Článek
První vlaštovkou vysílání určeného ryze ženám byl už v roce 1960 pořad Čtvrthodinka pro ženy, která se objevila na obrazovce 12. ledna v půl osmé večer a dobová programová informace ji propagovala slovy: Pro maminky a dcery o tom, jak se pěkně a levně obléknout do tanečních. Hned další vydání obsahovalo reportáž s názvem „O záslužné práci Výboru žen v Rakovníku“, třetí vysílání neslo podtitul: „Vaříme rychle a dobře – O výhodách minutek a několik osvědčených receptů“. V těch dalších se pak probrala historie Mezinárodního dne žen, následovaly rady věnované „vkusnému a modernímu oblečení pro silnější ženy“, ABC kosmetiky či příprava na dovolenou. Témata aktuální i po 65 letech.
Ženy přece žádné problémy nemají
Ideologičtí kontroloři ovšem stejně nebyli moc spokojení – podle jejich názoru ženy v socialistické společnosti přece nemají žádné specifické problémy, tak proč na ně zaměřovat televizní vysílání? Později přibyla kritika přímo z nejvyššího stranického orgánu – ÚV KSČ, že se pořad příliš soustředí na skutečné problémy divaček a jejich rodin a málo zvýrazňuje změněnou pozici žen v socialistické společnosti. A tak ji nahradil nový čtvrtletník Módní magazín, připravovaný ve spolupráci s Domem módy v Praze.
Za první „cooking show“ u nás lze pak označit pořad Řekni mi, co jíš aneb Veselé umění kuchařské s Miroslavem Horníčkem a Lubomírem Lipským. První díl tohoto čtyřicetiminutového pořadu se objevil na obrazovkách v sobotu 18. dubna 1964 a celkem vzniklo osm dílů.
Populární Rodinná pošta
Kdy se mohou děvčata vdávat? Malý kurs vaření pro začátečníky nebo volné soboty v závodech. To je jen krátký výčet témat, kterému se věnoval oblíbený pořad Rodinná pošta, který vydržel na obrazovkách až do roku 1980. Magazín, sice nebyl určen pouze ženám, ale nejdůležitějšími tématy byly vaření, právní porady, móda, rady domácím kutilům, zdraví, péče o děti či rady zahrádkářům. Uváděl jej Eduard Pergner, posléze jej nahradili Eduard Hrubeš a herečka Zdenka Hadrbolcová, která se díky němu stala velmi populární. Postupně přibylo i okénko lékaře, soutěže pro kutily i rady, které měly mladým ženám pomoci vycházet se svou tchyní, či doporučení a sdílení zkušeností, jak najít ideálního manžela a jak se správně postarat o rodinu. Svým divačkám redakce představovala například i nové značky kosmetiky, a perličkou je, že v roce 1972 v rámci pořadu probíhala soutěž, ve které se hledala ta nejdokonalejší žena–matka–manželka.
Móda v hlavní roli
V průběhu sedmdesátých let se Československá televize začala věnovat systematičtěji módě. Pamětníci si možná vzpomenou na magazín Půlhodinka s módou, či velký zábavný pořad Počkej, já povím, který uváděla Pavlína Filipovská a v němž účinkovali známí herci a zpěváci a vysílal se čtyřikrát ročně.
Po roce 1989 pořadů, které měly jako hlavní cílovou skupinu ženy či celou rodinu, přibylo, ovšem část z nich pro Českou televizi vyráběli nezávislí producenti. To byl i případ několik let vysílaného magazínu Je jaká je, který uváděly Magdaléna Kratochvílová a Šárka Tomanová. Obsah se zaměřoval hlavně na módní trendy a poradnu týkající se oblékání a líčení. Zásadní přelom ve vysílání pro ženy pak přinesl rok 1998, kdy se začal živě a každý den vysílat dodnes velmi populární pořad Sama doma.











