Hlavní obsah

Zapomenutá superpotravina: Proti křečím, zánětům i rakovině

Foto: saschanti17, Shutterstock.com

Lidské tělo dokáže obohatit o tolik prospěšných látek, že se v souvislosti s ním používá i výraz superpotravina. Ve srovnání s některými jinými druhy ovoce a zeleniny spadajícími do této kategorie je navíc zelený kadeřávek poměrně levný. Jak a proč ho zařadit do jídelníčku?

Článek

Zatímco ostatní zelenině se v zimě moc nedaří a většina se k nám dováží z teplých krajin, kadeřávek představuje světlou výjimku. Listy se dají sklízet od zimy do jara. A když po nich přejde mráz, jsou paradoxně nejchutnější. Jeho působením se totiž obsažené škroby rozloží na jednoduché cukry.

Koktejl vitaminů a minerálů

Kadeřávek neboli kadeřavá kapusta je stejně jako klasická kapusta bohatý na nutričně významné látky. Je však odolnější, pro mnoho lidí chutnější a dá se konzumovat i za syrova. Ve složení dominují vitaminy K a C. „Káčko“ hraje zásadní roli ve srážení krve a jeho množství v pouhém hrnečku kadeřávku sedmkrát překračuje doporučenou denní dávku. (Proto by si na něj měli dát pozor lidé, kteří užívají léky na ředění krve.) Co se týče antioxidačního „céčka“, patří kadeřávek k jeho nejbohatším zdrojům vůbec. Snadno předčí i citrusy.

Proti křečím, stresu i anémii

Další důležitou složkou je betakaroten, z něhož v organismu vzniká vitamin A nezbytný pro zdravé oči. Z minerálů stojí za zmínku draslík, fosfor, železo nebo hořčík. „Konzumací kadeřávku se postaráte o to, abyste měli dostatek krevního barviva. Díky hořčíku můžete předejít i křečím ve svalech nebo závratím a pomůže vás chránit před účinky stresu,“ podotýká výživová poradkyně Štěpánka Čápová. Důležité místo má v této zelenině i vápník. „Vápník v kadeřávku je dobře vstřebatelný. Tělo ho dokáže skvěle zužitkovat, a prospívá tak nejen kostem, ale také kvalitě nehtů a zdraví chrupu,“ doplňuje poradkyně.

Foto: Anna Shepulova, Shutterstock.com

Kadeřávkové (stejně jako kapustové) závitky můžete plnit masem nebo směsí zeleniny

Příloha k masu i zobání k televizi

Tři gramy bílkovin a čtyři gramy vlákniny ve 100 gramech dělají z kadeřávku zeleninu, která dokáže zasytit na delší dobu, a pozitivní je i její vliv na trávení. Stejně jako další brukvovité zelenině, jako je zelí, brokolice či květák, se mu navíc přisuzují protizánětlivé a protirakovinné účinky.

Využití kadeřavé kapusty v kuchyni je velmi rozmanité. Aby neztratila příliš výživných látek, je vhodnější ji tepelně neupravovat, popřípadě připravit v páře nebo krátce povařit. Hodí se jako příměs do salátů, jako součást smoothie nebo pesta. Upečením listů v troubě s kapkou olivového oleje a špetkou soli získáte zdravou náhradu chipsů.

„Kadeřávek je výborný do zeleninových polévek, podobně jako kapusta. Vařený nebo ještě lépe dušený je skvělý jako příloha k masu, ale podávat se dá klidně i samostatně k bramborám nebo zapečený s těstovinami či s kozím sýrem,“ doporučuje výživový poradce a fitness trenér Dan Matouš. Nasekané listy lze přimíchat v podstatě kamkoli, například do rizota nebo červené čočky. Podle Štěpánky Čápové chuťově obohatí i masové karbanátky.

Přísun čerstvé zeleniny i v zimě

Nenáročnou rostlinu si snadno vypěstujete doma na zahrádce. Výsev a sklizeň záleží na odrůdě. Pravý kadeřávek se vysévá na jaře a sklízí od poloviny zimy, sibiřský se do záhonu dává až ve druhé polovině léta a sklízí se na konci zimy. Rostlina je velmi odolná vůči škůdcům a dobře snáší mrazy až do minus patnácti stupňů. Je vhodné ji pěstovat na důkladně pohnojených záhonech po rané zelenině. Je-li sucho, je dobré kadeřávek zalévat. Listy se sklízejí odspodu a poté, co rostlina vykvete, se z půdy vyrývá.

Jíte kadeřávek, nebo dáváte přednost klasické kapustě?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama