Hlavní obsah

Ženy v ohrožení: Proč právě nás bolí klouby více a jak si můžeme ulevit?

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Přemýšlíte, čím jste si zasloužili, že vás v poslední době nenechá bolest kloubů spát, sportovat a vlastně ani bez potíží chodit? Pak byste se možná měli zamyslet nad tím, čím jim škodíte. Pojďte s námi hledat příčinu i řešení.

Článek

Včera začal Světový týden kostí a kloubů. Proč se k těmto částem pohybového aparátu upíná tolik pozornosti? Třeba proto, že jejich bolesti trápí stále víc lidí – a to dokonce i těch mladých a sportujících.

Proč klouby bolí? 

Bolí vás klouby při každém pohybu? Možnou příčinou může být artritida – tou ženy trpí asi třikrát častěji než muži. Jde o chronické zánětlivé onemocnění, v jehož důsledku se klouby deformují a dochází k jejich destrukci. Jde o systémové autoimunitní onemocnění a může postihnout i další orgány. Lékaři zatím netuší, proč vzniká. Vliv má jistě genetika a viry či bakterie – aktivují imunitní systém, který pak bohužel napadne i kloubní tkáně.

Další závažnou revmatickou chorobou je osteoartróza. I její původ je v genech a ovlivňuje ji hladina hormonů, u žen především úbytek estrogenů. Ty mají v organismu na starosti mnoho věcí, mimo jiné i hospodaření s vápníkem, tedy přímo ovlivňují kosti (a uvádí se, že i chrupavku). Riziko vzniku osteoartrózy zvyšuje sedavé zaměstnání, záněty a úrazy. Postihuje osmdesát procent lidí nad 55 let (ale nevyhýbá se ani mnohem mladším) a postupně destruuje klouby i kosti, především kolena, kyčle, páteř a ramena, ale napadá i menší klouby rukou a nohou.

„Jde o selhání obnovy kloubní chrupavky a poškození je tím větší, čím víc klouby zatěžujete. Nemoc poznáte podle bolesti, ztuhlosti kloubů při zátěži, citlivosti na chlad a počasí, bolesti svalů, zhoršené pohyblivosti a bolesti během noci. Typická je ztuhlost a bolest po delším klidu,“ říká MUDr. Pavel Drbal, specialista v oboru rehabilitační a fyzikální medicíny.

„Kromě artrózy a revmatoidní artritidy může být za bolestí kloubů dna, infekční zánět, poranění či přetížení vazů a šlach, ale třeba i nadváha nebo chybné postavení kloubů. Jen lékař určí, o jaké onemocnění se jedná a jak jej léčit,“ vysvětluje MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

Foto: Antonio Guillem, Shutterstock.com

Bolestem kloubů, svalů i zad lze předejít například pravidelným posilováním, rozhodně se nevyplatí jen tlumit je léky a jinak neřešit

Jak bojovat s bolestmi kloubů

Všichni bychom se rádi bolestem kloubů vyhnuli, ale cesta k tomu je dlouhá. Ovšem vyplatí se. Jak na to?

Zhubněte. Třebaže všechno s hmotností nesouvisí, kloubům neprospívá, musejí-li snášet zbytečnou zátěž. Jestli však už nadváhu máte, spojte hubnutí s takovým pohybem, který klouby neohrozí, či dokonce nepoškodí víc než samotná kila navíc.

Vhodně se hýbejte. Odborníci neradi vidí jednostranné namáhání, pro klouby je podle nich nejlepší jízda na kole, chůze, plavání, jóga nebo i obyčejný strečink. Za nevhodné považují zejména dřepy, prudké nárazy, dopady, výskoky, klečení, rychlé změny pohybu či dlouhé stání – s bolestmi tedy asi moc nepomůže tenis, aerobik, zumba, fotbal, volejbal, squash, ale ani stále populárnější běh.

Pohybovou aktivitu vyberte s odborníkem. Posilování pohybového aparátu kloubům velice prospívá, ovšem žádoucí je se hýbat pravidelně, a proto je lepší konzultovat s odborníkem, zda je konkrétní sport vhodný právě pro vás a přizpůsobit ho svému zdravotnímu stavu a posléze korigovat podle případných reakcí, tedy i bolesti. Domluvte se na postupné zátěži nebo na kombinaci aktivit, která bude přínosem, nikoli hrozbou pro bolavé klouby. „Při cvičení a sportu byste rozhodně neměli pociťovat bolest. Ta signalizuje poškození kloubu. Klouby nepřetěžujte, vyhýbejte se bolestivému dotahování pohybu a švihovým pohybům,“ varuje Pavel Drbal.

Foto: Syda Productions, Shutterstock.com

Ženy častěji trpí na bolesti malých kloubů, tedy třeba na rukách

Vyhněte se kouření a alkoholu. Lékařské výzkumy prokázaly, že častější potíže s klouby mají kuřáci a lidé, kteří holdují alkoholu – ostatně tyto dva zlozvyky mají vliv i na úbytek kostní hmoty. Proto je při léčbě kloubních bolestí – a to bez ohledu na jejich původ – nutné přistoupit ke změně životního stylu a tu doplnit náležitou rehabilitací, případně farmakologickou léčbou. „U velké části onemocnění kloubů je vhodná cílená rehabilitace, jejíž plán stanoví lékař,“ radí Michaela Tomanová.

Jezte zdravě. Vyplatí se snížit příjem masa a masných výrobků a naopak zvýšit přísun vlákniny, nenasycených mastných kyselin (rostlinné oleje). Například omega-3 mastné kyseliny mají protizánětlivé účinky a tlumí bolest, a proto jsou mimo jiné součástí mnoha kloubních preparátů. „Komplexní výživu kloubů zajistí také doplňky stravy s obsahem kolagenních peptidů,“ radí Pavel Drbal. „Kolagenní peptidy lze doporučit nejen při obtížích spojených s bolestivostí kloubů, kdy umějí snížit spotřebu léků tlumících bolest, ale také k ochraně kloubních chrupavek a vazů před jejich předčasným opotřebováním,“ radí PharmDr. Ivana Lánová, vedoucí Benu Lékárny v Mladé Boleslavi.

Ulevte kloubům při chůzi a dejte na sebe pozor. Klouby ocení obuv s pružnou podrážkou, která tlumí nárazy při pohybu. K prevenci patří i snaha vyhnout se úrazům – není to sice zcela ovlivnitelné, ale rozumným chováním lze lecčemu předejít.

Nezapomínejte na ruce

Když se mluví o bolestech kloubů, napadnou vás většinou kolena a kyčle, ale drobné klouby rukou jsou artrózou postiženy až čtyřikrát častěji než kolena, a dokonce osmnáctkrát častěji než kyčle! Však je také každý den namáháte – ať ťukáním do klávesnice či mobilu, manuální prací, nebo nošením těžkých věcí. Ženy jsou ohroženější – a to i kvůli výše zmíněným hormonálním změnám. V případě bolestí kloubů na rukách je vhodnou prevencí procvičování a prohřívání prstů.

Bolí vás klouby? Napište nám, co vám od bolesti pomůže!

ynezorPumanzeSaNyknalC