Hlavní obsah

Autem po Evropě: na co si dát pozor?

Foto: S_Photo, Shutterstock.com

Foto: S_Photo, Shutterstock.com

Reklama

Pokud se chystáte k moři, musíte projet skoro půlkou Evropy, kde stále platí: jiný kraj, jiný mrav. Proto je dobré si před cestou zjistit rozdíly v silničních předpisech.

Článek

Už dávno si nemusíte před cestou vyřizovat víza a měnit peníze. V rámci zemí Evropské unie je provoz na silnicích velmi podobný, ale ne stejný. A právě drobné nuance mohou být při namátkových kontrolách nebo vyhrocených situacích důležité. Proto buďte připraveni, a nenechte se překvapit.

Rakouská přesnost

Neriskujte jízdu bez dálniční známky ani v noci. Často se stává, že rakouský provozovatel dálnic zničehonic uprostřed noci svede veškerý provoz k odpočívadlu a zkontroluje každé auto. Místo devíti eur za desetidenní známku zaplatíte 120 eur na pokutě. Pokud preferujete elektronickou koupi, máte možnost, ale počítejte s předstihem, protože známka začíná platit až 18. den po jejím elektronickém zakoupení.

U našich jižních sousedů si dejte pozor na špatně upevněné předměty ve střešních nosičích. Nejenže je to nebezpečné, ale může vás to přijít až na pět tisíc eur. O poznání nižší pokutu (10 eur) zaplatíte v případě, že se v koloně na dálnici rozhodnete vystoupit z auta.

Představte si, že vjíždíte do kolony, a místo abyste přemítali o její délce, měli byste myslet na pravidlo nouzové uličky uprostřed, pro záchranáře. Přesně tak se musíte chovat v Rakousku, kde záchranka nejezdí bokem dálnice, ale středem.

Foto: sifkigali, Shutterstock.com

V Rakousku jezdí záchranka a jiné pomocné složky středem, ne bokemFoto: sifkigali, Shutterstock.com

Ve Slovinsku vystupte jen na vyzvání

Na nouzovou uličku uprostřed kolony na široké silnici i dálnici myslete i ve Slovinsku. Tam si pak dávejte pozor na jízdu na oranžovou, za kterou vám hrozí vysoká pokuta. Stejně tak si pamatujte, že řidič, ani jiný cestující, nesmí během silniční kontroly vystoupit z vozidla bez pokynu policisty. A pokud předjíždíte, je nutné, abyste blinkrem ukazovali směr jízdy po celou dobu manévru.

V Chorvatsku děti jen vzadu  

Pokud se chystáte na pobřeží Jaderského moře s dětmi, pak vězte, že do 12 let věku nesmějí sedět vedle řidiče, ale pouze vzadu (u nás je limit výška dítěte). A pozor na dodržování rychlosti. Překročení té nejvyšší povolené mimo obec – 90 km/h – se trestá pokutou až 7 tisíc chorvatských kun (v přepočtu na koruny tedy 24 500 Kč) a v obci dokonce až dvojnásobkem.

Předpokládejme, že projedete bez nehody, ale kdyby náhodou k nějaké došlo, je třeba vyplnit euroformulář o dopravní nehodě (stáhnete si ho třeba na stránkách ÚAMK), jinak si připravte tučnou pokutu. Ta vám ostatně hrozí i za nepřevzetí účtenky na pumpě. Kromě klasické výbavy auta mějte také tažné lano a hasicí přístroj.

Foto: wavebreakmedia, Shutterstock.com

V Chorvatsku je limitem věk dítěte, ne výška. Vedle řidiče nesmí sedět do dvanácti letFoto: wavebreakmedia, Shutterstock.com

Ve Francii 80 

Od letošního 1. července se ve Francii může jet mimo obec maximálně osmdesátkou. Překročení limitu raději nezkoušejte. Je-li opakovaně o 50 km/h a více, bude vás to stát až 3750 eur, seberou vám řidičák na 3 roky, a ještě zabaví vozidlo. Na dálnici je povolena sto třicítka. Prásknout přes kapsu byste se také mohli, pokud si zapálíte v autě za přítomnosti dětí. Francouzští policisté by po vás chtěli až 70 eur.

Ve Francii by měl mít každý řidič u sebe alkoholtester, ale vůči cizincům jsou policisté shovívaví. Méně pochopení však mají pro ty, kdo řídí se sluchátky na uších.

A ještě něco – pokud se chystáte do centra Paříže autem (ve všední dny) zajistěte si s předstihem ekologickou plaketu Crit’Air. Získáte ji pouze pomocí objednávky on-line, po vyplnění formuláře a zaplacení necelých pěti eur vám zhruba do měsíce přijde poštou nálepka, kterou umístíte na přední sklo auta. Jestliže je vaše auto registrováno před rokem 1997, zapomeňte na ni rovnou a svého miláčka na čtyřech kolech nechte na parkovišti na okraji města. Při vjezdu do širšího centra bez této ekologické viněty riskujete pokutu 78 eur.

Do Itálie bez kanystru

Nekonečné pláže, lahodné dary moře, ale také nesmlouvaví policisté. Například za telefonování za volantem vám napaří 230 eur. To ale není nic proti tomu, když zjistí, že vezete pohonné hmoty v kanystru. V Itálii totiž platí přísný zákaz, který se trestá pokutou až 7 tisíc eur.

Pokud nechcete zchudnout, dodržujte rychlost, a hlavně v noci. Za tmy vám hrozí až o třetinu vyšší postihy, údajně kvůli rušení nočního klidu.

Ostatní státy

V Norsku je draho a platí to i pro pokuty. Na dálnici můžete jet maximálně stovkou, ovšem když vás policista načape, jak si to drandíte 151 km/h, sebere vám řidičák na 3 měsíce až 3 roky a těch několik tisíc norských korun na pokutě vás bude sakra bolet. Při ještě větší troufalosti pak počítejte s trestem veřejně prospěšných prací v řádů týdnů. A nezachrání vás ani tvrzení, že jste na Severu jen na dovolené.

Kuriózní je situace ve Velké Británii ohledně hladiny alkoholu. Je zde povolen jeden z nejvyšších limitů (0,8 promile), ale pokud ho překročíte, připravte si až 150 tisíc korun. Když už jsme u alkoholu, ve většině evropských států je zhruba jedno pivo nebo sklenka vína před jízdou tolerováno, ale třeba v Estonsku, Rumunsku, Maďarsku nebo na Slovensku jsou stejně striktní jako u nás, takže nula. Detailní přehled najdete zde.

V Turecku a Španělsku myslete na to, že povinnou výbavou auta musí být dva výstražné trojúhelníky (u nás stačí jeden). V případě Bulharska, Litvy, Chorvatska, Polska nebo Řecka pak musíte vézt i hasicí přístroj.

Znáte nějaký zahraniční předpis, který byste poradili ostatním? 

Reklama

Související témata:
Postih

Načítám