Hlavní obsah

Co vařit v lednu? Odlehčené menu plné vitaminů!

Foto: Jakub Jurdič

Přesvědčte se s námi, že odlehčená jídla plná vitaminů nemusí být žádné utrpení

Oslavy Vánoc i konce roku už jsou za námi a tělo si teď vysloveně říká o trochu vitaminů a lehčí stravu. Ta ale nemusí být žádným utrpením – klidně si dopřejte maso i sladké, jen hlídejte množství a kvalitu!

Článek

Lednový detox jsme pojali tak, aby vlastně ani nebylo poznat, že o nějaké čištění organismu jde! Z mas vsázíme na krůtu, která je šťavnatá, ale přitom dietní. Těžké přílohy vyměňte za zeleninu, která vám dodá mnohem více energie, a salát doplňte vhodnými bílkovinami (třeba domácí kuřecí šunkou), abyste po něm neměli brzo hlad. Nezapomínejte ani na tuky – nejlépe ve formě olivového oleje nebo semínek plných zdraví prospěšných mastných kyselin.

Nebojte se ani sladkého – k snídani si dopřejte výborné smoothie nabité vitaminy a jako dezert připravte koláč z ovesných vloček, lesního ovoce plného antioxidantů a jogurtu místo smetany. No řekněte, takový detox už se dá vydržet, nemyslíte :-)?

Sytý salát s medovou zálivkou

Na 4 porce potřebujete: 4 menší brambory, 4 vajíčka, listy salátu (já dala polníček a lollo rosso), hrst keříčkových rajčat, 200 g krůtí nebo kuřecí šunky, hrst směsi semínek

Na medovou zálivku: 2 lžíce medu, lžíci dijonské hořčice, 2 lžíce olivového oleje, šťávu z půlky citronu, ½ lžičky soli, ¼ lžičky bílého pepře

Foto: Jakub Jurdič

Tento barevný salát obsahuje vše potřebné: vitaminy, bílkoviny i sacharidy. A s medovo-hořčičnou zálivkou navíc skvěle chutná!

Postup: Brambory odrhněte a dejte vařit i se slupkou. Mezitím uvařte vajíčka (natvrdo nebo nahniličko), omyjte a nakrájejte salát a rajčátka a nasucho na pánvi opražte semínka. Ingredience na dresink prošlehejte vidličkou nebo použijte vymytou lahvičku, kterou naplňte surovinami a několikrát jí pořádně zatřepejte.

Ještě horké brambory rozčtvrťte, vajíčka rozpulte a spolu se šunkou přidejte k zelenině. Posypejte semínky a zakapejte zálivkou.

Tip: Pečivo k salátu už podávat nemusíte, protože potřebné sacharidy získáte z brambor.

Foto: Jakub Jurdič

Opražená semínka v salátu krásně křupou, a ještě vám dodají spoustu zdraví prospěšných látek

Smoothie dvakrát jinak

Dvě porce ananasu pro usnadnění trávení: 250 ml kousků ananasu, půl zralého manga, 1 banán, 150 ml pomerančové šťávy, lžíci chia semínek

Dvě porce avokáda a borůvek pro podporu hubnutí:200 ml mrazených borůvek, 200 ml pomerančové šťávy, 2 lžíce ovesných otrub, 20 mandlí, půl avokáda

Foto: Jakub Jurdič

Barevná smoothie nejen krásně vypadají, ale také jsou opravdu nabitá vitaminy, antioxidanty a dalšími důležitými živinami

Postup: Vždy všechny ingredience dejte do mixéru a rozmělněte.

Tip: Vyzkoušejte mixér, který jsme použili my během focení. Ovoce rozmělní přímo v nádobě, ze které poté pijete (i na cestách), takže neušpiníte zbytečně další nádobí.

Foto: Jakub Jurdič

Všechny ingredience jednoduše rozmixujte, v ovoci a zelenině tak zůstane veškerá vláknina, takže vás koktejl i parádně zasytí

Krůtí roláda s mozzarellou a sušenými rajčaty

Na 4 porce potřebujete:1 krůtí prsa (asi 600 g), 6 sušených rajčat v oleji, 2 mozzarelly (ideálně light), hrst čerstvé bazalky, sůl, pepř, olivový olej

K podávání: 400 g mrazených fazolek, lžíci olivového oleje, sůl, pepř

Foto: Jakub Jurdič

Krůtí maso je dietní, ale vůbec ne suché. Rajčatovo-sýrová náplň s bazalkou ho navíc krásně ochutí i zevnitř

Postup: Maso očistěte, nařízněte, aby vznikla placka, a mezi dvěma pláty potravinářské fólie (díky ní se maso nebude lepit na paličku a nehrozí jeho protrhnutí) z obou stran naklepejte. Naplňte směsí nastrouhané mozzarelly, nasekaných rajčat, bazalky, ½ lžičky soli a čerstvě mletého pepře a zamotejte. Utáhněte provázkem, osolte, opepřete a zabalte do naolejovaného alobalu, aby se roláda upekla rovnoměrně.

Podlejte trochou vody a pečte hodinu při 190 °C. Sundejte alobal, polejte šťávou (případně přidejte další vodu) a pečte ještě asi 15 minut dozlatova.

Podávejte s fazolkami, které poduste s trochou oleje, solí a čerstvě mletým pepřem.

Tip: Vyzkoušejte i další 3 originální zeleninové přílohy!

Foto: Jakub Jurdič

S těmito dobrotami propašujete zeleninu a ovoce do svého jídelníčku jako nic!

Koláč s ovocem a vločkami

Na formu o průměru 28 cm potřebujete:100 g ovesných vloček, 300 ml mléka, 100 g másla, 60 g cukru krupice, 2 lžíce medu, lžíci vanilkového extraktu, 1 vejce, 1 lžičku prášku do pečiva, 120 g hladké mouky, 250 g mrazeného lesního ovoce, 300 g řeckého jogurtu

Foto: Jakub Jurdič

Vločkový koláč je díky lesnímu ovoci a řeckému jogurtu příjemně vláčný

Postup: Troubu rozehřejte na 180 °C. Vločky zalejte vlažným mlékem. Mezitím rozehřejte máslo a smíchejte ho s medem a vanilkovým extraktem. Mouku promíchejte s práškem do pečiva. Do mísy k vločkám pak nalejte rozpuštěné máslo, zasypte směsí s moukou, přidejte cukr, vejce a vše dobře promíchejte. Těsto rozprostřete po koláčové formě a bohatě ho posypejte mrazeným ovocem. Dejte péct na 45 minut.

Poté koláč vyjměte, potřete jogurtem a vraťte ho zpět do trouby ještě na 10 minut. Podávejte vychlazený.

Tip: Místo ovesných vloček použijte žitné, místo klasické bílé mouky špaldovou celozrnnou. Anebo dejte vale lepku a koláč přichystejte z pohankové mouky a pohankových vloček.

Foto: Jakub Jurdič

Jestli nejste jako my zastánci drastických diet, začněte s odlehčováním jídelníčku tak, abyste neměli pocit strádání. Předsevzetí jíst lépe vám tak (třeba i díky tomuhle koláči :-)) déle vydrží

Taky je u vás leden ve znamení odlehčování po vydatném konci roku?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama