Článek
Většina spotřebitelů pravděpodobně ví, jak reklamovat zboží, například elektroniku nebo oblečení, ale pokud jde o potraviny, mohou trochu tápat. Zvlášť v případě ovoce a zeleniny vadné zboží končí spíš doma v koši nebo na kompostu, než aby s ním někdo vyrazil zpátky do obchodu a reklamoval ho. Ale vzhledem k cenám to je možná škoda! Jaká jsou v tomto případě práva spotřebitelů?
Reklamace čerstvých potravin
Potraviny by si měly svou kvalitu udržet až do termínu, který výrobce uvádí jako datum minimální trvanlivosti nebo datum spotřeby. Ovšem existují i potraviny, které tak být označené nemusejí, a patří mezi ně právě čerstvé ovoce, zelenina, houby a nijak neupravené konzumní brambory. Jsou určeny k rychlé spotřebě, což ale neznamená, že mohou už ve chvíli prodeje vykazovat nějaké vady. Obchodník by rozhodně neměl prodávat nic nahnilého, výrazně potlučeného, ale ani napadeného škůdci. A to dokonce ani se slevou!
Přesto se může stát, že se prodávající o zboží buď nestará, nebo mu nějaký vadný kus či balení „uteče“. Proto je lepší, když si to, co hodláte koupit, před vložením do košíku řádně prohlédnete. U nebalených druhů to jde snadno, balené zboží už se kontroluje hůř: balení samozřejmě otevřít nemůžete, takže to, že je většina jahod v krabičce nahnilá, poznáte bohužel až doma. Můžete nad tím mávnout rukou a vyhodit je, ale lepší je dojít je reklamovat.
Jak reklamovat ovoce a zeleninu
Čerstvé potraviny, tedy ovoce a zeleninu, musíte reklamovat během 24 hodin od chvíle, kdy jste je koupili. „Rozhodně neotálejte. Nevadí, pokud jste už balení otevřeli, jinak byste ani nezjistili, že je něco špatně. Odkládat reklamaci není vhodné, protože prodávající může namítnout, že jste potravinu špatně skladovali či něco obdobného. Je proto dobré vrátit se do prodejny hned po zjištění vady a uplatnit práva z vadného plnění,“ radí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Do obchodu můžete přijít s paragonem, ale ten není podmínkou, pokud můžete dokázat jiným způsobem, kdy a kde jste zboží nakoupili; při platbě kartou je to například výpisem z účtu. V obchodě byste měli dostat buď zpátky peníze, nebo možnost si odnést stejné zboží, ale bez vady.
Jestliže bylo zboží balené a bylo na něm datum použitelnosti nebo minimální trvanlivosti, odpovídá prodávající za jeho kvalitu do této doby, jinak máte opět právo reklamovat. Musíte ale dodržet podmínky skladování, což se jen obtížně dokazuje.
Lze reklamovat housenku?
Yvetta Blanarovičová se nakonec rozhodla zelí nechat housenkám: „… housenky, i se zelím, jsme uložili na terasu, snad se motýlům podaří zakuklit.“ Mohla by ale takové zelí reklamovat? Hodně záleží na míře napadení. Kdyby bylo housenek hodně a prožraly by se až do středu hlávky, pak už rozhodně není vhodná k jídlu, protože tam bude i jejich trus.
Jestliže by šlo o okousaný vrchní list, pak to není zásadní poškození a většina komentujících, stejně jako obchodníci, by to brala jako součást přírody a důkaz, že zelí nebylo chemicky ošetřeno. „Pokud by housenky nepoškodily zeleninu do takové míry, že by se začala kazit, tak jejich přítomnost sama o sobě ničemu nevadí. Reklamovat můžete, ale spíš bychom doporučovali housenky vyjmout, zeleninu opláchnout a sníst,“ říká Jaroslav Sklenský, specialista na ovoce a zeleninu online supermarketu Košík.