Hlavní obsah

Mýty o hubnutí: Tloustne se po sacharidech k večeři?

Foto: Jakub-Zak, Shutterstock.com

Spolu s bílkovinami a tuky patří sacharidy mezi hlavní tři složky stravy. Jíst je musíte, o tom žádná. Je ale nutné zařazovat všechny přílohy, ovoce a sladkou zeleninu pouze dopoledne? Nebo si je můžete dát klidně i k večeři?

Článek

Když chcete zhubnout, potažmo si udržet štíhlou postavu, nesmíte jíst večer žádné sacharidy. Tak to prostě je a basta fidli. Také se již léta setkáváte s tímto stále stejným doporučením? Věříte mu, nebo si myslíte, že je to spíš přežitek?

Na otázku, zda je možné jíst sacharidy k večeři a být stále štíhlí, jsme se zeptali tří odborníků. Tohle si myslí…

Pavel Dvořáček, fitness trenér

Foto: archiv

Otázka, zda jíst večer sacharidy, nebo nikoli, je velmi individuální. Někomu večer vyhovují, někomu již ne. Já osobně večer preferuji zeleninu s bílkovinami (libové maso, vejce, tofu…), obohacenou o zdravé tuky (olivový olej, avokádo, ořechy).

Důvod je prostý – svůj doporučený denní příjem sacharidů jsem již snědl přes den a večer mám rád lehčí jídla, která jich neobsahují tolik. Ovšem jestli někomu vyhovuje přes den jíst lehce, je možnost si je večer v určitém množství dopřát.

Moje rada tedy zní: vyzkoušejte, co je pro vaše tělo nejlepší. Dle pocitu zařaďte sacharidy buď pouze přes den a večer je již omezte, nebo jich přes den konzumujte méně a „schovejte“ si ještě rezervu na večer. Pak zařaďte komplexní sacharidy formou přílohy (celozrnný kuskus, bulgur, rýže, brambor, na skus uvařené těstoviny), avšak v množství, které odpovídá vašemu celkovému dennímu příjmu.

Monika Bartolomějová, specialistka Světa zdraví

Foto: archiv odborníka

Dříve se démonizovaly tuky, dnes sacharidy, proto je toto téma nyní skloňované snad ve všech pádech. Nejjednodušší dělení těchto živin je na jednoduché (sladkosti, ovoce, med…) a složité neboli komplexní (zelenina, luštěniny, celozrnné obiloviny). Konzumovat byste měli především sacharidy komplexní.

I v tomto případě však platí pravidlo „všeho s mírou“. Potraviny s komplexními sacharidy přinášejí sice cennou vlákninu, vitaminy, minerální a další zdraví prospěšné látky, ale s jejich konzumací to nesmíte přehánět.

Důležité je také myslet na zdroje bílkovin a tuků a jejich vzájemný poměr a samozřejmě také na celkový objem jídla za den, tedy energetickou nálož. V případě, že vše bude v rovnováze a vhodně nastavené pro váš metabolismus, pak se příjmu sacharidů večer nemusíte obávat.

Markéta Brožová, trenérka fitness Contours

Foto: archiv odborníka

Osobně zastávám názor, že pro udržení váhy je nejdůležitější zachovávat v rovnováze denní příjem a výdej kalorií a samozřejmě správné celodenní poměry sacharidů, tuků a bílkovin (při hubnutí by stravu měly z 50 % tvořit sacharidy, z 30 % bílkoviny a z 15 % tuky – pozn. redakce).

Rady typu „nejezte po páté hodině večer“ považuji za nevhodné. Pokud se naposledy najíte v pět odpoledne a máte před sebou ještě několik hodin práce nebo vás čeká trénink či učení a spát půjdete třeba až po půlnoci, zcela jistě se dostaví nepříjemná únava a tělo nebude mít dost energie.

Většinou radím jíst nejpozději dvě až tři hodiny před plánovaným spánkem. Co se týče složení stravy v odpoledních nebo večerních hodinách, nejsem pro úplné vynechání sacharidů.

Kdybych měla shrnout to nejdůležitější, doporučuji nepřekračovat denní příjem kalorií vůči výdeji, dodržovat správné složení stravy, aby nechyběly ani bílkoviny, tuky či sacharidy, a jíst nejpozději dvě hodiny předtím, než jdete spát.

Snažíte se večer sacharidy nejíst nebo dodržujete jiné dietní pravidlo, třeba snižujete množství tuků v jídelníčku?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama