Hlavní obsah

Voňavé večeře z jednoho hrnce: Kari, kapustičky na paprice a mexické kuře

Foto: Eva Malúšová

Všechna tato voňavá (pod)zimní jídla uvaříte v jednom hrnci

Jste zastánci názoru, že není třeba ušpinit hromady nádobí, aby se uvařilo dobré jídlo? Mexická rýže s kuřetem, kapustičkový guláš a mrkvovo-čočkové kari vám dají za pravdu, že jeden hrnec bohatě stačí!

Článek

Možná jste si všimli, že jsem fanda jídel, při kterých se nezašpiní moc nádobí (pro líné kuchaře jsem připravila třeba recept na kuře v cizrně, tři originální krémová rizota ale i špagety s omáčkou z jednoho hrnce). Dnešní tři pokrmy jsou skvělým důkazem toho, že k dobrému jídlu není třeba v kuchyni strávit dlouhé hodiny – ani samotným vařením, ani následným mytím nádobí!

Aby toho nebylo málo, kapustičkový guláš, mexické kuře s rýží i čočkovo-mrkvové kari jsou jídla, která příliš nezatíží váš rodinný rozpočet, a přitom si na nich moc pochutnáte.

Mexické kuře s rýží

Na 4 porce potřebujete:4 horní kuřecí stehna (nebo jiné části s kostí a kůží), 1 a ½ lžičky soli, lžíci sladké papriky, lžíci mletého římského kmínu, ¼ lžičky chilli, ½ lžičky mletého pepře, 2 stroužky česneku, 2 lžíce řepkového oleje, 1 malou cibuli, 1 červenou papriku, malý hrnek rýže basmati (nebo jiné dlouhozrnné), 500 g pasírovaných rajčat, malý hrnek kukuřice (1 plechovku), malý hrnek uvařených fazolí (1 plechovku). K podávání: limetku, koriandr nebo petržel

Foto: Eva Malúšová

Křupavé kuřátko i šťavnatá příloha se pečou společně, a chutě se tak krásně propojí

Postup: Nejprve smíchejte sůl a všechno koření: papriku, římský kmín, chilli podle chuti a čerstvě mletý pepř. Jednu a půl lžíce této směsi smíchejte s prolisovaným česnekem a olejem a potřete s ní očištěné kuře. To pak z obou stran (začněte kůží dolu) opečte na hluboké pánvi, která smí do trouby, a vyndejte stranou.

Na výpeku nechte změknout najemno nakrájenou cibuli, přidejte k ní proužky papriky, ještě chvilku smažte a zasypte rýží. Přidejte zbylou kořenící směs, pasírovaná rajčata, kukuřici, fazole a jeden a půl hrnku vody. Pořádně promíchejte, navrch vraťte kuře (kůží nahoru), překryjte alobalem a pečte 30 minut při 180°. Poté alobal sundejte a ještě asi 15 minut dopékejte, až je rýže měkká a kuře pěkně opečené. Podávejte pokapané limetkovou šťávou a posypané koriandrem.

Pikantní kapustičky na paprice

Na 4 porce potřebujete: 2 cibule, lžíci sádla nebo oleje, 2 nožičky paprikové klobásy (nebo 150 g uzeného), 2 stroužky česneku, lžíci sladké papriky, ½ lžičky pálivé papriky, 800 g růžičkové kapusty, 2 bobkové listy, sůl, pepř, 2 lžíce kysané smetany

Foto: Eva Malúšová

Kapustičky jako rychlý guláš skvěle ladí s pikantní klobásou a kysanou smetanou

Postup: Z kapustiček sloupněte vrchní nepěkné listy a košťálek nařízněte do kříže, zelenina se tak rovnoměrněji uvaří. Cibuli nakrájejte najemno a spolu s kolečky klobásy opečte na troše oleje dozlatova (množství tuku záleží na tučnosti klobásy, k hodně tučným není třeba přidávat žádný). Přidejte nasekaný česnek a oba druhy papriky a nechte chvilku rozvonět.

Do hrnce přidejte kapustičky, hrnek vody, bobkový list a osolte a opepřete. Povařte asi 20 minut, až jsou kapustičky měkké, ale ne rozvařené. Podávejte s chlebem a lžičkou kysané smetany.

Tip: Do čeho ještě použít tuhle zdravou podzimní zeleninu? Zkuste pečené kapustičky se slaninou jako přílohu nebo krémové kapustičkové rizoto jako hlavní chod.

Mrkvové kari s červenou čočkou

Na 4 porce potřebujete: 1 velkou cibuli, kousek čerstvého zázvoru, 2 lžíce oleje, 800 g mrkve (6 velkých), 1 petržel, 2 lžíce kari pasty (viz postranní box), 3 stroužky česneku, 1 hrnek červené čočky (250 g), plechovku kokosového mléka (400 ml), sůl, ½ citronu nebo limety, čerstvý koriandr nebo bazalku

Foto: Eva Malúšová

Výhodou červené čočky je, že je uvařená mnohem rychleji než klasická hnědá. A s mrkví a kokosovým mlékem chutná božsky!

Postup: Najemno nakrájenou cibuli zpěňte na oleji spolu s nasekaným zázvorem, po chvíli přidejte oloupaná půlkolečka mrkve a petržele a po asi 3 minutách i kari pastu a nasekaný česnek. Pořádně promíchejte, aby se mrkev v koření obalila, přidejte propláchnutou čočku, kokosové mléko a hrnek vody.

Osolte a povařte 15 – 20 minut do změknutí. Dochuťte citronovou šťávou a podávejte s čerstvým koriandrem. Kari si můžete dát i s indickými chlebovými plackami, ale čočka obsahuje dostatek sacharidů, aby vám jídlo dodalo energii i samotné. Místo toho zkuste raději květákovou rýži (bez rýže :-)), která se k indickým jídlům skvěle hodí.

Máte v oblibě jídla z jednoho hrnce, nebo spíš vaříte každou část pokrmu zvlášť?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama