Hlavní obsah

Gulášové orgie: Klasický pivní, kančí i bezmasý segedín. Který si dáte?

Foto: Eva Malúšová

Jestli má podzimní počasí se svými plískanicemi přece jen něco do sebe, pak z velké části i proto, že je konečně čas (a chuť) uvařit si poctivá kotlíková jídla, kterým dělá dobře dlouhé, pozvolné probublávání.

Článek

Určitě znáte poučku, že na dobrý guláš potřebujete minimálně takové množství cibule, jako je masa. U toho sice ukápne nejedna slza, ale výsledek stojí za to – i bez zahušťování máte perfektně hustou a silnou šťávu. Dneska jsem pro vás kromě klasického pivního guláše připravila ještě zvěřinové ragú s kořenovou zeleninou a celerovým pyré a variantu bez masa – vegetariánský segedín. Především u hovězího a zvěřinového guláše pak platí, že čím déle jim na plotně dopřejete, tím více si pochutnáte. A také to, že nejlepší jsou až druhý či třetí den (a proto snad nezbývá než je vařit z dvojnásobné dávky…).

Klasický hovězí guláš

Na 4 porce potřebujete: 600 g cibule, 3 lžíce sádla, 600 g hovězího masa (kostky na guláš, kližka nebo plec), 3 stroužky česneku, 250 ml piva nebo vody, sůl, 1–2 lžíce sladké papriky, ½ lžičky drceného kmínu, ½ lžičky majoránky, lžíci rajčatového protlaku

Foto: Eva Malúšová

Na klasický hovězí guláš potřebujete jen pár jednoduchých ingrediencí, ale jeho hustá masovo-cibulová omáčka vás vždycky dostane!

Postup: Nasaďte si potápěčské brýle a pusťte se do krájení cibule – mělo by jí být minimálně tolik, kolik je masa, takže pořádné množství (a guláš doporučuji vařit spíše z dvojité dávky – nejlepší je až druhý den, ale toho se stejně nemá šanci dočkat).

Když máte pokrájenou cibuli, nechte ji zesklovatět na rozehřátém sádle, poté zvyšte plamen, přidejte na kostky pokrájené maso a ze všech stran ho zprudka orestujte. Zasypejte nasekaným česnekem a sladkou paprikou (můžete přidat i trochu pálivé), nechte pár vteřin rozvonět a ihned podlijte pivem nebo vodou, aby paprika nezhořkla. Přidejte asi lžičku soli, kmín a majoránku a povařte minimálně dvě hodiny do změknutí. Zde hodně záleží na typu masa, ale obecně platí, že čím déle budete guláš vařit, tím bude lepší. Jen občas pohlídejte, že má dostatek tekutiny. Na závěr můžete přidat trochu rajčatového protlaku pro lepší barvu. Podávejte jen tak s chlebem a čerstvou cibulí nebo klasickým houskovým knedlíkem.

Sójový segedínský guláš

Na 4 porce potřebujete: 100 g sójových kostek, zeleninový vývar, 1 bobkový list, sůl, pepř, vrchovatou lžičku sladké papriky, 3–4 lžíce lahůdkového droždí, 3 stroužky česneku, chilli, lžíci rostlinného oleje

Na omáčku: 2 cibule, rostlinný olej, lžíci hladké mouky (lze vynechat), 1–2 lžíce sladké papriky, ½ lžičky pálivé papriky (lze vynechat), 500 g kysaného zelí, 180 ml kysané smetany, sůl, pepř

Foto: Eva Malúšová

Segedín si můžete dopřát, i když neholdujete masu – se sójovými kostkami nebo seitanem se vám povede stejně dobře

Postup: Kostky deset minut povařte v zeleninovém bujonu s bobkovým listem, vymačkejte z nich co nejvíce tekutiny a do druhého dne (nebo alespoň na dvě hodiny) naložte do marinády ze soli, pepře, sladké papriky, lahůdkového droždí (je plné vitaminů a jídlo i výborně dochutí), nasekaného česneku, oleje a případně špetky chilli.

Najemno pokrájenou cibuli pak nechte pomalu změknout na oleji, přidejte kostky a ještě pár minut opékejte. Zasypejte moukou, pokud ji používáte, a minutu restujte. Přidejte sladkou a podle chuti i pálivou papriku, promíchejte a ihned podlijte vodou tak, aby bylo vše ponořené. Osolte, deset minut povařte, přidejte scezené zelí a ještě pět minut prohřívejte. Dochuťte nálevem ze zelí, solí a čerstvě mletým pepřem. Zjemněte smetanou a podávejte s knedlíkem nebo jen tak s čerstvým chlebem.

Tip: Pro lepší barvu přidejte na závěr lžíci rajčatového protlaku. Místo sójového masa můžete použít i seitan (pšeničnou bílkovinu nahrazující ve vegetariánské stravě maso, seženete ho ve zdravých výživách a na internetu), který není třeba nakládat.

Kančí guláš s kořenovou zeleninou

Na 4 velké porce potřebujete: 50 g sádla, 2 velké cibule (300 g), 2 mrkve, 2 petržele, ¼ celeru, 700 g kančího (nebo jeleního) masa na guláš, 4 stroužky česneku, plechovku drcených rajčat (400 ml), 800 ml vody (250 ml můžete nahradit červeným vínem), sůl, 2 bobkové listy, po snítce rozmarýnu, petrželky a tymiánu, 1–2 lžíce rajčatového protlaku, 200 g žampionů nebo jiných hub, lžíci sádla nebo másla

K podávání: ½ celeru, 4 brambory, lžíci másla, mléko, sůl

Foto: Eva Malúšová

Kančí ragú je typicky podzimní jídlo – zvěřinu kombinuje s kořenovou zeleninou a houbami

Postup: Najemno pokrájenou cibuli a na kostičky připravenou kořenovou zeleninu nechte změknout na rozehřátém sádle, přidejte maso, zvyšte plamen a zprudka ho ze všech stran opečte. Zasypejte nasekaným česnekem a po pár vteřinách zalijte rajčaty a vodou (skvělé je do jídla přidat i trochu červeného vína, zbytek pak totiž musíte vypít). Osolte, přidejte bobkové listy, rozmarýn, petrželku a tymián a povařte asi 2,5 až tři hodiny do změknutí. Čím déle budete ragú vařit, tím bude lepší. Čas si můžete zkrátit použitím tlakového hrnce, ve kterém by masu měly dokonale stačit dvě hodiny.

Ragú dochuťte solí a trochou rajčatového protlaku (ten ho i pěkně zahustí) a podávejte s orestovanými plátky žampionů nebo hřibů a celerovým pyré. To připravíte jednoduše: oloupané brambory a celer povařte v osolené vodě doměkka a rozšťouchejte spolu s máslem, trochou soli a asi ½ hrnkem mléka.

Znáte také nějaký fígl na dokonalý guláš?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama