nemá znít: držím dietu. Raději si řekněte, že chcete začít nový, zdravější životní styl, při kterém změníte uvažování a postoj k jídlu. Psychické nastavení je totiž nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje to, jak bude vaše snaha o zdravou hmotnost úspěšná a hlavně trvalá.

Článek

Nejnovější poznatky hovoří jasně. Pokud člověk nezmění své myšlení, vnitřní postoj a nastavení, nikdy nezhubne dlouhodobě. Možná rychle kilogramy shodí, ale stejně rychle je po skončení diety nabere. Jaké životní změny byste měli udělat, abyste se zbavili otroctví, které vám každoroční lednové výzvy přinášejí?

Nedělejte dramatické velké změny

Nepodléhejte hubnoucím guru, kteří nabízí rychlé zázračné diety, ale buďte aktivními tvůrci svého života. Jděte na to ale postupně. Přečtěte si tento článek a vyberte si jeden bod, se kterým začnete. Až ho zvládnete, pusťte se do dalšího. Pocit úspěchu v dosažení jednoho dílčího cíle vás bude motivovat k dalšímu a za pár týdnů budete právě takovým člověkem, kterým jste chtěli být naráz od 1. ledna.

Začnu jíst vědomě

Vycházíte z bytu s kouskem chleba a utíkáte na autobus. Oběd sníte z krabičky u počítače a při večeři pořád odbíháte ke kuchyňské lince, abyste postupně obsloužili celou rodinu a jediné jídlo, u kterého se posadíte, jsou chipsy nebo oříšky u televize. Určitě už tušíte, že děláte chybu.

K zlepšení vašeho vztahu k jídlu musíte opravdu hodně změnit. Naučte se takzvanému mindful eating neboli v překladu všímavému jedení. Vychází z přístupu mindfulness, který se objevil poměrně nedávno. V čem spočívá? Jde o uvědomování si přítomného okamžiku.

Jak na to? Začněte si jídlo vychutnávat. Pro začátek bude stačit, když si uděláte čas, posadíte ke stolu a bude jíst pomalu. Nebudete koukat do telefonu, nebudete si číst zprávy na webu. Prostě se jen pokusíte soustředit na chuť, na to, jak koušete, vnímejte pokrm všemi smysly. Dříve nebo později si určitě všimnete, že vám jídlo přináší radost, a pravděpodobně vás dříve zasytí. Budete si také vybírat kvalitnější potraviny. Postupně se naučíte jíst pomalu, začnete myslet na to, aby jídlo na talíři vypadalo atraktivně a aby vám opravdu chutnalo.

Foto: bluedog studio, Shutterstock.com

Přestaňte jíst jen tak mimochodem a uvidíte tu změnuFoto: bluedog studio, Shutterstock.com

Naučím se neřešit stres jídlem

Pocit napětí, strach, vztek, úzkost, ale i nuda. Nejčastější chvíle, při kterých část lidí sahá po jídle, a většinou nezdravém. Jídlo je jediné bezpečí, snědená tabulka čokolády na chvíli uleví od napětí, přinese úlevu. Vy ale už moc dobře víte, že to nebude dlouho trvat a přijdou výčitky svědomí, chuť na další tabulku čokolády a tak dále.

Jestliže máte vytvořený návyk, že vám jídlo přináší úlevu od psychických potíží, bude užitečné ho změnit. Naučte se napětí zpracovat jinak než jídlem. K tomu pomáhá kognitivně-behaviorální psychoterapie. Vychází z toho, že řešení emocí za pomoci jídla je naučené chování a jako takové ho lze odnaučit.

Jako první zkuste zvládnout jinak napětí a tlak. Vyzkoušejte krátké relaxační techniky. Velmi vhodné jsou ty založené na ovládání dechu. Namísto toho, abyste sáhli po první sladkosti nebo sáčku buráků, zhluboka se nadechněte do břicha, pokračujte do hrudníku a zhluboka vydechněte. Výdech může být postupně delší než nádech. Břišní dýchání pomůže snížit psychické napětí a můžete ho používat kdykoliv a kdekoliv.

Budu na sebe hodný

Buďte k sobě laskavější a oceňujte i malé pokroky a pozitiva. Tlak společnosti na dokonalost, ideál krásy – to všechno vede k tomu, že se na své tělo nedíváte pozitivně. Vytváříte na sebe tlak, sníte o dokonalosti, což následně vede k tomu, že držíte nesmyslně striktní a neudržitelné diety. Jejich porušení ve vás pak vzbuzuje pocity selhání a nedostatečnosti a vede k poškození těla i duše.

Zhodnoťte realisticky svoje možnosti. Máte váhu o deset kilogramů vyšší, než je váš ideál? Přijmete je a snažte se ji udržet namísto přísné diety, která nakonec skončí jojo efektem. Soustřeďte se na složení jídelníčku, ale odnaučte se hodnotit jídlo podle toho, jestli je dobré či špatné.

Je jasné, že tlak okolí a společnosti nezměníme, můžete ale změnit míru vlivu, který na vás mají. Vypněte si některé instagramové účty celebrit, které svoji identitu spojují s množstvím podkožního tuku. Informace čerpejte jen u opravdových odborníků, a to včetně těch, kteří rozumějí lidské duši. Podívejte se kolem sebe, na své blízké a na lidi, které máte rádi. Opravdu je na nich nejdůležitější, kolik váží a jak moc je jejich postava souměrná?

Přestaňte na sobě sledovat své podle vás nedokonalé partie. Naopak se podívejte každý den do zrcadla a najděte na svém těle to, co máte rádi. A hlavně: uvědomte si, že ani vysněná váha vám nepřinese štěstí. Neurážejte se, neříkejte o sobě, že jste čuně, když sníte dortík, že jste odporná, protože se vám třese špek na břiše. Naopak, mějte v hlavě vždy připravených několik věcí, za které se chcete pochválit. Vaše váha už konečně musí přestat být nejdůležitějším měřítkem vaší spokojenosti.

Odborná spolupráce: PhDr. Mgr. Iva Málková, STOB (www.stob.cz)

Foto: STOB

.Foto: STOB

Reklama

Související témata: