Hlavní obsah

5 sportů, které jsou dobré pro lidi s vysokým krevním tlakem

Foto: Jacob Lund, Shutterstock.com

I když to může znít nelogicky, sport a vysoký krevní tlak jdou docela dobře dohromady. Pohyb pomáhá tlak snižovat a potírá rizikové faktory, které k hypertenzi mohou vést. Jaké sporty jsou pro hypertoniky vhodné?

Článek

Vysoký krevní tlak zvyšuje riziko onemocnění srdce i mrtvice a trápí mnoho lidí. Pokud vám lékař nejméně při dvou samostatných vyšetřeních naměří hodnoty vyšší než 140/90, týká se i vás. Co to vlastně znamená?

„Vlivem nezdravého životního stylu a genetiky jsou při vysokém krevním tlaku zúžené cévy. Krev proudí směrem k srdci mnohem hůře a je tak kladena vyšší zátěž na celý oběhový systém,“ vysvětluje Lucie Tvrdoňová, výživová poradkyně, fitness trenérka a spoluzakladatelka projektu Cvičky Onlajn.

Sport a vysoký krevní tlak

Řada lidí se obává, že je sportování při vysokém krevním tlaku nebezpečné, protože zvyšuje tepovou frekvenci a namáhá srdce.

„Opak je ale pravdou. Sportovní aktivita pomáhá rozšíření cév a snazšímu průchodu krve, čímž se tlak snižuje,“ říká Lucie Tvrdoňová.

„Jste-li hypertonik, začínejte s pohybem pozvolna. Postupné zvyšování zátěže či tempa doporučuji i pro případ, že máte k hypertenzi navíc nadváhu či problémy s klouby a zády. Při jakémkoliv pohybu pak nezapomínejte na důkladné protažení,“ radí Radka Pamětická, koučka zdravého životního stylu.

Foto: Chompoo Suriyo, Shutterstock.com

Pohyb rozšiřuje cévy, zlepšuje průchod krve a tím pomáhá snižovat krevní tlak

Vhodná aktivita při hypertenzi

Klíčové je cvičit pravidelně a zaměřit se na mírné, rytmické a aerobní aktivity, které zapojují různé svalové skupiny. Měli byste se jim věnovat 3–4x týdně alespoň 30 minut.

1. Cyklistika

Cyklistika posiluje celý kardiovaskulární systém a vede k postupnému klesání a stabilizaci krevního tlaku. Podle Radky Pamětické je pro hypertoniky a lidi s nadváhou do začátku ideální elektrokolo. „Pokud si hypertonici nemohou elektrokolo dovolit, rozhodně zpočátku doporučuji jen rovinatý terén a začínat kratšími časovými intervaly.“

2. Tanec

Terapie tancem se může stát účinnou doplňkovou léčbou hypertenze. Zvyšuje kapacitu kardiovaskulárního systému a snižuje hladinu špatného cholesterolu i stresu, což je jeden z významných spouštěčů vysokého krevního tlaku. Na jaké tance se zaměřit?

„Není žádnou novinkou, že ženy, které tančí, zvládají stresové situace s lehkostí. A to samozřejmě kladně ovlivňuje krevní tlak,“ potvrzuje Lucie Tvrdoňová.

Foto: Jacob Lund, Shutterstock.com

Mírným aerobním aktivitám byste se měli věnovat 4x týdně 30 minut

3. Chůze

Chůze je nejpřirozenější pohyb, který může dělat kdokoli. Celé tělo prokrvuje, vede k vyplavování hormonů štěstí – endorfinů, zlepšuje náladu, působí proti stresu a úzkostem, což jsou významné rizikové faktory hypertenze.

4. Běh

Běh zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu, snižuje srážlivost krve, zrychluje metabolismus a tím mírní i riziko vysokého krevního tlaku. Protože ale zvyšuje srdeční tep, měli by hypertonici začínat pozvolna během indiánským, kde se střídá mírný běh s chůzí.

„Pokud jste již před diagnózou vysokého krevního tlaku běhali, klidně v dané aktivitě pokračujte s větší opatrností v náročnějším terénu. Pokud chcete s pohybem s touto diagnózou začínat, doporučuji raději kolo či chůzi a pak teprve přechod na běhání,“ radí Radka Pamětická.

5. Plavání

Mezi výhody plavání patří zvyšování odolnosti kardiovaskulárního systému a zlepšení cirkulace krve. To všechno má pozitivní vliv na snižování krevního tlaku. Plavání  zároveň zlepšuje náladu, protože snižuje úroveň stresu – a nesejde na tom, zda plavete prsa, znak nebo kraul. Ve vodě by vám jen neměla být zima, takže byste měli plavat tak, aby vám bylo pořád teplo.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.