Hlavní obsah

Superštíhlým modelkám odzvonilo? Victoria's Secret chystá přehlídku, která by mohla překvapit

Foto: Profimedia.cz

Foto: Profimedia.cz

Reklama

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Andílci jsou zpátky! Po čtyřleté pauze ohlásila značka Victoria's Secret, že své spodní prádlo znovu předvede na mole. Už teď je jasné, že křídla nebude dávat jen ultraštíhlým modelkám, jako tomu bylo v minulosti. Proč koncept dokonalosti přestal fungovat a kterým směrem se brand ubírá dnes?

Článek

Přehlídky Victoria's Secret patřily k nejsledovanějším módním akcím vůbec. S pravidelnými show začala značka v roce 1995 a o čtyři roky později přišel nápad s křídly, který se prolínal v každé další přehlídce. Tým značky si přitom dával opravdu záležet na castingu. Být „andílkem“ byla čest pro každou modelku a dvojnásob to platilo v případě, že mohla předvádět takzvanou „fantasy bra“ - unikátní podprsenku zdobenou drahými kameny, jejíž hodnota se počítala na miliony… Dolarů!

Spodní prádlo předváděly nejkrásnější modelky světa jako Adriana Lima, Alessandra Ambrosio, Miranda Kerr, Doutzen Kroes nebo Candice Swanepoel. A byly tu i Češky. Pro značku pracovala Eva Herzigová, Karolína Kurková, Daniela Peštová, Hana Soukupová nebo Petra Němcová. A protože byly přehlídky koncipovány jako velkolepá show, najímali do ní pořadatelé ty nejlepší interprety. Kolem modelek tak kroužily hvězdy jako Harry Styles, Lady Gaga, Selena Gomez nebo Ed Sheeran.

Foto: Profimedia.cz

Na přehlídky povolávali ty nejkrásnější modelky. Na fotce zleva je Karolína Kurková, Alessandra Ambrosio a Doutzen Kroes.Foto: Profimedia.cz

Muži, kteří nepochopili ženy

Značka se do přehlídek nebála investovat a dlouhou dobu se zdálo, že jí tento byznys model vychází. Pak se ale nálada ve společnosti začala měnit a stále více ženám přestávala být iluze dokonalých modelek po chuti. Do médií navíc prosakovaly zprávy o radikálních dietách a tvrdých trénincích „andílků“, kteří na sobě nechtěli mít v den D ani gram tuku navíc. Pokud ale přehlídková forma není udržitelná ani pro modelky, které jsou velmi štíhlé, můžete si snadno domyslet, jak vzdálená je pro ženy, které se neživí svým vzhledem.

Stále častěji se debatovalo o tom, pro koho se show vlastně dělají. Značka chtěla prodat spodní prádlo ženám, směr, kterým šla, ale udávali muži stojící v čele firmy. A jejich představy o tom, co ženy chtějí, se začaly čím dál více rozcházet s realitou.

Foto: Profimedia.cz

Na koho Victoria's Secret vlastně cílila?Foto: Profimedia.cz

Kontroverzní kauzy

Značka definitivně narazila v roce 2019, kdy po strmém propadu prodeje zrušila svou každoroční přehlídku. Klesající tržby přitom nebyly jejich jediným problémem. Diváky ztrácela i samotná show a v kuloárech se mluvilo o vazbách tehdejšího generálního ředitele společnosti Lese Wexnera na osobu Jeffreyho Epsteina. Bývalý marketingový ředitel Edward Razek byl pro změnu obviněn v článku The New York Times z vytvoření kultury misogynie (pohrdání ženami) a šikany. Bylo jasné, že pokud se má brand zachránit, bude se muset od základu překopat.

Příležitost pro změnu přitom Victoria's Secret měla. Už v roce 2018, kdy se kulturní prostředí začalo měnit, byl Edward Razek dotázán, jestli je značka relevantní pro současné módní klima a zda neuvažují o tom, že by byli více inkluzivní. Představu přehlídky s plus size modelkami tehdy zamítl s tím, že jejich show jsou fantazie, přinášejí zábavu a nevidí důvod, proč by to měli měnit.

Rihanna jim vypálila rybník

Jak moc se ve svém úsudku spletl, poznal rychle – ve stejném roce předvedla Rihanna přehlídku spodního prádla Savage X Fenty a dokázala, že je možné mít show, která je sexy a zároveň rozmanitá. Zpěvačka a zakladatelka impéria Fenty se nebála zapojit ženy s různými postavami ale i modely queer, trans nebo nebinární. A měla obrovský úspěch.

Foto: Profimedia.cz

Rihanna své prádlo předvedla na modelkách s nejrůznějšími typy postav.Foto: Profimedia.cz

Nová vize, nové modelky

Značka si mezitím dala od přehlídek pohov a začala přemýšlet o konceptu, který by lépe fungoval. O přízeň zákazníků ale bude muset tvrdě bojovat – spoustě žen totiž není příjemná představa, že se značka přeorientovala jen kvůli finančnímu úspěchu. Současný generální ředitel Martin Waters prohlásil, že se přehlídka s novou vizí vrátí ke konci roku a bude prezentována způsobem, který je „kulturně relevantní“. Zároveň přislíbil, že se do budoucna pokusí více prosazovat ženské hlasy a jejich „jedinečnou perspektivu“.

Foto: Profimedia.cz

Do nové kampaně značka obsadila plus size modelku Palomu Elsesser (uprostřed), Adut Akech (vpravo) a Bellu Hadid (vlevo).Foto: Profimedia.cz

Foto: Profimedia.cz

Victoria's Secret si momentálně dává záležet na různorodosti modelek.Foto: Profimedia.cz

A ačkoli je show teprve ve fázi plánování, odhadnout, že na ní budou zastoupené i jiné modelky než ty s velikostí XS, je snadné. Už před dvěma lety značka navázala spolupráci s jednou z nejobsazovanějších plus size modelek současnosti Palomou Elsesser, transgender modelkou Valentinou Sampaio nebo Súdánkou Adut Akech. Nechme se překvapit, kdo z nich (a jestli vůbec) dostane křídla a jestli značka alespoň částečně získá popularitu, ze které těžila dlouhá léta.

Foto: Profimedia.cz

Do kampaně přibrali i transgender modelku Valentinu Sampaio.Foto: Profimedia.cz

Reklama

Načítám