Hlavní obsah

Jak si říct o cenu, když podnikáte? Započítejte i přípravu a trénujte svůj požadavek před zrcadlem

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Ilustrační fotoFoto: fizkes, Shutterstock.com

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Částka za vaši práci musí být dlouhodobě udržitelná a musí vás, a případně i vaši rodinu, uživit. Co by měla cena zahrnovat a jak ji obhájit před klientem, poradí v podcastu O penězích se (ne)mluví lektorka a finanční mentorka Lucie Krausová.

Článek

Kolik si říct za svou práci? Ta otázka trápí většinu začínajících podnikatelů. „Při hledání správné cenovky je třeba najít kompromis. Průsečík, kde je cena, která je pro mě fajn, budu za ni ráda pracovat, uživí mě to. A na druhé straně částky, kterou budou mí zákazníci ochotni zaplatit,“ popisuje stanovení správné hodnoty za své služby finanční mentorka Lucie Krausová.

Cena za službu podnikatele by měla zahrnovat kromě povinných odvodů i „výhody“, které mají zaměstnanci, jako je dovolená či nemocenská. Na internetu existuje několik kalkulaček, jež vám pomohou správnou částku stanovit. Podrobněji o tom Lucie mluví i v podcastu.

Nezapomeňte na neviditelné náklady

Uvědomte si, že v zaměstnání jste placeni za 8 hodin práce. Když však podnikáte, musíte si zakázky shánět sami, je kolem toho i spousta administrativy, telefonování, musíte propagovat své služby. I to je třeba v ceně zohlednit, přestože reálnou prací pro klienty strávíte třeba jen 4 hodiny denně.

Klienta však nic z toho nezajímá. Chce vědět, jakou hodnotu za své peníze dostane. „Je mnohem jednodušší komunikovat hodnotu toho, co dodáte, a pak celkovou předpokládanou částku, aby si mohl vyhodnotit, jestli mu to za to stojí,“ prozrazuje Krausová.

Neznamená to však úplně koncept hodinové ceny opustit. Jen je třeba mít představu, kolik to bude zákazníka nakonec dohromady stát. „S hodinovou mzdou pracujte především, když je to nová spolupráce a vy nedokážete odhadnout, kolik hodin nad touto zakázkou strávíte,“ doporučuje finanční mentorka.

Foto: Proženy.cz

Ekonomku Lucii Krausovou (vlevo) zpovídala Michaela RakováFoto: Proženy.cz

Trénujte před zrcadlem

Spousta lidí, a především žen, má ale problém si svou cenu obhájit sami před sebou. Bojí se, že na trhu se svou cenou neuspějí. Stydí se říct si o adekvátní částku. Pro ně má Lucie jeden tip, který vyzkoušela sama na sobě. „Trénujte si říkání ceny za svou práci na mnohem vyšších částkách, než kterou budete ve skutečnosti chtít. Pomůže vám to smířit se s cenou a budete si připadat levní, když budete skutečnou částku říkat nebo psát do e-mailu.“

Je třeba při cenotvorbě sledovat i konkurenci? Musím mít stanovený ceník? Jak svou vyšší cenu vysvětlit klientovi? Jak vám pomůžou variantní nabídky a co hraje roli při stanovení ceny za rukodělnou činnost? Všechny tyto otázky zazní v podcastu, poslechněte si ho.

S kým jsme si povídali

Lucie Krausová je lektorka, podnikatelka, ekonomka a naučí vás podnikatelsky nejen počítat, ale i přemýšlet. Vystudovala VŠE a miluje tabulky. Je matkou tří dětí, a proto dokáže dát i tipy, jak zkombinovat podnikání s rodinným životem.

Podcast O penězích se (ne)mluví

Seriál pro ženy o financích. Svěží rozhovory se ženami o penězích. Moderátorka Míša Raková se svými hosty probírá rozmanitá finanční témata – od rodinného rozpočtu přes majetek v manželství až po investice. Poslouchejte praktické tipy, jak lépe zvládat peníze, na ProŽeny.cz. A mluvte o penězích!

  • Podcast vychází každé úterý a můžete si ho poslechnout také na Podcasty.cz či v podcastových aplikacích, jako jsou Spotify či Apple Podcasts, kde můžete O penězích se (ne)mluví i odebírat.

Načítám