Hlavní obsah

Nechám vám to za plotem, paninko. Jaké jsou podmínky pro doručování do domu a co si musíte pohlídat

Foto: New Africa, Shutterstock.com

Pořídit si něco přes e-shop přináší nejen pohodlí nákupu z domova, ale i náklady a někdy i problémy navíc, a to s dopravou. Ne vždy se totiž povede doručit zásilku bez zádrhelů. Jak se pak zachovat?

Článek

K ceně zboží nakupovaného na dálku, tedy přes e-shopy, je zapotřebí připočíst i náklady na dopravu. I když nejsou mnohdy zanedbatelné, nejsou tím největším problémem, který většinu spotřebitelů trápí. Hlavním kamenem úrazu je ne vždy bezproblémové doručení.

Co když nejste doma?

Zásadním problémem je doba, kdy dopravci zboží z e-shopů doručují. Jezdí totiž ve stejném čase, v jakém jste vy v práci. A kdo by si bral kvůli balíčku dovolenou? Proto si nechává hodně lidí doručovat své zásilky do zaměstnání, pokud to je možné.

Při podání zásilky do přepravy se dopravce kromě vaší adresy dozví i číslo vašeho telefonu, případně mailovou adresu. Ty slouží k tomu, aby vás o doručení zásilky dopředu informoval a dal vám šanci reagovat.

První možností je přesměrovat předávku na jiný den nebo jinou adresu. Další je domluvit se s někým z rodiny nebo ze sousedství, že vám ji převezme, k tomu slouží kód či PIN zásilky. „Jak u balíků, které jsou uložené v balíkovně, tak i při přímém doručování má adresát k dispozici unikátní šestimístný kód. Balík lze předat komukoli, kdo zná tento kód a jméno adresáta. Tedy například sousedovi,“ potvrzuje tiskový mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Jestliže vás kurýr na doručovací adrese nezastihne, může nechat balíček buď na pobočce pošty, v balíkovně, depu nebo na některém ze smluvních míst. Takovým místem mohou být obchody, restaurace a provozovny služeb. Pokud je pro vás problém si tam balíček vyzvednout (většinou do 5 dnů, než se vrací odesílateli), pak je dobré oslovit dopravce a domluvit si možnost opětovaného doručení na původní adresu.

Foto: Tero Vesalainen, Shutterstock.com

Kam až vám musí kurýr zásilku donést? To záleží na smlouvě!

Za branku, nebo do bytu?

U malých balíčků do ruky, ale hlavně u těch velkých, které si sami neodnesete (přes internet lze koupit i nábytek), je zásadní vědět, kam je má dopravce povinnost doručit. To zjistíte u prodejce nebo jsou informace ve smlouvě o doručení zboží, případně v obchodních podmínkách dopravce. „Nejčastějším typem bývá doručení za první uzamykatelné dveře. Ale není jasné, zda to je už uzamykatelná branka plotu,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Protože může mít toto pravidlo víc výkladů, kloní se praxe spíš k tomu, že má jít o dveře budovy, nikoli pozemku, tedy dveře do domu, ne do zahrady. 

Vždy je ale lepší si toto u dopravce ověřit. Nemělo by ale dojít k tomu, že dopravce jen ponechá balíček ležet někde za brankou a odjede. Pak by bylo jeho znehodnocení nebo ztráta na dopravci. Něco jiného je, pokud se tak domluvíte s kurýrem, protože nejste doma, a na potvrzení dohody mu pošlete PIN, pak přebíráte odpovědnost vy.

Foto: ChameleonsEye, Shutterstock.com

Balíček položený bez upozornění za dveřmi nebo za brankou? To by se stát nemělo!

Jsou služby navíc placené?

Počítejte s tím, že služby doručení až do bytu, vynesení či vyvezení do patra a instalace či uvedení do provozu, bývají placené. Cenu za ně může prodávající zahrnout do částky v kupní smlouvě, ale může vám je dát i jako bezplatnou službu za nákup ve vyšší hodnotě nebo jako službu zákazníkům. Můžete si ji ale také sjednat a zaplatit sami, třeba při nákupu z druhé ruky.

Pokud za tyto služby zaplatíte a dopravce odmítne zboží vynést nebo smontovat, pak máte několik možností. Jestliže byla doprava součástí kupní smlouvy, třeba na pračku, pak za doručení odpovídá prodejce. Kupní smlouva ho zavazuje k tomu, že věc dodá a až dodáním nabýváte vlastnického práva vy. Zároveň odpovídá za to, že věc k vám doputuje v bezvadném stavu. Jestliže jsou problémy s dopravou, pak je musíte reklamovat u prodejce, ten pak jedná s dopravní společností.

Pokud jste si dopravu sjednávali sami, pak ji reklamujte přímo u dopravce a požadujte podle toho, co z dohody nebylo splněno, o slevu nebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek