Hlavní obsah

Hubnutí plaváním: Mýty a fakta

Foto: Jacob Lund, Shutterstock.com

Plavání je jeden z nejzdravějších sportů. Hodí se jako účinné kondiční cvičení a je vhodné i jako rehabilitace. Jak je to ale s hubnutím? Kolikrát týdně je třeba plavat, abyste shodili přebytečná kila? A je pravda, že se ve studené vodě víc ukládá tuk? Ptali jsme se odborníků, jak je to doopravdy.

Článek

O hubnutí plaváním koluje mnoho mýtů a polopravd. Také jste slyšeli, že tenhle sport podporuje chuť k jídlu, a není proto pro shazování nejvhodnější? Plavecká sezona už začala, proto nás zajímalo, jestli vůbec a případně jak se dají přebytečná kila ve vodě ztratit.

Jaké jsou největší mýty o plavání?

1. Ve vodě se tvoří tuk

Možná jste už slyšeli, že ve studené vodě nikdy nezhubnete, protože se tělo brání před chladem tím, že si tuk naopak ukládá. Na tom sice něco je, ale pouze v případě, že byste ve studené vodě stáli a nehýbali se. Pokud jste přišli aktivně sportovat, brzy se zahřejete a nic takového nehrozí. (Jak ztratit tuk a přitom nepřijít o svaly?)

„Mluvíme-li o kondičním plavání, kde je teplota vody v bazénu asi 26 až 28 stupňů Celsia, pak přibírání na váze nehrozí. Při správném stravování naopak dojde k snížení váhy,“ potvrzuje Jakub Kulhánek, vedoucí plavecké školy Shut up and swim. (Jak jíst víc a hubnout?)

2. Pro hubnutí je nutná zvlášť teplá voda

Žádný extrém není dobrý. Nemyslete si, že v „horké lázni“ se shazuje snáz. „Když budete chtít zhubnout plaváním v teplé vodě, tak vám bude špatně. Krom toho záleží hodně na stylu. Plavání na paní radovou, tedy pomalá prsa s hlavou nad vodou, je k ničemu,“ říká Kateřina Hašková, ředitelka plavecké školy v SKP Kometa Brno.

V příliš teplé vodě hrozí přehřátí, nevolnost, motání hlavy a špatné dýchání. V takovém stavu nevydržíte sportovat déle než pár minut. Jenže abyste vůbec začali spalovat, potřebujete zůstat minimálně 20 minut na anaerobním prahu. Ten poznáte podle toho, že jste při sportu schopni krátce odpovídat, ale už byste například nezvládli zpívat. Ideální teplota vody pro kondiční plavání je podle odborníků pod 30 stupňů.

Foto: Roman Kosolapov, Shutterstock.com

Plaváním na paní radovou nezhubnete, zato kraul může být dost účinný

3. Jednou týdně stačí

Pokud chcete zhubnout v bazénu, jedna návštěva týdně nebude stačit – připravte se nejméně na tři. „K snížení váhy se obecně doporučuje aerobní aktivita třikrát týdně po dobu alespoň 30 minut. Pokud ale člověk doposud nevykonával žádnou pohybovou aktivitu, je možné, že zhubne i při nižší frekvenci. Vždy je ale potřeba přizpůsobit jídelníček, protože ten tvoří až 70 procent úspěchu,“ upozorňuje Jakub Kulhánek. Abyste byli úspěšní, je dobré znát nejčastější chyby při hubnutí.

4. Plaváním se hubne stejně jako během

Také jste zaslechli, že hodinou plavání spálíte stejný počet kalorií, jako když budete 60 minut v kuse běhat? Není to tak jednoduché – kolik spálíte, je zcela individuální a záleží to na mnoha faktorech, například na stylu a intenzitě pohybu. Navíc, plaváním primárně posilujete, kdežto běh je řazen mezi kardio cvičení.

„Podle mě člověk plaváním především posílí svaly a mobilizuje klouby. Je to vhodná aktivita pro rehabilitaci a regeneraci. Případně pro posílení svalových skupin,“ uvádí trenérka Karolína Bergerová z Plaveckého střediska Zéva v Hradci Králové. Tvorba svalů navíc odbourává tuk, takže budete-li plavat pravidelně, správným stylem a k tomu jíst zdravě, zcela jistě tělo zpevníte. Výsledky však nečekejte za 14 dní.

Foto: Dean Drobot, Shutterstock.com

Chcete-li zhubnout plaváním, je třeba upravit jídelníček

5. Plavání podporuje chuť k jídlu

Odepsali jste pohyb v bazénu, protože je po něm větší chuť k jídlu? Pravda je taková, že po určitém výdeji energie ve vodě budete mít hlad stejný jako po jakémkoli jiném sportu na souši. Zásadní je dodat tělu dostatek energie před plaváním i po něm, nehladovět, a hlavně jíst zdravě a s rozumem. (Co jíst před cvičením a co po, abyste hubli?)

ynezorPumanzeSaNyknalC