Hlavní obsah

Ťukání Sheldona Coopera i zákaz vstupu na černé dlaždice. Co je OCD, komu hrozí a jak se léčí?

Foto: Antonio Guillem, Shutterstock.com

Foto: Antonio Guillem, Shutterstock.com

Obsesi, neboli odborně obsedantně kompulzivní poruchu , si lidé často spojují s představou člověka, který si z obavy, že se nakazí, několikrát za hodinu myje ruce. Tento problém pramení z úzkosti a zbavit se ho dokážete většinou jen s odbornou pomocí.

Článek

Zatímco nutkavé trojí zaťukání Sheldona Coopera v komediálním seriálu diváky automaticky rozesměje, v běžném životě to velká legrace není.

Co je to obsese a kompulze

Pro obsedantně kompulzivní poruchu se používá zkratka OCD (obsessive-compulsive disorder). Obsesí se myslí neodbytné myšlenky, které nelze ovlivnit vůlí, nelze se jim ubránit a vtírají se opakovaně do mysli. Kompulze znamená nutkavé jednání, rituál, který přinese úlevu.

Některé myšlenky přitom mohou mít reálný podklad: ano, opravdu vám může vyhořet byt od nezhasnuté svíčky. Zato jiné jsou ale už spíše iracionální: svému dítěti neublížíte, když na něj budete dýchat bez vyčištěných zubů. Třetí skupinu tvoří nesmyslné (odborníci říkají i magické) představy typu: když nebudu chodit po černých dlaždičkách, vyhodí mě z práce.

Příznaky obsedantně kompulzivní poruchy

1. PŘÍKLADY VTÍRAVÝCH MYŠLENEK, kterých se člověk nedokáže zbavit:

  • „Reálné“ obavy – onemocním ze špíny, vyhoří mi byt, vykradou mi byt, ukradnou mi auto, poškrábou mi auto
  • „Iracionální“ obavy – ublížím svým blízkým, ublížím sobě, způsobím onemocnění svých blízkých
  • Magické myšlenky – všechny věci v mém dosahu musejí být zarovnané do pravého úhlu, žlutá auta nosí smůlu, při chůzi se nesmí zahnout doleva více než pětkrát za sebou

2. PŘÍKLADY KOMPULZIVNÍHO MYŠLENÍ, CHOVÁNÍ A RITUÁLŮ, které na chvíli snižují úzkost spojenou s vtíravými myšlenkami:

  • Vyhýbavé chování – nepůjdu na veřejné toalety, nedotknu se ovladače televize, nebudu parkovat na veřejném parkovišti
  • Kontrola a hygiena – půjdu si hned umýt ruce, musím hned do sprchy, půjdu zkontrolovat auto, vrátím se a zkontroluji zámek bytu
  • Myšlenkové rituály – musím počítat od dvaceti pozpátku, desetkrát za sebou musím odříkat kouzelnou formuli, musím vyjmenovat všechny členy rodiny bez chyby
  • Rituály v chování – musím zamknout třikrát na jednu stranu a třikrát na druhou, do schodů musím začínat levou nohou a po pěti krocích to musím vyměnit, musím patnáctkrát secvaknout zuby podle určitého vzorce
Foto: TanitJuno, Shutterstock.com

Musím chodit jen po bílých a jen určitou nohou… Jinak se stane něco strašnéhoFoto: TanitJuno, Shutterstock.com

Jak se projevuje OCD

Nutkavé myšlenky se nedaří odvrátit. Nic nepomáhá, abyste se uklidnili, a tak se stále opakuje stejný scénář. Odejdete z domu a po pár metrech vás napadne, že jste nezamkli dveře. Myšlenka se vrací a nabírá na síle. Cítíte úzkost a po chvíli už nedokážete myslet na nic jiného. Jediné, co vám na chvíli pomůže, je vrátit se a zkontrolovat situaci. Doma je přitom všechno jako každý den – tedy v pořádku. A stejné to bude zítra i pozítří.

