Článek
Lidé ze svého života ukazují jen to, co chtějí, aby bylo vidět. Vyberou si část, která vypadá dobře. Motivační příběhy v médiích, jež měly původně dodávat ženám odvahu, aby se nebály vzít osud do vlastních rukou, se naopak stávají demotivačním zdrojem velkých frustrací.
„Uvažujete o podnikání na rodičovské? Pak doporučuji brát si za vzor lidi z médií s rezervou. Mohou vás inspirovat a dodat odvahu, ale nejde je kopírovat,“ upozorňuje psycholožka Martina Adamcová. Občas se totiž potkává s maminkami trpícími pocity, že jsou úplně nemožné, když celý den skáčou kolem dítěte a „nic navíc“ nestíhají.
Zavařeninové impérium versus realita
V časopisech vypadá příběh bývalé účetní, která si splnila sen a po rozvodu se s malým dítětem vrhla na vaření domácích marmelád, skvěle. Zvlášť když zazní, že „začátky sice byly těžké“, ale nakonec si „vymarmeládovala“ na dům. Lidé od fochu se takové zkratce usmívají, ale mnohé čtenářky tomu věří.
Podle psycholožky podobné příběhy odhalují vždy jen kousek reality. Už ne třeba to, že si dotyčná žena pro jistotu vedle vaření marmelád držela jako vedlejší „šolich“ externí účetnictví. Že se dočasně přesunula do domu rodičů, kteří jí pomáhali s dítětem, a navíc jí šel příjem z pronajatého bytu. Díky tomu měla k rodičovskému příspěvku i celkem slušný přivýdělek a zároveň nemusela platit nájem ani chůvy. Spoustu dalších „detailů“, které dělají podnikání právě třeba v gastronomii složité, nemá smysl rozebírat.
Vezměte rozum do hrsti
Že taková podnikavá žena dokázala využít podmínky, které měla, a uměla si říct o pomoc, její podnikatelský úspěch v žádném případně neshazuje. I tak musela být velmi schopná! „Jen se s ní matka na rodičovské, která nemá podobné zázemí ani úspory a nevidí ‚dospod‘ jejího příběhu, zbytečně srovnává a pak se nervuje,“ vysvětluje psycholožka.
Jste matka na rodičovské a hledáte inspiraci? Snažte se potkat s reálnou podnikatelkou-matkou ze svého okolí. Ptát se jí. „Lidé, kteří si vybudovali fungující byznys, bývají pokorní, nemlží a nelakují ani na růžovo, ale ani na černo. Už jen to pomůže mamince srovnat si v sobě, co je pro svůj sen nebo ambice ochotná obětovat, jestli na to má psychiku, ale i prostředky do začátku. A jestli ne, je v tom přiznání poctivost a nic špatného,“ říká Martina Adamcová.

Často nejde ani tak o „(ne)schopnost“ matky, jako spíš o to, jakou péči dítě vyžaduje. Ne každé děťátko je tiché, dobře papá a pěkně spinká a v klidu počká, až maminka něco dodělá…Foto: Alex from the Rock, Shutterstock.com
Královské rady nebrat
I Margareta Křížová, žena s třicetiletými zkušenostmi z byznysu, ve své knize Z deníku investorky (Jak podnikat a nezbláznit se) zdůrazňuje zachování selského rozumu. Přiznává, že je sice blázen, který jde do věcí občas po hlavě, ovšem vždy s notnou dávkou opatrnosti: „To znamená, že riskuju jen tak, abych neskončila pod mostem, nezruinovala sebe ani rodinu a zbylo mi na chleba a případně i nové boty.“
Zároveň varuje před radami lidí, kteří jsou finančně někde úplně jinde než dotyčné matky. „Velké investorské hvězdy vyžadují vrhnout se do podnikání naplno. To znamená dát výpověď v práci v pondělí a v úterý už rozjíždět byznys. Rada je to super, ale velké investorské hvězdy jsou už za vodou, tudíž je netrápí, jak zaplatí složenky. Ale v pondělí prásknout s prací a začít v úterý je skvělá představa pouze za předpokladu, že se ve středu začnou hrnout zákazníci. Což se většinou neděje. Když budete mít kliku, první zákazník se zastaví v pátek, ale až dalšího kvartálu. Tudíž na tyhle královské rady nedejte.“
Bez počátečních peněz do podnikání nelez
Matky, které jsou doma s dětmi, to mají o to horší, že jim nechodí výplata, ale rodičovský příspěvek. Pokud mají slušně vydělávajícího partnera nebo zázemí v rodičích ochotných pomáhat, pak se není čeho bát. Jen je potřeba počítat s tím, že fandění „Jdi do toho!“ a lajkování podnikatelského nápadu na sociálních sítích je jedna věc. A nákup produktu či služby jiná. Opravdu se rozjedete, až když začnete zajímat „cizí“ lidi.
Rozjet podnikání při rodičovské dovolené – i když v drobném a zkušebně, nejde bez počátečních nákladů. Mnoho matek přitom uvažuje o přivýdělku ze živnosti právě pro nedostatek financí. „A to jde proti těmto racionálním věcem,“ připomíná psycholožka.
Ani matka, ani podnikatelka…
Michaela má zajeté prosperující kadeřnictví na Vysočině. Kvůli kontroverznosti tématu chce zůstat v anonymitě. „Problém je v tom, že když natvrdo řeknete, že je nebetyčný rozdíl mezi skutečným podnikáním a ‚hrou na něj‘, tak se do vás řada žen pustí, že je před muži podrážíte. Rovnou říkám, že já bych mimino a zabíhání značky a tvoření klientely najednou nedala. Jste v šíleném psychickém i časovém presu a jedno musíte šidit. Čím méně peněz při rozjezdu podnikání máte, tím víc věcí si musíte dělat sama a hledat kreativní úsporná řešení – a jste ještě vytíženější. Místo aby si žena tohle krátké období vychutnala a užila, protože trvá jen tři roky, tak není vlastně ani podnikatelka, ani máma. Zbytečně nakumulovaný stres – a pro mě nesmysl,“ uzavírá Michaela.