Hlavní obsah

Pravda a mýty o vráskách: Platí, že jsou dědičné, levné krémy nefungují a pomáhá pít hodně vody?

Foto: Rido, Shutterstock.com

Foto: Rido, Shutterstock.com

Řešíte vrásky na čele, kolem očí, nebo dokonce v okolí rtů? Někdo tvrdí, že za to mohou geny, další viní špatný pitný režim, jiní říkají, že je to vina slunce. Zeptali jsme se odborníků, co je na tom pravdy a co jsou jenom mýty.

Článek

S postupem času a s narůstajícím věkem se s nimi setká každý. Vrásky však přibývají u každého v různé míře a intenzitě – záleží na mnoha rozmanitých faktorech. A dobrá zpráva je, že se některé dají ovlivnit. Přečtěte si, co na vrásky platí a co jsou jen mýty.

1. Více smíchu = více vrásek

Je pravda, že smích mimické vrásky způsobuje, ale to byste pak nesměli ani mluvit nebo se mračit. Mimické vrásky z grimas, které jsou člověku přirozené, se začínají objevovat jako první, ale rozhodně to nejsou nějaké zásadní „rýhy“. Dají se navíc trochu zmírnit například obličejovou jógou a nejlepší prevence je dostatečná UV ochrana a kvalitní péče o pleť.

„Pokud vás přece jenom vrásky způsobené grimasami trápí, můžete je zmírnit například injekční aplikací botulotoxinu, který na pár měsíců ochromí funkci mimického svalu. Používá se jen do těch partií, kde ztráta mimiky nevadí: například mezi obočím či na čele. Užívá se i kyselina hyaluronová –  ta velmi dobře vyplní propadlinu, například v oblasti nosoretních vrásek,“ vysvětluje dermatoložka Lucia Mansfeldová z kliniky Perfect Clinic.

2. Máma nemá vrásky, tak je mít nebudu

Za typ pleti opravdu mohou geny: například lidé s mastnější kůží mají obecně menší sklon k tvorbě prvních vrásek. Typ pokožky nehraje roli pouze u vzniku vrásek kolem očí – tam čas měří všem více méně stejně. Podstatné je i vrozené množství melaninu, který dodává barvu a ovlivňuje, jak kůže reaguje na slunce.

Přesto je však daleko důležitější životní styl i péče, jakou sami sobě věnujete. A ta se nedědí. Vrásky vám naskáčou, když budete ve stresu, holdovat alkoholu či kouření nebo budete zanedbávat večerní odličování a pravidelnou kosmetickou péči.

Foto: insta_photos, Shutterstock.com

Geny hrají v rychlosti stárnutí docela velkou roli, ale pravidelná péče a přiměřený životní styl jsou mnohem důležitějšíFoto: insta_photos, Shutterstock.com

3. Na vrásky fungují jen drahé krémy

Je to stejné jako s jídlem: nezáleží na ceně, ale na kvalitě, tedy na složení. I levnější přípravky mohou obsahovat účinné látky, které pomáhají zmírňovat projevy stárnutí. Mezi nejoblíbenější složky proti vráskám patří kyselina hyaluronová, kolagen, retinol, koenzym Q10 i vitamin C.

K nejúčinnějším patří alfahydroxykyseliny (AHA) a peptidy, což jsou sloučeniny, které vznikají spojením několika aminokyselin. „Jsou schopné ovlivňovat chování živých buněk a bojovat proti vráskám, snižují riziko infekce, poradí si s pigmentovými skvrnami a používají se k různým omlazovacím kúrám,“ přibližuje Denisa Jasinská z české kosmetické společnosti Essenté.

4. Za většinu vrásek může věk

O tom, že vrásky přibývají s věkem, nemusíme polemizovat. Ovšem na stárnutí (zvláště předčasné) mají velký vliv i další faktory – především slunce. „UV záření ovlivňuje až 90 % známek stárnutí kůže, kam řadíme vrásky i stařecké a pigmentové skvrny. Sluneční paprsky pronikají do vrchních vrstev pokožky a uvolňují volné radikály, které urychlují fotostárnutí neboli předčasné stárnutí pleti,“ uvádí dermatolog Jan Kučera z kliniky Perfect Clinic. Podle výzkumu se u lidí, kteří se chrání každý den krémy s SPF, objevuje až o 24 % méně projevů stárnutí pokožky oproti těm, kdo to tak nedělají.

5. Čím víc vypiju, tím bude pleť hladší

Pitný režim je pro lidský organismus důležitý a dostatek tekutin má příznivé účinky i na hydrataci pleti – pokožka není suchá, dobře se jí daří a není tolik náchylná k tvorbě vrásek. To ale neznamená, že čím víc tekutin, tím bude vypnutější, hladší a mladistvější. Naopak: příliš mnoho vody v organismu vede k otokům víček a váčkům pod očima. Důležité je také nepřemáhat ledviny tím, že vypijete víc, než mohou vyfiltrovat.

Reklama

Související témata: