Hlavní obsah

Jak nastartovat hubnutí a posílit imunitu? 5 pravidel, která na podzim musíte dodržet

Foto: puhhha, Shutterstock.com

Šedé podzimní dny sotva začaly a vy se již cítíte unaveni, pokašláváte a nedokážete si představit, jak přežijete následující měsíce? Možná je i pro vás řešením krátký detox, který vás před zimou posílí.

Článek

Někteří odborníci na něj nedají dopustit, jiní se o jeho účincích přou. Stejně tak dojmy těch, kteří detox vyzkoušeli, se rozcházejí – někdo má dokonce pocit, že mu detox spíše uškodil. Každý reaguje individuálně, ale jestli se zrovna cítíte pod psa, možná na vás několikadenní očista může zapůsobit přímo blahodárně. Stejně jako jarní detox vás zaručeně probudí a nastartuje po dlouhé zimě, má své opodstatnění i detox s příchodem podzimních měsíců.

Čisté střevo svědčí psychice

„Očista nebo spíš podpora funkcí trávicího traktu posílí imunitu a pomůže zregenerovat celý organismus. Upravené zažívání navíc skvěle prospívá i psychice. Tělo je každodenně zatěžované znečištěným vzduchem, přijímáme nevhodné chemické látky s potravou, stresujete se... Detoxikaci lidé podstupují na podporu funkcí detoxikačních orgánů, když jsou unavení, při problémech s obezitou nebo zácpou a tak dále,“ vysvětluje Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka poraden Svět zdraví.

Detoxikace mají různé formy od extrémů, kdy například strávíte 21 dní pouze o vodě, nebo stravu na několik dní nahradíte jen ovocnými a zeleninovými šťávami, případně omezíte na tři dny alkohol, kávu, maso, lepek a mléčné výrobky. Jděte cestou, která vám bude příjemná, ve které se budete sice muset trochu překonávat, ale která vám zároveň nepřidělá víc stresu než užitku.

Pokud ale chcete pro své tělo udělat maximum, zkuste některou z očistných praktik zařadit do svého jídelníčku dlouhodobě. Dopřejte si například jednou týdně den bez masa nebo mouky, omezte konzervované a instantní potraviny, zkuste snížit objem přijímaného alkoholu i sladkých limonád. Občasné malé „ne“ vašim obvyklým stravovacím hříchům vám rozhodně prospěje.

Foto: 5PH, Shutterstock.com

Dáte se cestou ovocných a zeleninových šťáv?

„Sama jsem spíš zastáncem neustálé detoxikace. To znamená dělání všeho, co každodenně bude pozitivně na mé tělo působit. Mezi tyto kroky patří správně dýchat, pohybovat se, výrazně omezovat jednoduché cukry, pro přípravu jídel volit základní suroviny nebo občas zařadit postní den,“ doporučuje nutriční specialistka.

Pokud si hodláte dopřát spíše několikadenní intenzivnější očistu, počítejte s tím, že vám to naruší váš obvyklý program plný pracovních schůzek, lekcí v tělocvičně či společenského života. „Myslete na to, že při přísném detoxu – například, když se pijí jen zeleninové šťávy – byste měli být v klidovém režimu a nemít zvýšenou pohybovou aktivitu," dodává odbornice.

Už jste někdy absolvovali jarní detox? Pak musíte vědět, že ten podzimní má svá pravidla a měl by se přece jen trochu lišit. Poradíme vám, co vám v podzimních měsících nejvíc prospěje.

1. Spočítejte letní hříchy

Jarní očista má především probrat po zimním útlumu. Léto je však jiné: plné aktivit, festivalů, grilování, alkoholu, ponocování a přejídání nezdravými dobrotami. Organismus tak může být přetížený zážitky i toxiny a žádný budíček nepotřebuje – naopak. Právě podzimní detox je tu od toho, aby stav normalizoval a vybuzený organismus vrátil do pohody.

V každém případě se soustřeďte na trávicí systém – to je nejlepší cesta nejen k čistšímu tělu a silnější imunitě, ale také k vyrovnanému duševnímu stavu. „Nové poznatky uvádějí, že na vaši psychiku má vliv i váš mikrobiom. Složení střevního biomu – tedy bakteriálních kmenů obývajících střeva – je vysoce individuální a je spjato s obranyschopností organismu,“ vysvětluje Monika Bartolomějová, proč se kvůli rozhozenému zažívání můžete cítit i psychicky špatně. Když dopřejete oddech střevům, podzimní splíny si vás hned tak nenajdou.

