Tajemství dlouhověkosti skryté v pupíncích

Foto: LightField Studios, Shutterstock.com

Pokud se občas probudíte s jedním čí více bolavými pupínky, nemusíte při zoufalém pohledu do zrcadla propadat skepsi. Studie totiž ukazují, že pleť náchylná k akné pomaleji stárne.

Trápilo vás jako teenagera akné a s protivným pupínkem se probudíte občas i dnes? Pak věřte, že to může být i dobrá zpráva. Jak se totiž ukazuje, lidé s mastnou a aknózní pletí v dospívání mají výrazně vyšší šanci na to, že budou vypadat mladě i v pozdějším věku.

Mastná pleť je odolnější

Možná jste si všimli, že mastná pleť, která bývá také náchylnější k akné, stárne pomaleji. Kožní maz totiž dodává pokožce vlhkost a plný vzhled. Mastná pleť je také silnější a s mnohem většími póry, což jí poskytuje další podpůrný polštář. Mladá suchá pokožka je možná krásnější, hladší a s jemnými póry, ale současně také tenčí. A na ní se jemné linky i hlubší vrásky mohou objevit dříve.

Vliv aknózní pokožky na stárnutí zkoumal také tým odborníků z londýnské King's College. Vědci porovnávali genetické profily 1205 párů dvojčat, z nichž čtvrtina uvedla, že měla akné v době dospívání. Účastníkům odebrali vzorky kůže, aby provedli analýzy buněk a jejich genomů. Ukázalo se, že lidé náchylní ke kožním problémům měli významně delší telomery než jejich protějšky se zdravější kůží.

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Akné v dospívání může být dobrou zprávou pro vaši pleť do budoucnaFoto: fizkes, Shutterstock.com

Telomery, strážkyně mládí

Telomery jsou části DNA, které chrání konce chromozomů. „Výsledky studie naznačují, že délka telomer se zdá být prokazatelně delší u lidí s akné, což znamená, že jejich buňky mohou být lépe chráněny proti stárnutí," vysvětluje vedoucí výzkumu doktorka Simone Ribero z Katedry genetické epidemiologie.

Telomery jsou něco jako naše biologické hodiny. Pokaždé, když dochází k obnově buňky, telomery se zkracují a tak se děje až do okamžiku, kdy se buňka nedokáže zdravě vyvíjet. Tím dojde k jejímu zániku. Dobrý stav telomer je rozhodující pro zdraví a dlouhověkost.

Prodlužte si telomery sportováním

Pozitivní dopad na délku telomer mají podle vědců běžné vitaminy obsažené v naší stravě. Jejich zkracování také významně omezují omega-3 mastné kyseliny. K ochraně telomer můžete přispět také pomocí pravidelného pohybu. Vědecký tým z Brigham Young University v americkém Utahu zjistil, že lidé, kteří se věnovali alespoň 30-40 minut pětkrát týdně joggingu, měli telomery stejně dlouhé jako jedinci, kteří byli o 9 let mladší.

Mezi hlavní příčiny akné patří zvýšená tvorba mazu, dědičnost, akné může zhoršovat i nevhodná strava nebo časté a nešetrné mytí pokožky. A i když akné může znamenat pomalejší stárnutí, nemusíte kvůli tomu trpět. Jak se ho nejlépe zbavit čtěte zde