Kdo je poruchou ohrožen

Porucha se často objevuje už v dětství nebo adolescenci, ale může se projevit i později. Někdy se vyskytuje jen jednou jako epizoda, ale častěji se ve větší či menší intenzitě vrací a mění svůj obsah – myšlenky i rituály. Svůj podklad mají potíže také v genetice, někdo se prostě rodí s dispozicí k určité psychické poruše. Problém postihuje stejně muže jako ženy, ty ale častěji vyhledávají pomoc. Vliv má také výchova, kdy rodiče dítě příliš kontrolují nebo je rodič (či oba) příliš úzkostný.

Co by vás mělo varovat

Na obsedantně kompulzivní poruše je zákeřné, že začíná nenápadně. Každý zná bláznivé sny či fantazie plné nemožností! Obavy nebo bizarní myšlenky má každý člověk – každého někdy napadne, že možná nezamkl auto nebo třeba nevypnul sporák. Pravděpodobně za to může složitost myšlenkových procesů v mozku, které produkují jakýsi „šum“.

Problém je, když se tyto myšlenky začnou spojovat s úzkostí, silným napětím a psychickou nepohodou. Jestliže si všimnete, že se některé příznaky začaly objevovat pravidelně a nedokážete je potlačit, je načase začít situaci řešit.

Co je příčinou obsesí?

Spouštěčem mechanismu OCD je úzkost. Například se necítíte jistě v novém prostředí, vyvolává to ve vás nepříjemné pocity a úzkost se transformuje do vtíravé myšlenky „vše, čeho se tady dotýkám, je špinavé“. Následuje kompulzivní čili zdánlivě uklidňující jednání v podobě mytí rukou. V novém prostředí to ještě může vypadat přiměřeně. Problém je, že se tento mechanismus začne rozšiřovat na další a další situace, kdy reálně opravdu žádné „nebezpečné znečištění rukou“ nehrozí.

Foto: Image Point Fr, Shutterstock.com

Typickým příkladem kompulze je neurotické mytí rukou, ale může nabývat mnoha rozličných podobFoto: Image Point Fr, Shutterstock.com

Jak si pomoci sami

Samozřejmě platí, že pokud přejde zátěžové období, sníží se úzkost a příznaky OCD (na čas) vyhasnou, nicméně poradit si sám s obsedantně kompulzivní poruchou je velice těžké, až nemožné. Většina postižených se navíc často zdráhá vyhledat pomoc, neboť své potíže sami vnímají jako podivné a stydí se za ně. Ovšem už samo uvědomění, že máte problém, je úlevné. A především je to první krok k řešení. Chcete-li se dozvědět víc, může vám pomoci například kniha Brouci v hlavě: Jak se zbavit vtíravých myšlenek .

Jak bojovat s obsesí

V případě, že vám porucha výrazně zasahuje do života, mohou vám na začátek pomoci léky na uklidnění (anxiolytika), případně antidepresiva. Vždy je však důležité začít i vhodnou psychoterapii.

Pro pomoc je ideální využít nějakou terapii ze skupiny kognitivně behaviorálních přístupů (KBT). Terapeut vám v prvé řadě pomůže s vtíravými myšlenkami a nepříjemnými rituály a měl by jít i hlouběji, aby vám pomohl snížit hladinu úzkosti, která OCD spouští. Dobrou zprávou je, že jde o poměrně dobře léčitelnou poruchu. To platí zejména v případě, že se k její léčbě použije právě KBT a přiměřená léčba farmaky.

Co vás čeká u psychoterapeuta

V terapii vás budou čekat tři úkoly. V prvé řadě půjde o „přeprogramování mozku“, tedy odnaučit psychiku reagovat naučeným obsedantně kompulzivním rituálem. Druhým úkolem bude snížit hladinu úzkosti, to znamená pochopit, proč úzkost vzniká a snížit její úroveň. Třetí úkol bude přijetí sebe sama i s náchylností k OCD, tedy přestat se negativně hodnotit.

Sehnat terapeuta je v současné době velice složité. Například Všeobecná zdravotní pojišťovna na péči přispívá v rámci svého pilotního projektu a lze vybírat ze seznamu terapeutů, na které pojišťovna připlatí.

Odborná spolupráce: Mgr. Tomáš Vašák, psycholog

Reklama