Hlavní obsah

Nejjednodušší cvik na světě: pozice mrtvoly

Foto: UvGroup, Shutterstock.com

Rad a tipů na cvičení břicha nebo stehen je všude dost. Pro duševní zdraví je ale třeba dělat klidnější cvičení. Jedna jógová pozice působí na organismus blahodárně, ačkoli se u ní jen leží. Je to pozice mrtvoly. Co s vaším tělem udělá a proč byste ji měli dělat každý den, a to i v práci?

Článek

Šavásana neboli pozice mrtvoly patří nepochybně k těm vůbec nejoblíbenějším pozicím na hodinách jógy. Těší se na ni většina účastníků. Zdánlivě totiž jen leží na zádech a nedělají vůbec nic. Přesto má tahle ásana fantastické účinky na tělo i mysl. Zjišťovali jsme, jaké konkrétně.

(Ne)obyčejné ležení

Pozice šavásana se skládá ze slov šava, což v překladu znamená mrtvola, a ásana neboli pozice. Podle toho tato poloha i vypadá. Ležíte na zádech, ruce máte volně položené vedle těla s dlaněmi nahoru. Uvolněně položené byste měli mít také nohy se špičkami spadlýma přirozeně do stran. Páteř byste měli mít v rovině, ramena tlačit pocitově od hlavy a do podložky. Bradu mírně zasuňte směrem k hrudníku, aby se záda narovnala. To je celé. Fyzicky máte pozici mrtvoly zvládnutou. To ale nestačí…

Koncentrace na sebe

Jóga není jen o tělesném cvičení. Jedním z jejích hlavních pilířů není fyzická zdatnost, ale ta psychická. Umění ovládnout své myšlenky a potřeby přinejmenším stejně dobře jako své tělo. To je ale pro většinu lidí ten největší problém (víte, kterými jógovými pozicemi se můžete zbavit závislosti?). Pokud jste na hodině jógy byli, jistě potvrdíte, že zvládnout své myšlenky při závěrečné relaxaci je (především pro začátečníka) téměř nemožné.

V hlavě se honí všechny možné starosti, resty i úkoly. Právě na zklidnění mysli (ale i těla) je v šavásaně prostor a čas. Zaměřte pozornost na svůj dech. Když si ho budete všímat, počítat nádechy a výdechy a uvědomovat si všechny téměř nepostřehnutelné změny a pohyby v těle, snáz svou pozornost ovládnete. Zkuste si všímat, jak se vám tělo příjemně propadá do podložky a srovnává vám nejen myšlenky, ale také páteř podél rovné země.

Umění být sám se sebou

Přestože se tahle pozice jeví jako prosté odpočívání na zádech, ve skutečnosti – tedy pokud ji provádíte správně – je jednou z nejtěžších. Cvičení mysli, odpoutání se od všech okolních jevů i vlastních myšlenek, je pro netrénovaného člověka ohromně náročné. Chce to praxi a čas, zrovna tak jako stoj na hlavě nebo jakákoli jiná fyzicky náročná technika (úrazy, které hrozí při józe).

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Neměli byste usnout, ale naopak být plně soustředěni na svůj dech a na přítomnost

Šlofík na konci hodiny

Schopnost soustředit se jen na své tělo a dech může ale dopadnout i přesně naopak. Řada lidí v šavásaně usne. Zdřímnout si na rovné ploše může být sice příjemné, ale to není cílem téhle polohy. Usnutí buď svědčí o velké únavě tělesné i duševní, anebo neochotě či neschopnosti soustředit se jen na klid. Zaměřujeme se převážně na konkrétní akci nebo plnění úkolů. Málokdo ale dokáže být chvíli v naprostém klidu sám se sebou. Pokud to zvládnete, úžasně zrelaxujete celý organismus a budete ve větší psychické pohodě.

Před spaním i v práci

Pokud se věnujete józe, dělejte tuto relaxační pozici před i po cvičení. Vhodné je také provádět pozici mrtvoly večer před spaním, jelikož napomáhá lepšímu usínání. Trénovat ji ale můžete kdykoli během dne, pokud máte možnost. Stačí pár minut a budete se cítit jako znovuzrození. Pracujete-li v kanceláři, rozložte si na zem podložku a na tři minuty se „natáhněte“. Zlepší se vám koncentrace na práci i činnost mozku a změnu ve svém pracovním výkonu po tomto rychlotréninku pocítíte okamžitě.

Cvičíte jógu? Nebo děláte nějaké jiné cvičení ze skupiny body and mind?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama