Hlavní obsah

Cizrna 3x jinak: Jako falafel, chuťovku k televizi i v omáčce si ji zamilujete!

Foto: Greta Blumajerová

Cizrna by se ve vašem jídelníčku měla objevit hned z několika důvodů: je chutná, výživná a především ta doma uvařená i velmi dostupná

Cizrna je sytá, zdravá a dostupná. Komu tyto argumenty nestačí, přidáme ještě její oříškovou chuť a dobroty, které z ní můžete vykouzlit: křupavý falafel, pikantní směs na paprice i slané zobání k vínu.

Článek

Díky vysokému obsahu bílkovin vás tahle luštěnina zasytí (o dalších pozitivních účincích cizrny i o tom, jak ji správně připravit, se dočtete v článku Škola vaření ze zdravých potravin: Ušetřete díky cizrně!), a když použijete sušenou, je i velmi dostupná. A co hlavně, cizrna je základem pro spoustu skvělých jídel. Dnes si připravíme tradiční blízkovýchodní pokrm falafel, cizrnu na paprice jako variantu na naši klasiku i slané zobání, které si večer u filmu můžete na rozdíl od brambůrků dopřát bez výčitek.

Falafel

Na 4 porce potřebujete: 1 hrnek sušené cizrny (250 g), 1 cibuli, 4 velké stroužky česneku, ½ hrnku nasekané čerstvé petržele nebo koriandru, lžičku soli, lžíci mletého římského kmínu, ½ lžičky pálivé papriky (lze vynechat nebo vyměnit za sladkou), ½ lžičky čerstvě mletého pepře, lžičku prášku do pečiva, šťávu z půlky citronu, 2 vrchovaté lžíce hladké mouky, olej na smažení (řepkový nebo olivový z pokrutin)

K podávání:150 g bílého jogurtu, stroužek česneku, sůl, pepř, lžíci citronové šťávy, pita chléb, čerstvou zeleninu

Foto: Greta Blumajerová

Trik pro zvenku křupavý a uvnitř vláčný falafel spočívá v tom, že cizrnu pouze namočíte, ale nevaříte

Postup: Trik pro krásně křupavý, ale uvnitř vláčný falafel spočívá v tom, že se cizrna nevaří, ale pouze namáčí. Alespoň 12 hodin předem ji tedy namočte (nejlépe přes noc). Scezenou cizrnu pak rozmixujte s nahrubo pokrájenou cibulí, prolisovaným česnekem, nasekanými bylinkami, solí, římským kmínem, pálivou paprikou, pepřem, práškem do pečiva a citronovou šťávou. Přidejte mouku a znovu promixujte, až vám vznikne hmota, ze které se dá vytvarovat kulička.

Kdyby směs nedržela u sebe, přidejte ještě trochu mouky. Nechte 20 minut v chladu odležet, a poté tvarujte kuličky nebo placičky o velikosti vlašského ořechu. Smažte je v rozpáleném oleji dozlatova a podávejte v pita chlebu s čerstvou zeleninou a jogurtem ochuceným prolisovaným česnekem, solí, pepřem a citronovou šťávou.

Tip: Do směsi můžete přidat i sezam, a falafel podávat s grilovaným lilkem a sezamovou pastou tahini.

Cizrna na paprice

Na 4 velké porce potřebujete: 2 cibule, 2 lžíce řepkového oleje, 1 chilli papričku, 4 polní papriky, 3 velké stroužky česneku, 2 lžíce sladké papriky, 2 plechovky cizrny (2x 400 g nebo 1,5 hrnku sušené a následně uvařené), 3 hrnky vody nebo zeleninového vývaru, sůl, pepř, 1 citron, 1 malý rajčatový protlak (70 g), 2 lžíce kysané smetany

Foto: Greta Blumajerová

Tohle pikantní jídlo vás zahřeje i zasytí

Postup: Cibuli nechte zesklovatět na rozpáleném oleji, přidejte nadrobenou chilli papričku zbavenou semínek a očištěné papriky nakrájené na proužky. Asi 5 minut opékejte, pak přisypte plátky česneku a papriku a nechte jen chvilku rozvonět, než zalejete vodou nebo vývarem. Osolte a povařte asi 15 minut do změknutí, v případě potřeby ještě přidejte vývar.

Nyní do směsi přidejte uvařenou cizrnu, ochuťte čerstvě mletým pepřem, citronovou šťávou a rajčatovým protlakem. Směs můžete i trochu promixovat ručním mixérem, aby byla omáčka krémovější. Na každou porci dejte kopeček kysané smetany, nebo ji rovnou vmíchejte.

Tip:Papriky jsou stále ještě k dostání za dobrou cenu, vyzkoušejte proto náš recept na domácí ajvar, polévku z pečených paprik či papriky naložené v oleji. Pochutnáte si!

Kořeněná cizrna jako zobání

Potřebujete: 1 hrnek sušené cizrny (250 g), 2 lžíce olivového oleje, lžičku soli, oblíbené koření, 2 stroužky česneku (lze vynechat)

Foto: Greta Blumajerová

Křupavé zobání z cizrny si můžete dopřát bez výčitek

Postup: Cizrnu den předem namočte, a poté ji uvařte do měkka. Použít můžete i konzervovanou, ale doma připravená je levnější a zdravější. Nechte ji okapat, a poté pořádně osušte papírovými utěrkami. V míse smíchejte s olejem, solí a kořením: já dala špetku chilli, lžíci sladké papriky, čerstvě mletý pepř a prolisovaný česnek.

Pořádně promíchejte, aby se všechny kuličky obalily, a rozprostřete na plech vyložený pečicím papírem. Pečte asi půl hodiny při 200 stupních, až je cizrna křupavá. Během pečení jednou promíchejte.

Tip: Cizrnu okořeňte pokaždé jinak, výborná je i s kari, římským kmínem, rozmarýnem, uzenou paprikou či provensálskými bylinkami.

Objevuje se cizrna i ve vašem jídelníčku?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama