Hlavní obsah

Dnes je poslední den na dárky z internetu! Na co máte právo, když do Ježíška nedorazí?

Foto: Davor Geber, Shutterstock.com

Foto: Davor Geber, Shutterstock.com

Právě dnes vyhlašuje většina e-shopů za poslední termín pro objednávky, aby balíček dorazil včas a dárek mohl být na Štědrý den pod stromečkem. Na čem záleží a máte možnost nějak reklamovat, pokud to slíbili, ale dárek se zpozdí?

Článek

Aby dárek objednaný na e-shopu dorazil včas a mohl být pod stromkem, musíte ho stihnout objednat a zaplatit dnes – čím dřív, tím lépe. Prodejce ho musí ještě stihnout zabalit a předat dopravci. A ti varují, že jsou přetíženi a přes všechnu snahu nejsou jejich možnosti nekonečné, takže už dopředu hlásí, do kdy mohou doručení garantovat. A vy si pak můžete při placení zboží podle toho dopravce i vybrat.

Dnes nakupte, ať dorazí

Je to tedy tak, že musíte dnes nakoupit, aby ideálně zítra měli vaši zásilku dopravci. Ti vyhlásili termíny, které jsou pro ně ještě přijatelné, aby byl dárek opravdu pod stromečkem.

Do kdy lze předat balíčky jednotlivým dopravcům

Každý dopravce to má jinak, tady je přehled termínů:

  • DPD: nejpozději 19.12. 2025, s velkou pravděpodobností (ale bez garance) dorazí i zásilky předané 22. 12. Dobré je poslat zboží do boxů, kde si ho lze vyzvednout i na Štědrý den.
  • GLS: závisí na konkrétní službě. GLS Kurýr: předání balíčků do 22. 12.; GLS Box: do 21. 12. (do 17:00); GLS ParcelShop: do 19. 12.
  • PPL: podání nejpozději 19. prosince, ale šance (bez garance) je i 22. prosince
  • Zásilkovna/Packeta: do 19. prosince.
  • Česká pošta/Balíkovna: do 19. prosince.

Ač jsou tyto termíny hlavně zákazníky brány jako garantované, je dobré na to nespoléhat. „Mělo by zaznít, že garanci v pravém slova smyslu na doručení balíčku nemůže dát nikdo. Ač jsou čeští přepravci spolehliví, vždy a v předvánočním období to platí obzvlášť, je tady malé riziko, že zásilka se zpozdí nebo ztratí,“ říká Michal Benatzky ze společnosti Upgates.

Co když dárek nedorazí?

Obchod ujišťoval, dopravce se snažil, ale váš vánoční dárek je místo pod stromkem někde v depu? Na co máte jako zklamaný spotřebitel právo? Odpovídal advokát JUDr. Jakub Svoboda, Ph.D., z advokátní kanceláře Arzinger & Partneři.

Co když e-shop slíbil doručení „do Vánoc“, ale zboží dorazí pozdě?

Pokud e-shop výslovně slíbil doručení do konkrétního data, je to součást smlouvy. Když to nesplní, jde o podstatné porušení smlouvy – můžete objednávku zrušit a požadovat vrácení peněz, protože už neslouží účelu, kvůli kterému jste ho kupovali.

Vždy je dobré si slíbené datum uložit – třeba uložením obrazovky nebo e-mailu, aby bylo jasné, co prodejce opravdu garantoval. Pokud přijde pozdě a už ho nechcete, zásilku nepřebírejte a požadujte vrácení všech nákladů, tedy ceny i za dopravu. Pokud balíček převezmete v pozdějším termínu, nárok na vrácení peněz kvůli zpoždění tím zpravidla zanikne.

Když zboží vůbec nedorazí, máte samozřejmě právo od smlouvy odstoupit a chtít peníze zpět. Praktická rada: pokud se blíží Vánoce a vidíte, že se objednávka „nehýbe“, napište e-shopu a stanovte mu rozumnou dodatečnou lhůtu na doručení. Jestli ji nesplní, jste na tom právně lépe při následném odstoupení. Z praxe víme, že mnoho sporů vzniká jen proto, že si zákazník slib obchodu o dodání do konkrétního termínu neuložil a nemůže prokázat, co přesně e-shop na webu měl.

Foto: Yarrrrrbright, Shutterstock.com

Koupili jste a zaplatili dárek v termínu, ale nedorazil? Máte možnost odstoupit od smlouvy a dostat peníze zpátkyFoto: Yarrrrrbright, Shutterstock.com

Lze žádat náhradu, pokud je třeba kvůli zpoždění koupit jiný dárek?

Ano, v zásadě můžete chtít po prodejci nahradit škodu, kterou vám porušením své povinnosti způsobil – třeba rozdíl v ceně, když jste na poslední chvíli museli koupit stejný dárek jinde dráž. Je ale potřeba umět prokázat, že došlo ke zpoždění oproti slíbenému termínu a že jste kvůli tomu museli vynaložit vyšší výdaje. To v praxi znamená schovat si potvrzení objednávky, komunikaci s e-shopem a účtenku za náhradní dárek.

Získat takovou náhradu ale může být těžší a je to o dobré vůli obchodníka. Soud by asi dopadl ve váš prospěch, ale málokomu se kvůli pár stovkám chce pouštět do soudního sporu. Prakticky se proto vyplatí zkusit nejdřív domluvu. Nejlepší prevencí je samozřejmě objednávat s větším předstihem a u prodejců, u kterých máte ověřenou spolehlivost doručování.

Je však třeba zmínit i možnost, že prodejci splnění povinnosti ze smlouvy dočasně nebo trvale zabránila mimořádná nepředvídatelná a nepřekonatelná překážka vzniklá nezávisle na jeho vůli.

Načítám