Článek
Důvodů, proč je matcha aktuálně nesmírně populární, je spousta. Než si ale vysvětlíme, proč se produkce jemného zeleného prášku za posledních deset let takřka ztrojnásobila, pojďme si říct, co to matcha je. Jde o japonský mletý čaj připravovaný z lístků speciálně ošetřeného zeleného čaje.
Čajové plantáže se čtyři týdny před sklizní zastiňují plachtami, rostliny pak ztrátu světla kompenzují zvýšenou tvorbou chlorofylu v listech. Odtud jasně zelená barva i specifická chuť a vlastnosti. Následuje ruční sklizeň, čajové lístky se spaří, usuší a nařežou, aby se odstranily žilky a stonky. Z tohoto polotovaru (říká se mu tencha) se pak na žulových kamenech mele jemný prášek matcha.
Od ceremonie k masové spotřebě
Zní to jako něco velmi luxusního, co bychom hledali buď v buddhistickém chrámu, nebo japonské čajovně, ale nejspíš ne ve Starbucksu. Pravda ovšem je, že matcha je teď úplně všude. Do nabídky ji zařazují všechny kavárny a bistra, jež chtějí držet krok s trendy, a vnímají, po čem zákazníci prahnou. A není řeč o těch, kdo si matchu oblíbili v její ryzí podobě a šlehají si ji bambusovou metličkou zvanou časen ve speciální misce (čavan), aby si pak se šálkem jemně nasládlého a malinko natrpklého nápoje užili svou chvilku klidu. I když i takových se najde dost.
Mnohem víc je těch, kdo podlehli kouzlu virálních videí na tiktoku, v nichž se matcha lije na led do plastových kelímků a míchá s rostlinným mlékem, ale hlavně mangovým, malinovým nebo jahodovým pyré. Hitem je i matcha cloud, tedy matcha našlehaná se smetanou do konzistence obláčku, který se posadí na sklenici naplněnou kokosovou vodou s ledem. Kombinací se dá vymyslet takřka nekonečno.
Je to lákavě barevné, nesmírně fotogenické a leckomu to i chutná. Se skutečnou matchou to ale nemá moc společného. Každopádně tohle je klíčový důvod, proč se z matchy stává nedostatkové zboží.
Šetrnější zdroj „pomalejší energie“
Strmý nárůst zájmu o matchu začal během covidu, kdy lidé hledali zdravé alternativy čehokoli a také měli čas na své rituály. Matcha se váže s adjektivem ceremoniální, chvíli zklidnění nabízí nejen její popíjení, ale i výše popsaná příprava. I kdyby na nic takového ve vašem životě nebylo místo, nic to nezmění na tom, že má matcha vcelku specifickou „moc“.
Jednak disponuje vysokým obsahem antioxidantů a jednak má spoustu L-theaninu, což je aminokyselina, která zklidňuje a podporuje soustředění. Pro řadu lidí se matcha stala šetrnější alternativou kávy – obsahuje zhruba poloviční množství kofeinu. Zjednodušeně řečeno: energie z nápoje se uvolňuje postupně a déle vydrží, říká se tomu „bdělý klid“.
V Severní Americe a západní Evropě začal kavárenský boom matchy bezprostředně po covidu, u nás loni a naplno se rozjel letos. Trend táhne především nejmladší generace: matcha je pro generaci Z tím, čím byla (či je) pro mileniály výběrová káva. A na matchu přecházejí i mileniálové a starší generace. Tady zase může hrát roli fakt, že je japonská kultura i gastronomie v centru pozornosti víc než kdy dřív. Loni Japonsko navštívilo rekordních 36,9 milionu zahraničních návštěvníků, což je o pět milionů víc než v nejsilnějším předcovidovém roce. Vše, co přichází z Japonska, reprezentuje životní styl, který by chtěl žít leckterý Evropan: vědomý, klidnější, ekologický, udržitelný, řemeslný.
A to je v přímém rozporu s tím, co se kolem matchy začalo dít. Aktuálně se dá mluvit o počátku globálního nedostatku, s tím souvisí růst cen. Už loni v říjnu dva významní producenti matchy – Ippodo a Marukyu Koyamaen – omezili nebo úplně zastavili prodej některých druhů zeleného prášku. Prostě došel. Loňská sklizeň prý byla slabá, letošní je podle všeho sice velmi kvalitní, ale ne tak výnosná, jak by bylo potřeba.
- Matchu v nejrůznějších kombinacích můžete ochutnat v řadě kaváren a bister a vznikají i podniky, které se na ni speciálně zaměřují: už druhou pobočku otevřel v Praze podnik Matcha Crew, mezi znalci matchy se těší dobré pověsti pražské Sensu Cafe otevřené na sklonku loňského roku, letos v květnu otevřel v samém centru Prahy Jun Matcha Bar a teprve pár dní vítá hosty The Matcha Koncept.
Gastrotrendy Dariny Křivánkové
Chcete vědět o všem, co se právě děje kolem jídla? Co stojí za ochutnání, do jakého podniku zajít, čeho si všimnout, co si uvařit? Sledujte na Proženy.cz rubriku Gastrotrendy Dariny Křivánkové. Známá novinářka byla šéfredaktorkou několika food magazínů, psala sloupky o jídle pro prestižní týdeník a tři roky provozovala bistro Topinka v Českém Krumlově.