Hlavní obsah

Menu proti jarní únavě: Připravte si ho doma!

Foto: Greta Blumajerová

Bára pro vás připravila lehounké menu plné ingrediencí proti jarní únavě

Kromě pořádného odpočinku je nejlepším pomocníkem v boji proti jarní únavě bezesporu jídlo. Co přesně jíst a jak suroviny kombinovat, vám poradí výživová poradkyně Bára Sedláková.

Článek

Také s příchodem jara nezažíváte zrovna příval energie a nejraději byste i slunečné dny prolenošili? Pak se nejspíš ani vám nevyhnula tak rozšířená jarní únava!

Kromě kvalitního spánku a dostatku pohybu (ale komu by se do něj chtělo!) je v boji s ní nejlepším pomocníkem vhodně zvolená strava. Co si budeme povídat, guláš se šesti vám na energii zrovna nepřidá, tak zkuste trochu odlehčit se surovinami, které pro vás do svěžího menu zkombinovala nutriční poradkyně Barbora Sedláková. Bára suroviny nemučí dlouhým vařením, takže ani v kuchyni neztratíte mnoho energie :-).

Hráškový krém s čerstvou mátou

Na 2 velké porce potřebujete: 350 g mrazeného sladkého hrášku, 1 cibuli, 1 stroužek česneku, lžíci olivového oleje, majoránku, himálajskou sůl, 1 malou bramboru, hrnek zeleninového vývaru

K podávání:2 krajíce celozrnného chleba, 2 lžíce ovesné smetany, čerstvou mátu

Foto: Greta Blumajerová

Svěží hráškový krém s mátou je na jaro jako dělaný

Postup: Na olivovém oleji orestujte nadrobno nakrájenou cibuli. Přidejte na malé kousky nakrájenou oloupanou bramboru a na tenké plátky nasekaný stroužek česneku. Restujte zhruba 2 minuty. Trochu hrášku si nechte bokem na závěrečnou ozdobu a všechen zbylý nasypte do hrnce.

Osolte, opepřete, ochuťte špetkou majoránky a ještě zhruba minutu míchejte v hrnci. Vše podlejte vývarem a vodou jenom tak, aby zelenina byla sotva ponořená, jinak by byl krém moc řídký. Vařte tak dlouho, aby hrášek i brambora změkly (to trvá 3–5 minut), ale hrášek zároveň dlouhým vařením neztratil svou krásně zelenou barvu. Nakonec polévku rozmixujte tyčovým mixérem.

Jednotlivé porce ozdobte lístky čerstvé máty, zbylým hráškem a několika kapkami ovesné smetany. Podávejte s opečeným chlebem.

Tip: Máta osvěží a nabudí unavené tělo. Hrášekje doslova vitaminová bomba – díky vysokému obsahu vitaminů, železa, draslíku i vlákniny napomáhá správné funkci organismu, a dodává tak tělu vitalitu i v náročných dnech.

Hlíva na víně se špenátem a quinoou

Na 2 velké porce potřebujete: 1 bílou cibuli, 1 červenou cibuli, 2 lžíce olivového oleje, hlívy, 300 g hlívy ústřičné, 1/2 hrnku zeleninového vývaru, 200 ml bílého vína, 200 g čerstvého baby špenátu, několik snítek čerstvého tymiánu, pepř, himálajskou sůl, 1 bobkový list, strouhaný parmezán, 1 hrnek tmavé quinoi

Foto: Greta Blumajerová

Quinoa s hlívou vás dobře zasytí, ale přitom neodrovná na zbytek dne

Postup: Quinou propláchněte a nechte 3 hodiny odstát ve vodě. Do hrnce nalejte dva hrnky vody, přidejte bobkový list a přiveďte k varu. Do vroucí vody přidejte scezenou quinou a vařte zhruba 20 minut, dokud se voda nevypaří a quinoa hezky nezměkne.

Na olivovém oleji mezitím orestujte nadrobno nakrájené cibulky. Přidejte na proužky nakrájenou hlívu s několika snítky tymiánu a znovu krátce orestujte. Postupně hlívu podlévejte vývarem a bílým vínem, a když je tekutina téměř odpařená, osolte a opepřete. Na závěr vmíchejte hrstku parmezánu.

Hotovou quinou smíchejte s hlívovou směsí a podávejte. Ozdobte strouhaným parmezánem a čerstvě mletým pepřem.

Tip: Hlíva ústřičná podpoří imunitu i hubnutí. Quinoa je dokonalým zdrojem energie, který i při své vysoké výživové hodnotě pomáhá hubnout.

Raw brownies

Potřebujete: hrnek vlašských ořechů, hrnek čerstvých datlí, ½ hrnku nepraženého kakaa

Na ozdobu: drcené kakaové boby v kokosovém cukru (lze vynechat)

Foto: Greta Blumajerová

Do této zdravé sladkosti plné oříšků a kakaa nemusíte přidávat žádný cukr, bohatě stačí zralé datle

Postup: Vlašské ořechy rozmixujte najemno, ale nemixujte moc dlouho, aby nepustily olej. Přidejte vypeckované čerstvé datle a kakao a mixujte, dokud nevznikne hmota, které po zmáčknutí drží při sobě.

Z hmoty uválejte asi 3 cm vysoký plát, ze kterého vykrajujte čtverečky nebo jiné tvary. Ozdobte drcenými kakaovými boby a podávejte. Z brownies můžete také udělat kuličky, které obalujte v kakau, kokosu nebo drcených oříšcích.

Tip: Čerstvé datle jsou přirozeným zdrojem sacharidů, které dodají rychlou energii. Kakao má stimulující a povzbuzující účinky – okamžitě probudí a nabije energií i dobrou náladou.

Čím proti jarní únavě bojujete vy, máte nějaký osvědčený recept?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama