Hlavní obsah

Jídelníček proti cukrovce: Pomáhá i při již rozjeté nemoci

Foto: F8 studio, Shutterstock.com

V souvislosti s cukrovkou se mluví spíše o tom, jaké potraviny by mohly nemoc ještě zhoršit. Víte ale, co do jídelníčku naopak zařadit, abyste se rozšířené civilizační chorobě vyhnuli?

Článek

Cukrovka (diabetes) 2. typu nebolí, a i proto je hodně podceňovaná. V Česku jí trpí přes 850 tisíc pacientů, na komplikace s ní spojené ročně zemře přes dvacet tisíc nemocných a zhruba třiceti tisícům lidí je diagnostikována. Předpokládá se, že v roce 2035 by mohl mít cukrovku každý desátý Čech.

Nemoc z nadbytku

Diabetes 2. typu je typická civilizační choroba a vyznačuje se sníženou citlivostí k inzulinu. Tělo pak nedokáže vstřebávat glukózu a její hladina v krvi stoupá. „K necitlivosti tkání vůči inzulinu vedou nešvary moderní doby, jako je stravování ve fastfoodech a nedostatečná fyzická aktivita,“ upozorňuje MUDr. Marek Antoš z laboratoře Synlab. Obecně škodí nadmíra smaženého a tučného, vysoký cholesterol, kouření, alkohol a obezita.

Často lze nemoci předejít změnou životního stylu. „Studie ukazují, že ztráta pouhých pěti až sedmi procent tělesné hmotnosti, zdravější strava a pravidelné cvičení mohou nástup diabetu 2. typu oddálit, a dokonce mu zabránit,” komentuje MUDr. Marta Klementová, vedoucí lékařka diabetologického centra DiaVize.

Cukrovku hlásí i žízeň a neostrý zrak

Jak se pozná, že jste v ohrožení? Existuje řada varovných signálů. V prvé řadě sledujte potřebu pití a močení. Se zvýšenou hladinou cukru v krvi ledviny produkují mnohem více moči (pokoušejí se tak přebytečnou glukózu vyplavit), a organismus proto žádá častější doplňování tekutin. Podezřelé jsou i skokové změny váhy, hlad po jídle, častá únava, podráždění, brnění končetin, horší hojení ran či občasné výkyvy zraku.

Foto: Aaron Amat, Shutterstock.com

Neuhasitelná žízeň a tomu odpovídající frekvence močení: i tak se hlásí cukrovka

Potraviny, které chrání před cukrovkou

V léčbě hraje zásadní roli přístup pacienta: důležitý je pravidelný pohyb a výrazná úprava jídelníčku. Existují potraviny, které organismus před nástupem nemoci chrání anebo mírní její devastační účinky, pokud již vypukla.

1. Probiotika

Ve střevech dlí imunita, a je-li v pořádku, děláte to nejlepší proti celé řadě civilizačních chorob včetně obezity – a ta je pro vznik cukrovky zásadní. Probiotika také pomáhají bojovat se záněty, které zvýšená hladina glukózy v krvi vyvolává. Optimalizovat střevní mikroflóru vám pomohou kysané mléčné produkty či kvašená zelenina.

2. Správné tuky

V prevenci cukrovky se snažte vyhýbat škodlivým trans tukům, naopak si dopřávejte pravidelný přísun omega-3 mastných kyselin –  v mořských rybách, semínkách a ořeších. Pomáhají k lepší distribuci glukózy do buněk a snižují riziko diabetické retinopatie, tedy poškození sítnice, které končívá slepotou.

Foto: Evan Lorne, Shutterstock.com

Tohle přece není žádná „dieta“! Tolik pochoutek, a ještě k tomu zdravých

3. Vitamin D po celý rok

Déčko hraje roli v boji proti diabetes prvního i druhého typu, a to dokonce již ve fázi plodu – nedostatek vitaminu D v těhotenství může vést k nízké porodní hmotnosti (což je rizikový faktor pro pozdější rozvoj inzulinové rezistence), u matky zvyšuje riziko těhotenské cukrovky. Nejvíc vitaminu D získáte z UV záření. Když je ho málo, jezte ryby, vejce, máslo a houby.

4. Zelenina každý den

Zelenina je zdrojem vlákniny a mnoha neobyčejně prospěšných látek, třeba antioxidantů. Francouzská studie zveřejněná v časopise Diabetologia upozornila na jejich vztah ke vzniku cukrovky. Čím více antioxidantů strava obsahovala, tím se riziko onemocnění snižovalo (až o 27 %). Zelenina navíc neobsahuje příliš mnoho sacharidů (výjimku tvoří např. kukuřice) ani kalorií. Denně si dopřejte jedno až dvě rajčata. Obsahují antioxidant lykopen, který chrání i před diabetem, diabetickou neuropatií či syndromem diabetické nohy.

Foto: stockcreations, Shutterstock.com

Zelenina je zdravá syrová i tepelně upravená

5. Ovoce i s dužinou

K silným zdrojům antioxidantů patří bobulové ovoce. Skvělé jsou i citrusy, ale vždy jezte i dužinu s vlákninou. Pouhá šťáva rychle zvyšuje hladinu krevního cukru. Dávejte si grepy, z citrusů mají nejnižší glykemický index, a mandarinky – obsahují antioxidant nobiletin (chrání před nadměrným ukládáním tuku).

Nemáte rádi zeleninu ani ovoce? Možná trpíte nějakou podivnou fobií z jídla.

ynezorPumanzeSaNyknalC