2. Sáhněte po sezonních plodinách

K jarnímu detoxu patří čerstvě rašící výhonky a vše zelené, na podzim místní plodiny, plné důležitých vitaminů, minerálů a vlákniny. „Mezi vhodné potraviny k detoxu patří česnek, cibule, zázvor, koriandr, listová zelenina, zelená zelenina celkově, řepa, borůvky, kysané zelí a další,“ doporučuje Monika Bartolomějová. Z ovoce rozhodně konzumujte jablka a hrušky, jsou bohaté na vlákninu a doslova vám vykartáčují střeva. Konzumujte je co nejvíce v čerstvé formě, tak si zachovávají maximum prospěšných látek. Zeleninu můžete jen zlehka podusit, a navíc ještě doplnit čerstvým salátkem nebo ozdobit pokrájenou cibulkou či hrstí bylinek.

Doplňte také vitamin C. Najdete ho v rakytníku a šípcích, bohatým zdrojem je i křen, citron, květák, brokolice, kedlubny, červená paprika nebo naklíčená řeřicha. Pomůže nejen posílit imunitu, ale je to silný antioxidant, takže prozáří povadlou a unavenou pleť (podporuje i tvorbu kolagenu), zlepšuje psychickou koncentraci a celkově probouzí organismus k životu. A pozor, při jakékoliv zvýšené psychické či fyzické zátěži, stresu nebo při akutních zánětlivých onemocněních dochází ke značnému zvýšení spotřeby tohoto vitaminu! Vodu s citronem si dopřejte klidně každý den, má mimořádné zdravotní účinky.

3. Doplňte živou energii 

Že je za okny deštivo a chladno? Vykouzlete si doma jarní atmosféru a dopřejte si čerstvé vitaminy každý den. Pořiďte si na okno bylinky, které pomohou s obranyschopností, trávením a posílením ledvin. Přidávejte je do jídel, mají široké uplatnění. Nic nezkazíte s mátou, meduňkou, petrželí, lichořeřišnicí nebo koriandrem. Do salátů i k masu přihoďte rovněž čerstvé klíčky, seženete je v obchodech, ale klíčit doma lze třeba fazolky mungo, cizrnu nebo hrách. Do čaje přidávejte šípek, kořen zázvoru a hlavně med – ten má téměř zázračné schopnosti ničit řadu mikroorganismů, a proto se mu někdy přezdívá přírodní antibiotikum. Ale pamatujte: med nepatří do horkého čaje, při teplotách vyšších než 50 °C se ničí jeho účinné látky. Můžete ho přimíchat i do kaší nebo smoothie.

Foto: Olga Miltsova, Shutterstock.com

Čerstvé bylinky na parapetu při podzimním detoxu jako když najdete

4. Připravte imunitu na zimu 

Podzimní a zimní měsíce představují nápor na imunitní systém, tak využijte detoxu k nastartování obranyschopnosti: vynikajícím pomocníkem je česnek, který zároveň podporuje samotnou detoxikaci. Měli byste zkonzumovat několik stroužků každý den.

„Česnek působí jako přírodní obdoba antibiotik a posiluje obranyschopnost organismu a pomáhá mu v boji s řadou bakterií a virů,“ vysvětluje PharmDr. Tomáš Arndt, poradce portálu Prozdravi. Máte-li strach z typického zápachu, doporučuje odborník spolknout menší stroužek vcelku nebo překrojený na půlky a zapít ho vodou, jako když polykáte pilulku – aromatické silice se totiž uvolňují pouze lisováním či drcením. Případně můžete užívat česnekovou tinkturu. Pokud vám česnek dráždí žaludek, doporučujeme vyjmout jeho srdíčko, tím se dráždivé účinky zmírní.

5. Myslete více na psychiku 

Zatímco na jaře se uchlácholíte prvními slunečními paprsky a každodenním oteplením, s podzimem na vás často padají chmurnější představy. Nezapomínejte, že očista by měla prospívat i psychice. Naplánujte si jen takový detox, při kterém se nezničíte složitým vařením, nakupováním, dávkováním jídla nebo speciálními praktikami. Počítejte s tím, že když se vzdáte, byť na chvíli, milovaného kafe a sladkostí, můžete být unavení, podráždění a nepříjemní. Zkuste to vykompenzovat a srovnat emoce procházkou či masáží, nebo si doma na chvíli sedněte, zapalte si svíčky, zabalte se do deky a začtěte se do knihy. I klid a relaxace k detoxu patří.

Nenechte se rovněž rozhodit tím, když se během očisty osypete ekzémem nebo vám na tváři vyskáče nepěkné akné. Jen to důkaz toho, že z těla odcházejí toxiny, které jste si nezdravým životním stylem v sobě nahromadili. „Detoxikačními orgány jsou střevo, ledviny, játra, kůže a plíce. Pokud detoxikujete, aktivně podporujete funkci všech detoxikačních orgánů, může se vám například krátkodobě zhoršit ekzém nebo můžete chodit častěji na stolici,“ vysvětluje Monika Bartolomějová.

Pouštíte se na podzim do očisty?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama