Hlavní obsah

Peklo na letišti: Kdy máte nárok na kompenzaci za zpožděný či zrušený let

Foto: Damiano Buffo, Shutterstock.com

Foto: Damiano Buffo, Shutterstock.com

Reklama

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Letiště právě prožívají prázdninový nápor a ne vždy a všude stíhají odbavit cestující včas. Co když ti pak nestihnou letadlo, nebo má odlet zpoždění? Kdy můžete žádat o kompenzaci?

Článek

Zaměstnanců v letecké dopravě je málo. Jejich řady prořídly při pandemii a zatím se nepodařilo dorovnat stavy. Když se k tomu přidá přetížený vzdušný prostor o prázdninách, není o problémy nouze. V jakém případě vás dopravce musí za čekání odškodnit?

1. Zmeškali jste odbavení

Ne vždy platí, že na letiště musíte dorazit dvě hodiny před plánovaným odletem. Právě nedostatek personálu může dobu nutnou na odbavení prodloužit, takže se včas u letecké společnosti nebo cestovní kanceláře ujistěte, kdy máte přijít. Pokud zmeškáte let kvůli čekání na odbavení, na náhradu nárok mít nebudete. A proto platí: Na letiště přijďte včas!

2. Zpožděný let

Doba zpoždění letu se počítá na základě skutečného času příletu, tedy momentu, kdy v cílové destinaci vystoupíte z letadla. „Pokud je zpoždění více než tři hodiny a jsou splněny i další podmínky, můžete dostat náhradu v řádech stovek eur,“ říká ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. Týká se to letů z a do destinací v EU a dopravců, kteří mají sídlo v EU.

A o jaké další podmínky se jedná? Zpoždění musí vzniknout vinou letecké společnosti, nikoli kvůli počasí, problémům s řízením leteckého provozu atd. Právě proto nechtějí společnosti vyplácet náhrady za potíže vzniklé v důsledku nedostatku letištního personálu.

Pokud máte na kompenzaci nárok, pak se její výše určuje nikoli podle ceny letenky, ale podle vzdálenosti. Do 1 500 km to je 250 eur, do 3 500 km pak 400 eur a nad 3 500 km 600 eur za osobu.

Foto: Gorodenkoff, Shutterstock.com

Čekání na zpožděný let se může protáhnout, a pokud to bude i přes noc, pak máte nárok na ubytování a přepravu do hoteluFoto: Gorodenkoff, Shutterstock.com

3. Zmeškaný navazující spoj

Cestovali jste s přestupem a kvůli zpoždění jste zmeškali navazující spoj? Pak máte nárok na kompenzaci za celou trasu, tedy až do cílové destinace. Ale jen pokud to byla cesta na jedno číslo rezervace. Jestli tedy vaše letenka zahrnuje obě části cesty, považuje se za jednu letenku. Jsou-li dva nebo více letů rezervovány společně jako jedna jednotka, považují se za celek a zakládají právo na kompenzaci. Jestliže máte na cestu dvě letenky, pak budete kompenzováni jen za zrušení či zpoždění prvního letu.

4. Zrušený let

Byl váš let zcela zrušen? Letecká společnost by vám to měla oznámit alespoň 14 dní předem. Když ne, pak by se měla snažit najít vám jiný spoj s co nejpodobnějším časem odletu a příletu do cíle. I tak ale máte nárok na kompenzaci. Pokud třeba do cíle doletíte oproti původnímu času o dvě až čtyři hodiny později, pak to je 50 %.

Kompenzace jsou stejné jako za zpoždění letu, ke zrušení letu ovšem muselo dojít vinou dopravce. „Pokud je let významně zpožděn nebo zrušen, mají lidé odlétající z letišť v EU právo si vybrat, zda budou pokračovat v cestě, tedy počkají na náhradní nebo zpožděný spoj, nebo odstoupí od smlouvy a nechají si vrátit peníze,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR (při ČOI).

Foto: Robert Kneschke, Shutterstock.com

Žádost o kompenzaci můžete podat rovnou na letišti u přepážky dopravceFoto: Robert Kneschke, Shutterstock.com

Jak a kde požádat o kompenzaci

O kompenzaci můžete požádat hned na letišti u přepážky letecké společnosti nebo prostřednictvím formuláře, který bývá na jejích internetových stránkách. Jestliže však nejste v podmínkách a nařízeních kovaní, vyplatí se obrátit na specializované firmy, které za vás vše ohlídají, a když uspějí, dáte jim z vyplacené kompenzace provizi. Stačí si najít na internetu heslo „kompenzace za zrušený či zpožděný let“ a vybrat si. Pomohou vám i některé spotřebitelské organizace.

O náhradu požádejte, i pokud byl let součástí zájezdu koupeného u cestovní kanceláře. Cestovka vám s tím může pomoci, ale o náhradu musí požádat ten, kdo měl letět, ne ten, kdo letenku kupoval.

O kompenzaci lze požádat až tři roky zpětně. Jen si musíte po celou dobu schovávat všechny potřebné doklady: letenku (klidně i elektronickou), palubní vstupenku a ideálně foto odletové a příletové tabule s vaším zpožděným letem.

Kdo se postará při čekání

Při čekání na zpožděné letadlo nebo alternativní spoj máte nárok na občerstvení přímo na letišti v případě, že bude trvat více než dvě hodiny u cesty do 1 500 km, tři hodiny u cesty do 3 500 a čtyři hodiny u delších tras. Jestliže ho nedostanete, schovejte si účtenky za jídlo a pití a žádejte pak – v rámci žádosti o kompenzaci u letecké společnosti – o jejich proplacení. Na plnou stravu, ubytování a dopravu z letiště máte právo, jestliže čekání trvá přes noc.

Reklama

Související témata:

Načítám