Hlavní obsah

Geniální všelék: Česnek! Jaké největší chyby, které ničí jeho účinky, v kuchyni děláme?

Foto: Alliance, Shutterstock.com

Jednou z nejhodnotnějších tuzemských superpotravin je bezesporu česnek. Posiluje imunitu, je považován za přírodní antibiotikum, chrání srdce i cévy, zahání cukrovku i rakovinu. Jenže stačí málo a jeho sílu můžete totálně zničit.

Článek

Alespoň jeden stroužek česneku byste si prý měli dopřát každý den a nebudete potřebovat doktory ani pilulky. „Česnek je známý jako přírodní univerzální lék, obsahuje přibližně 400 různých látek – k vitaminům A, C, E se přidává i hořčík nebo draslík a také sirné silice s antiseptickými účinky. I proto se mu občas přezdívá přírodní antibiotikum,“ vysvětluje Blanka Procházková, nutriční odbornice společnosti Racio.

Pravidla správného zacházení

Účinky česneku jsou široké a mimořádné, ovšem jedině v případě, že si ho dopřejete syrový a ideálně jen jemně podrcený. Podívejte se na nejčastější chyby, kterých se možná při úpravě či skladování nevědomky dopouštíte, a připravujete se tak zbytečně o přínosné zdravotní účinky.

Tepelná úprava ničí živiny 

Zřejmě pro vás nebude novou informací, že tepelnou úpravou se v ovoci i zelenině ztrácejí některé hodnotné živiny. „Platí to i v případě česneku. Pokud chceme česnek používat, je lépe konzumovat ho čerstvý, nejlépe rozdrcený, protože tak účinné látky reagují nejlépe,“ radí Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

Foto: HandmadePictures, Shutterstock.com

Česnek pro zdraví jezte pokud možno syrový

Místo krájení česnek raději podrťte

Česnek nikdy nestrouhejte ani nekrájejte starým kovovým nožem. Při kontaktu s železem se totiž podporuje oxidace některých vitaminů, zejména „céčka“, blahodárného pro imunitu a proti buněčnému stárnutí. Když už česnek potřebujete pokrájet najemno, použijte nerezový, keramický nebo antiadhezní nůž, mnohem lepší je však stroužky rozdrtit. Především ale nakrájený nebo podrcený česnek vždy co nejrychleji zpracujte, protože na vzduchu oxiduje a dochází v něm k přeměně některých hodnotných látek.

Přepálený česnek rovnou vyhoďte 

„Česnek by se měl vždy restovat pouze krátkou dobu, aby nezhnědl a nezhořkl,“ radí Věra Burešová. Uškodí to totiž nejen chuti, ale i zažívání. „Při vysokých teplotách, nebo jakmile potravina zhnědne a připálí se, dochází ke vzniku akrylamidu, látky, která nejen škodí trávicímu ústrojí, ale je i karcinogenní, a dokonce ovlivňuje nervový systém. Právě jejím snížením, a tím omezením zdravotních rizik, se zabývá i Evropská unie,“ dodává odbornice. Pro ženy je ještě rizikovější, neboť dokáže způsobit vývojové vady plodu či poškodit genetickou informaci.

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Vaření s česnekem je radost, jen dávejte pozor na přepálení

Jestli jste o akrylamidu dosud neslyšeli, tak vězte, že je třeba začít ho brát skutečně vážně. Vzniká přirozenou cestou, a to při pečení, smažení či pražení potravin, které obsahují škrob a určité aminokyseliny. Provází ho typické zhnědnutí a charakteristický je například na dokřupava upečeném pečivu a sušenkách, zlatavých okrajích bramborových lupínků nebo u přepražených kávových zrn.

Už klíčí?

Česnek je nejlepší uchovávat v chladu, suchu a na temném místě. Klidně i v chladničce, ale v tom případě ho uložte do sáčku nebo krabičky, aby nebyl ohrožen vlhkostí. Další tipy k uskladnění si přečtěte v tomto článku.

Co s česnekem, který už začal klíčit? „Vyhazovat ho nutně nemusíte, ale počítejte s tím, že česnek s klíčkem je hůř stravitelný,“ varuje Věra Burešová. Klíček a tvrdší srdíčko ovšem můžete vyjmout – to by mělo problém se stravitelností zlepšit.

K luštěninám raději obezřetně 

Těžká stravitelnost je vedle typického zápachu častou příčinou, proč někdo česnek odmítá. Benefity však nad nevýhodami převyšují, zkuste tedy jeho negativní účinky potlačit. „Česnek čistí střeva a ničí v nich špatné bakterie, takže dlouhodobě trávení zkvalitňuje,“ vysvětluje Věra Burešová a dodává: „Skutečně těžký může být pro lidi, kteří mají problém například se žlučníkem, neboť česnek zvyšuje produkci žluči v těle.“

Pozor také na kombinace s potravinami, které jsou těžké na trávení nebo nadýmají. Mezi ně patří houby, květák, brokolice, kapusta, zelí nebo většina luštěnin, ke kterým se česnek chuťově často velmi hodí. „Můžete je klidně kombinovat, pokud k nim ovšem použijete bylinky a koření, které působí proti nadýmání – například kurkumu, majoránku, kmín, fenykl či saturejku,“ radí odbornice.

Máte rádi česnek, nebo vás jeho aroma dráždí?

ynezorPumanzeSaNyknalC