Hlavní obsah

Doživotní záruka neznamená, že vám zboží vydrží až do smrti. Co od tohoto termínu očekávat v praxi

Foto: hedgehog94, Shutterstock.com

Foto: hedgehog94, Shutterstock.com

Reklama

Na trhu se občas objeví zboží, které se chlubí doživotní zárukou. Je ale omyl se domnívat, že pokud si ho koupíte, tak máte do smrti vystaráno a nebudete si muset kupovat další.

Článek

Doživotní záruka je jistě něco, co by mělo svědčit o vysoké kvalitě výrobku, který se jí může chlubit. Co tím ale výrobci myslí, když ji nabízejí, a jak to je, pokud se vám takový výrobek poškodí nebo porouchá?

Klasická záruční doba

Pokud jde o spotřební zboží, pak ho lze během dvou let od nákupu reklamovat, pokud se na něm vyskytnou vady, které jste nezpůsobili špatným zacházením nebo nesprávnou údržbou. Je to doba, kdy by si měla věc zachovat svou použitelnost nebo obvyklé vlastnosti.

Tato zákonem daná dvouletá lhůta znamená, že máte jako spotřebitel právo výrobek reklamovat a chtít odstranění vady opravou, výměnou poškozeného dílu, či pokud je vada neodstranitelná nebo je jich víc, pak i výměnu zboží či vrácení peněz. Na vyřízení reklamace má obchodník 30 dnů.

Prodloužená záruka

Někteří výrobci mohou dávat na některý z dílů výrobku prodlouženou záruku – u domácích spotřebičů to může být třeba motor. Pak je třeba prostudovat podmínky, za kterých záruka platí, a chovat se podle toho. Jestliže výrobce či prodejce prodloužil záruku nad oněch 24 měsíců, pak je třeba, aby to bylo i písemně uvedeno na paragonu nebo faktuře.

Foto: hedgehog94, Shutterstock.com

Některé domácí spotřebiče, třeba pračky, mají na motor delší záruku, než je 24 měsícůFoto: hedgehog94, Shutterstock.com

Doživotní záruka

Některé výrobky nabízejí doživotní záruku, tzv. lifetime warranty. Mnoho spotřebitelů se domnívá, že tím výrobce slibuje, že jeho zboží vám bude sloužit až do konce života. Je to ale omyl – znamená to, že jej můžete reklamovat po celou dobu obvyklé životnosti daného výrobku. Tato lhůta může být ovlivněna i tím, jak výrobek používáte a jak s ním zacházíte. Výrobce může tuto záruku omezit i proto, že ho nedáváte pravidelně do servisu na kontroly nebo ho dobře neudržujete.

Je proto zásadní, abyste se vždy zeptali, co doživotní zárukou výrobce či prodejce myslí. Může se totiž stát, že různé součástky výrobku nebo různé materiály, z nichž je vyroben, mají jinou životnost. Ta je také dána ukončením výroby daného modelu. Například u jedné značky ručně šitých peněženek a pásků výrobce uvádí, že doživotní záruka bývá obvykle 25 let a po tu dobu, pokud se o ně dobře staráte a nepoškodíte je, vám je zdarma opraví, jestliže dojde k poškození nýtku nebo se rozpadne šití.

Záruka může být různá i podle toho, v jaké zemi si výrobek koupíte. Může se stát, že stejný výrobce nabízí například v USA doživotní záruku, ale u nás je jen na povinné dva roky. Doživotní záruka také neznamená, že když vlastní vinou výrobek poškodíte, tak vám ho prodejce vymění za nový nebo zdarma opraví. Také se při nákupu vždy ptejte na podmínky reklamace.

Neuznaná reklamace

Pokud by prodejce nechtěl reklamaci řešit, můžete se obrátit na soud. Pokud se vada vyskytla v prvních šesti měsících, pak se většinou má za to, že se projevila skrytá vada, kterou mělo zboží už v době převzetí, a je na prodávajícím, aby dokázal opak.

Reklama

Načítám