Hlavní obsah

Jak vrátit, nebo reklamovat vánoční dárek? Záleží na tom, kde ho Ježíšek koupil!

Foto: Shutterstock.com

Foto: Shutterstock.com

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ne všechny dárky, které jste si na Štědrý den pod stromečkem rozbalili, se vám musí líbit nebo musí být pro vás ty pravé. Lze je vrátit, vyměnit, nebo reklamovat?

Článek

I když to Ježíšek myslel jistě nejlépe, jak mohl, nemusí dárek od něj být tím, co jste si opravdu přáli. Může mít jinou velikost, barvu, nebo na něm můžete objevit nějakou výrobní vadu. Je tedy dobré vědět, jak a kdy je možné ho vyměnit, či vrátit.

Výměna, nebo reklamace dárku

Rádi byste si ten svetr nechali, ale je vám malý? Protože jste ho jistě nedostali i s účtenkou, měli byste se obrátit na toho, kdo vám tuto věc nadělil, aby to zařídil. Anebo od něj musíte účtenku či jiný doklad o nákupu získat a pak s obchodníkem jednat – zákon ani prodejce nezajímá, kdo zboží opravdu platil, ale potřebují doklad.

Dokladem o nákupu nemusí být jen papírová účtenka, ale třeba i potvrzení o nákupu z e-mailu nebo výpis z účtu, na kterém je platba uvedena.

Vracení dárku koupeného v e-shopu

Všechno, co si koupíte na e-shopu, můžete během 14 dnů od nákupu bez uvedení důvodu vrátit. Samozřejmě v původním stavu, tedy například oblečení, které neodpovídá kvalitou nebo barvou či materiálem, nebo u kterého jste špatně odhadli velikost. Prostě lze ho okouknout, vyzkoušet, a pokud něco nesedí, tak ho zabalit a vrátit zpět do obchodu v rámci odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. V takovém případě máte právo na vrácení peněz. Tato možnost vyplývá ze zákona a obchodníka musíte do uvedené lhůty informovat o tom, že zboží budete vracet – zboží pak zpátky můžete poslat současně s touto informací, nebo na to máte dalších 14 dnů.

Ovšem v případě vánočních dárků se podaří oněch 14 dnů stihnout jen opravdu výjimečně. Některé e-shopy tuto lhůtu právě v tomto období prodlužují, nebo se snaží zákazníkům vyhovět jinak, ale už to není v rámci zákonné povinnosti a je třeba se na tom domluvit.

Je také dobré vědět, že obchodník vám nemusí vrátit celou částku za dopravu, kterou jste zaplatili při koupi, například pokud jste si zvolili příplatkovou pro rychlé doručení – vrátí jen částku odpovídající nejlevnější variantě.

Také vám může z původní ceny něco strhnout za „opotřebení“, což by nemělo být například jen to, že jste odstranili visačku nebo jste zboží vyndali z původní krabice. Ovšem pokud to byla krabice či obal speciální a snižuje hodnotu věci, pak vám například tohle snížení může obchodník strhnout z vrácené částky.

Při odstoupení od smlouvy hradíte jako zákazník odeslání zboží zpět, pokud to v obchodních podmínkách není uvedeno jinak.

Vracení dárků do kamenné prodejny

Jestliže budete dárek vracet do kamenné prodejny, je pouze za uvážení obchodníka, zda vám ho vezme zpátky a vymění za jiné zboží – což je preferovaná možnost, nebo vám vrátí peníze. Většina z nich tuto možnost nabízí, ale je dobré se na to ptát již při nákupu.

Povinností prodejce je přijmout reklamaci, jestliže má dárek nějaké vady. „Prodejce odpovídá za výrobní vady, které zboží mělo v době prodeje. Za takové se považují všechny, které se projeví do dvanácti měsíců od nákupu. Reklamovat můžete až dva roky, ale obchodník může v druhém roce reklamaci zamítnout, jestliže se neprokáže, že vada byla výrobní,“ říká ředitelka organizace dTest Eduarda Hekšová.

Pokud prodejce reklamaci uzná, může vám výrobek vyměnit za jiný, bezvadný, ale také vám vrátit peníze, nebo nabídnout opravu. Každopádně musí o tom rozhodnout do 30 dnů od chvíle, kdy jste reklamaci uplatnili.

V rámci úspěšné reklamace máte nárok i na uhrazení nutných nákladů s tím spojených, tedy třeba poštovným při odeslání výrobku nebo cestovným, pokud jste do prodejny jeli. Tyto náklady uplatňujte bez zbytečného odkladu a musíte je doložit.

Jaké zboží vrátit nejde

Smůlu budete mít v případě, že chcete vrátit zboží, které jste už nějakou dobu viditelně používali nebo nějak poškodili.

Nejde vrátit ani pro vás na míru upravený nebo vyrobený kus – tedy třeba něco s vyrytým jménem a podobně.

Z hygienických důvodů nejde vrátit ani nošené prádlo, erotické zboží a samozřejmě zboží podléhající zkáze.

Nevrátíte ani ochranného obalu zbavené cédéčko, počítačovou hru nebo třeba nějaký digitální obsah, který vám dorazil mailem – třeba nějaká nahrávka.

Když už jsme u elektronických dárků – pozor na různé vouchery. Pokud propásnete datum, do kterého je lze vyměnit na zboží či zážitek, tak není prodejce povinen vám cokoli vracet!

Načítám