Hlavní obsah

5 věcí, které přináší pravidelné protahování

Foto: g-stockstudio, Shutterstock.com

Asi víte, že pravidelné protahování je důležité pro zlepšení krevního oběhu a předcházení zraněním. Ve skutečnosti ale přináší mnohem více. Pokud mu věnujete každý den pár minut, významně se to podepíše na vašem celkovém zdraví.

Článek

Více energie a chuti do života, zlepšení stability, eliminace bolesti, méně stresu... To vše přináší každodenní protahování neboli strečink. Důležité je postupovat správně. „Při protahování využívejte dech. Většina svalů relaxuje s výdechem – s nádechem tedy zaujměte pozici na protažení a s výdechem protáhněte,“ radí MUDr. Marie Skalská, zakladatelka a lektorka Pro Fit Institutu. Celkový efekt se zlepší, když se budete vědomě soustředit na protahovanou oblast. „Optimálně v protažení vydržte tak dlouho, dokud neucítíte, že napětí v protahované svalové skupině polevuje,“ dodává lékařka.

Jak na strečink

Protahovat se můžete svižněji (dynamický strečink) anebo pomaleji. Použít lze víceméně tytéž cviky, jen v jiné rychlosti. Co cvičit? Mnoho protahovacích pohybů si určitě pamatujete z hodin tělocviku nebo je najdete v základních jógových polohách: kroužení hlavou, rameny, nohama, volné předklony ve stoji, vsedě, vytažení z ramen a protažení s pažemi nad hlavou a podobně.

Pokud se chcete jen protahovat, začněte cviky svižnějšími, kdy svalstvo zahřejete, a přejděte do pomalejších, statických výdrží, kde již můžete prokrvené svalstvo uvolňovat. „Dynamický strečink prohřeje, zvýší flexibilitu kloubů a připraví na konkrétní sportovní výkon, proto se hodí více před začátkem cvičení, statické fáze po tréninku podpoří regeneraci svalstva,“ dodává Petra Schäferová, sportovní a výživová poradkyně ze společnosti Fitkouč.

A jaké jsou přínosy pravidelného strečinku?

1. Dodá energii

Zapomeňte na ranní kávu, která vám energii poskytne pouze na dluh. Přivstaňte si a protáhněte se. Uvidíte, že den bude mnohem lepší. Jen několik minut protažení totiž výrazně zlepšuje průtok krve celým organismem včetně mozku. Aktivujete tedy nejen tělo, ale i mysl, která potřebuje být zejména po ránu svěží a schopná přijímat úkoly.

Foto: Rocksweeper, Shutterstock.com

Strečink může být pomalý i rychlý – záleží jen na vás

2. Funguje jako prevence zranění

Pravidelné protahování posiluje jemnou svalovou koordinaci, která je důležitá pro udržování rovnováhy během pohybu. S tím souvisí i lepší orientace v prostoru a zachování stability. Budete-li se protahovat, budete volní, pružní, orientovaní a také hbití – nemusíte se potom obávat, že vás na lopatky položí nějaký pád nebo zakopnutí.

3. Snadný pohyb bez bolestí

Pokroucené a zkrácené tělo dokáže vyprodukovat mnoho bolesti. Jak se jí zbavit? Protáhnout zkrácené svaly, posílit ochablé – a s obojím pomůže protahování. Svaly prodlužujete, činíte je pružnými a flexibilními, čímž zároveň pracujete na jejich posílení. Ideálním příkladem je třeba jóga a pozdrav slunci. Protažené a uvolněné svaly nebolí, pevné svaly drží správné postavení těla, díky čemuž odpadají četné bolesti.

Foto: Jacob Lund, Shutterstock.com

Protáhněte se každý den a získáte více energie, flexibility i dobré nálady

4. Buduje flexibilitu

Pravidelný strečink řeší ztuhlost svalů a kloubů a maximálně zvyšuje rozsah pohybu. Flexibilita je důležitá pro každodenní fungování i pro sport – umožní tělu pracovat intenzivněji a zároveň bezpečněji. Pružná kolena a kyčle vás pustí hlouběji v dřepu, posílená a volná ramena zase lépe podrží při stoji na hlavě, pevný střed těla a pružná páteř ochrání před dopady sedavého životního stylu.

5. Zbaví stresu

Ramena u uší, shrbená záda... Choulíte se do sebe jako plod v děloze? Protahování vám prospěje nejen fyzicky, ale také psychicky. Uvolní zatuhlé svalstvo a otevře pozitivní mysl. Během strečinku byste měli být schopni se uvolnit tak, aby vám to bylo příjemné – pracujete tedy i na uvolnění vnitřním. Máte-li bolesti, zvolněte, zpomalte a protahovací proces si užijte. Nespěchejte.

A jak často se protahujete vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama