Hlavní obsah

Vánoce: 6 tradičních vánočních jídel, která prospívají vašemu zdraví

Foto: Kamil Macniak, Shutterstock.com

Vánoce bývají automaticky spojované s obžerstvím a nezdravým jídlem. Přitom řada tradičních pokrmů, které se v našich krajích konzumují o svátcích, mohou představovat skvělé nutriční obohacení jídelníčku.

Článek

Vánoční cukroví a pokrmy nemusejí nutně znamenat dietní zlo. Mnohé z nich jsou již ve svém tradičním provedení zdravé a nutričně bohaté. A o pár z nich by se dokonce dalo říct, že byste si je měli dopřávat klidně celoročně. O kterých je řeč?

Mandlové cukroví

Připravujete cukroví z mletých mandlí? Nebo klasickou mouku při pečení přímo nahrazujete tou mandlovou? V tom případě si vedete skvěle! Pravdou je, že cukroví z mandlové mouky nebo mletých mandlí nepatří mezi to nejlevnější. Na druhou stranu ho díky těmto surovinám můžete uzobávat s vědomím, že krom skvělé chuti si dopřáváte i dávku cenných živin.

Mandle obsahují vysokou dávku vitaminu E, který patří mezi nejdůležitější antioxidanty, a také hodně hořčíku, manganu nebo fosforu. V neposlední řadě jsou dobrým zdrojem vlákniny a bílkovin.

Foto: Diana Taliun, Shutterstock.com

Mleté mandle nebo mandlová mouka jsou skvělým a výživově bohatým základem cukroví

Cukroví ze sušeného ovoce

Sušené ovoce, jako jsou švestky, datle, fíky, meruňky a další, obsahují dost cukru. To je pravda. Proto byste je neměli jíst na kila, i tady platí, všeho s mírou. Jejich velkou předností je opravdu vysoký podíl vlákniny, která pomáhá upravovat trávení, regulovat krevní cukr i navozovat pocit sytosti.

Sušené ovoce také obsahuje řadu antioxidantů a minerálů, například draslík, zinek, železo nebo hořčík. Takové sušené švestky s mandlí uprostřed, máčené v kvalitní vysokoprocentní hořké čokoládě, rozhodně můžete považovat za zdravou pochutinu.

Tradiční šneci

V poslední době se na štědrovečerní stůl začínají vracet některé staročeské pokrmy. Příkladem za všechno mohou být šneci. Ano, šneci nejsou jen výsadou francouzské kuchyně – kdysi patřili k tradičním vánočním jídlům. Původně si je dopřávalo zejména chudší obyvatelstvo, ale díky své delikátní chuti si je brzy oblíbili i bohatší měšťané.

Šnečí maso je mimořádně dietní, lehké a je až ze tří čtvrtin tvořeno bílkovinami. Šneci pokapaní máslem s trochou česneku jsou delikátním pokrmem, který určitě má své místo ve zdravém jídelníčku, a to nejen na Vánoce.

Foto: marco mayer, Shutterstock.com

Šneky původně jedla chudina. Díky skvělé chuti si je později oblíbili i bohatí měšťané

Filety z kapra

Když se přátel zeptáte, jak často konzumují kapra, drtivá většina z nich vám přizná, že opravdu jen jednou ročně. Co hůř, mnoho Čechů by vám takto muselo odpovědět i na otázku, jak často jedí ryby… Kapří maso přitom jednoznačně patří mezi zdravé potraviny. Je lehce stravitelné, obsahuje kvalitní bílkoviny a patří mezi dobré zdroje cenných omega-3 mastných kyselin, které pomáhají udržovat zdraví srdce a cév.

Kapří polévka

Pravdou je, že náš tradiční vánoční pokrm z kapra má jeden škraloup v podobě smažení. Bez jediné vady na kráse je ovšem rybí polévka. Ta představuje výživovou bombu. Je ovšem třeba připravit polévku opravdu z kapří hlavy. Pouze jikry a mlíčí nestačí, ty nemají skoro žádnou chuť a slouží spíš jako zdravá hmota. Správná rybí polévka má být totiž uvařena z rybího masa, které je právě v rybích hlavách. S obíráním hlavy je sice víc práce, ale stojí to za to.

Staročeský houbový kuba

Držíte na Štědrý den půst, abyste viděli zlaté prasátko, nebo obědváte houbového kubu? Ať tak či tak, v obou případech děláte pro zdraví dobře. Tradiční staročeský má základ z krup, je doplněný o česnek, bylinky a samozřejmě houby. Kroupy jsou dobrým zdrojem vlákniny a obecně se řadí mezi velmi zdravé zdroje sacharidů, o česneku jistě víte, že je všelék a houby patří mezi velmi dietní potraviny se skvělým vlivem na imunitu a hladinu cholesterolu. Obsahují vitaminy skupiny B a minerály jako hořčík, fosfor nebo železo.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek