Hlavní obsah

Cvičením proti závislosti: Cviky, které vám pomůžou přestat

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Závislosti nemusí být jen na drogách nebo hazardních hrách. Je to stav, kdy si člověk svůj život neumí představit bez konkrétní činnosti nebo věci. Mezi ty nejčastější patří kouření, hraní počítačových her i přejídání. Věděli jste, že kromě odborné léčby může pomoct i cvičení?

Článek

Podle odborníků můžou sportování a pohyb vůbec hodně pomoct v léčbě závislostí. Zrovna tak jsou vhodné jako prevence. Sportem si vyplavujete hormony štěstí, což působí jako účinná obrana proti stresu, nehledě na to, jak pozitivní dopad má cvičení na stav vašeho těla.

Zvolte správně

Dlouhodobý nedostatek pohybu způsobuje nejrůznější chronické zdravotní problémy. A právě kvůli těmto potížím lidé často inklinují k užívání léků na bolest, na kterých si mohou vytvořit závislost. Anebo z nervů kouří či se přejídají. Primárně je důležité vybrat si cvičení jako nástroj boje proti těmto závislostem správně. Jeden ze základních předpokladů je, že by nemělo mít soutěživý charakter.

Karel Nešpor, český psychiatr specializovaný na léčbu návykových nemocí, publicista a pedagog ve své práci „Tělesná aktivita a návykové nemoci: překvapivá zjištění“ uvádí: „Přiměřená tělesná aktivita mírní bažení po psychoaktivních látkách a hazardu a nachází uplatnění při léčbě návykových nemocí.“ U dospělých lidí jde tedy především o charakter vybraného sportu. Měl by být rozhodně klidný.

Foto: OBprod, Shutterstock.com

Rekreační cvičení je jednou ze skvělých možností prevence i léčby závislostí. Určitý druh cviků může pomoct proti přejídání, kouření nebo závislosti na alkoholu

„U dospívajících je ale situace komplikovanější,“ upozorňuje známý lékař. „Původní data z české populace svědčí o tom, že fotbal, zápas, box nebo kickbox, posilování a tanec byly spojeny s vyšším rizikem zneužívání alkoholu u žáků 9. tříd. Box nebo kickbox byly navíc spojeny s vyšším rizikem zneužívání marihuany.“

U mladých lidí je zpravidla problém ve společenství, do kterého se dostanou. Pokud tedy parta mladistvých po tréninku odchází společně na pivo, hrozí kromě alkoholu také vznik závislosti na tabáku, případně marihuaně i hazardu současně. Vliv malé sociální skupiny vrstevníků na chování se výrazně uplatňuje zejména v dospívání a přetrvává i později.

Zaměřte se na zklidnění

Vhodný je rekreační typ sportu, ideálně cvičení ze skupiny body and mind, jako je jóga nebo pilates. Důvodem je průběh lekcí, který je zaměřený nejen na trénink těla, ale i zklidnění a zrelaxování mysli.

„Tělesná cvičení a jóga jsou užitečnou součástí šířeji založených preventivních a léčebných programů. K výhodám jógy patří integrace tělesného cvičení a relaxace.“ uvádí Karel Nešpor.

Vsaďte na jógu

Propojení psychiky a fyzična je klíčové. Je dokázáno, že relaxace může sama o sobě, a tím spíš v kombinaci s cvičením, mírnit úzkosti a deprese, což jsou nejrizikovější faktory pro vznik závislostí. A kde jinde se více cílí na relaxaci než právě v józe?

„Jógová praxe tak, jak ji známe dnes, začíná u cvičení pozic, které mohou pomoci k uvolnění přebytečného napětí pohybového systému, jako jsou ztuhlé trapézy, záda a podobně. Nicméně je to jen začátek, špička pomyslného ledovce, který jde hluboko pod povrch, vaši fyzickou schránku. Účinek může mít i na vaši mysl,“ potvrzuje Mgr. Tereza Novotná, fyzioterapeutka a lektorka jógy.

Cvičení podle C. G. Junga

Pro lepší orientaci v psychických pochodech vytvořili Indové systém čaker neboli energetických středisek, která ilustrují rozložení různých aspektů, kvalit a podmíněností lidského vědomí. „Způsobem indického náhledu na psychiku se již na počátku 20. století zabýval známý psychoanalaytik Carl Gustav Jung. Čaker se sice většinou uvádí sedm, nicméně k tématu závislostí se vážou především první dvě, které si jsou svou lokalizací u kostrče a křížové kosti velmi blízké. Při léčbě závislostí je ideální praktikovat cviky zaměřené na oblast pánve,“ doporučuje Tereza Novotná a přidává tipy na konkrétní cviky, od snadných po náročnější.

Jednotlivé cviky buď můžete přidat do svého tréninku, anebo je cvičit v sérii (denně, minimálně však třikrát týdně). Pokud nevíte, jak je provádět, informujte se u zkušeného lektora na správnou techniku, abyste je mohli praktikovat i kdykoli sami doma.

Pozice motýlka

Foto: Undrey, Shutterstock.com

Tato pozice otevírá pánev, uvolňuje kyčelní klouby, při ohnutí zad a směřování hlavy k chodidlům protahuje záda, odstraňuje celkovou únavu a přináší pocity štěstí

Pozice žáby

Foto: zeljkodan, Shutterstock.com

V této poloze nezapomínejte na protažení páteře a na hluboké dýchání. Je to jeden z nejúčinnějších cviků na uvolnění kyčlí, ale opět je vhodný pro pokročilejší

Pozice holubího krále

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Ohebnost všech kloubů, včetně páteře, se projevuje na zvýšené vitalitě a psychické síle. Tak, jak je člověk ohebný, stává se i jeho mysl pružnou

Lotosový sed 

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Lotosový sed patří asi mezi nejznámější jógové pozice, ale rozhodně ne mezi ty nejjednodušší. Pozice lotosu je velmi vhodná k meditaci a k pránájámě, jelikož omezuje krevní oběh v dolních končetinách, a tím snižuje jejich citlivost. Lotosový sed ale není vhodný, pokud ho nejste zvyklí praktikovat pravidelně. Jestliže máte sedavý životní styl a sedíte pouze na židli, pak pro vás tento cvik není ideální. Není totiž příliš šetrný ke kolenům

Pozice svíčky

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Stoj na ramenou neboli svíčka patří také mezi náročnější pozice. Zvednutí dolních končetin nad hlavu má omlazující a oživující efekt. Celé vnitřní prostředí těla se provětrá, a čerpá tak novou energii. Pozice, u kterých je hlava níže než srdce, by se však neměly cvičit při zeleném zákalu, hodně vysokém krevním tlaku a zánětech v oblasti hlavy, například rýmu vám určitě nezlepší

Tyto cviky vám mohou svým zaměřením ulehčit konec se závislostmi, ale nelze jim přisuzovat magické účinky. Především musíte upřímně chtít s danou činností přestat.

Věříte, že se dá cvičením zbavit závislosti?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama