Hlavní obsah

Inkontinence u žen po padesátce je běžná. Jak s ní bojovat?

Foto: HENADZI KlLENT, Shutterstock.com

Kýchnutí, malé poskočení nebo smích. I taková maličkost může způsobit trable v podobě mokrých kalhotek. S inkontinencí se během života setká téměř každá druhá žena. Mezi rizikové faktory přitom patří i porod nebo věk nad padesát let.

Článek

I její nejméně závažná forma vás může pravidelně dostávat do nepříjemné situace. Pokud se kvůli inkontinenci vzdáváte svých oblíbených aktivit a koníčků, pak je na čase si problém přiznat a udělat něco pro jeho řešení. Nebo alespoň lepší zvládnutí. Jaké jsou možnosti?

Věk a další rizikové faktory

Riziko inkontinence zvyšují přirozené věci v životě ženy, jako je porod a menopauza. Nemalou roli pak sehrává také nadváha a obezita. Ovšem i v případě, že kila navíc nemáte, můžete se kolem padesátky s nechtěným únikem moči potýkat.

Během přechodu a menopauzy klesá hladina ženského hormonu estrogenu, kvůli čemuž dochází mimo jiné k úbytku svalové hmoty. I proto se tělo mění a je stále těžší si udržet hezkou figuru. Povolují také svaly pánevního dna, a proto dochází k nechtěnému úniku moči. Pokud jste v minulosti prodělaly těžký porod nebo vícero porodů, pak je riziko inkontinence ve věku po padesátce poměrně vysoké.

Mezi další rizikové faktory inkontinence pak patří častější infekce močových cest, ale i chronický kašel. Jednat se může také o jeden z projevů cukrovky.

Foto: ANN PATCHANAN, Shutterstock.com

Ženy trpí na za záněty močových cest podle statistik až osmkrát více než muži

Buďte v kondici a posilujte

Pokud se ptáte, zda existuje prevence inkontinence, pak ano. Nedá se na ni sázet na sto procent, ale když se budete udržovat fit a v kondici, je to rozhodně velké plus. Nejen v období přechodu, ale také v mladém věku, před porodem a po něm. Určitě stojí za to zařadit kondiční tréninky a hlavně posilování a cviky cílené na posílení pánevního dna. Skvělý vliv mají cvičení typu pilates a jógy.

Foto: buritora, Shutterstock.com

Je třeba si udržovat zdravou váhu, obezita je nezanedbatelný rizikový faktor inkontinence

Jak inkontinenci řešit?

Ačkoli vám to možná může znít banálně, prvním krokem je přiznat si, že inkontinencí trpíte. Hned druhým přimět se k jejímu řešení. Pořízení si pomůcek, jako jsou například inkontinenční kalhotky, vložky nebo podložky na lůžko, vám může v mnohém zlepšit a zjednodušit život.

Třetím krokem je návštěva lékaře. Můžete zajít jak k praktickému lékaři, tak rovnou ke gynekologovi, případně urologovi. Navrhne vám léčbu dle vážnosti problému.

Jednou z variant je i miniinvazivní zákrok, který hradí pojišťovna. Po operaci vás zpravidla po pár hodinách pustí domů a následuje dvoutýdenní klidový režim. Problému s mokrými kalhotkami v devadesáti procentech opravdu odzvoní. Pak si možná budete říkat, že zbytečné bylo se tak dlouho potají trápit.

Znáte nejúčinnější cviky proti inkontinenci?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek