Hlavní obsah

Plody, které nejsou tím, čím se zdají být

Foto: TierneyMJ, Shutterstock.com

Foto: TierneyMJ, Shutterstock.com

Některé plody matou vzhledem, chutí i zařazením. Pro kuchaře se jedná o ovoce, protože jej dává do dezertů, pro zahradníka o zeleninu a pro botanika o určitý druh plodu. Co vlastně rozhoduje o tom, kam danou surovinu zařadit, a jak se to podepisuje na výživových doporučeních?

Článek

Ačkoliv se rady výživářů často liší, v jednom se většinou shodují: ovoce by se kvůli obsahu jednoduchých cukrů mělo konzumovat v omezeném množství a spíš dopoledne, zatímco odpoledne přichází čas na zeleninu chudou na cukry a bohatou na vlákninu. A můžete si jí dopřát v podstatě tolik, kolik chcete. Zní to rozumně do chvíle, než zjistíte, že meloun je zelenina a rajče ovoce. Co to znamená? Můžete se melounem přecpávat a naopak začít kontrolovat příjem rajčat?

Rozhodující je obsah cukru

Zjednodušeně lze říci, že jako „ovoce“ jsou označovány plody, které mají uvnitř životaschopná semena. Kromě sladkých peckovic, plodů s jádry, bobulí, banánů a ananasu sem podle toho patří také suroviny, které ovšem vzhledem k využití v kuchyni počítáme většinou do plodové zeleniny: rajčata, okurky, papriky, lilek, melouny, dýně... Za zeleninu jsou potom považovány všechny kořeny, hlízy, bulvy, košťály a nadzemní části zelených rostlin – listy a stonky.

Některé plody (rajčata, melouny) bývají předmětem sporů, zda se jedná o zeleninu, nebo ovoce. Převládne kuchařské, nebo botanické dělení? Z výživového hlediska je to jedno: stěžejní je obsah cukru a pro ovoce typická sladkost. Ačkoliv rajče patří botanicky k ovoci, protože je to plod-bobule, nutriční hodnotou je to zelenina, a tak se nemusíte bát dopřát si ho neomezeně a klidně i večer. (A proto si vypěstujte šopák na balkoně.) Které další dary přírody vám mohou zamotat hlavu?

1. Avokádo

Avokádo není sladké, přesto se jedná z botanického pohledu o ovoce. Příbuzným se nepodobá texturou, chutí ani nutriční hodnotou. Ačkoliv pecka uprostřed by napovídala podobnost třeba s nektarinkou, broskví nebo meruňkou, vězte, že avokádo má výrazně méně jednoduchých cukrů a o to více zdravých tuků. „Právě těmto zdravým tukům vděčí za svou jemnou chuť, jíž obohatí každý salát,“ vysvětluje Soňa Vybíralová, výživová poradkyně z Tišnova.

2. Olivy

Sladké peckovice mají v rodině jednu černou ovci – plod, který se ostatním chutí ani v nejmenším neblíží. Jsou to olivy, absolutně chudé na cukr. „Ve své základní podobě jsou bohaté na tuky – obsahují jich 20 až 30 procent, a obzvláště na zdraví prospěšné mononenasycené omega-9 mastné kyseliny. Sacharidů mají skutečně minimum, okolo dvou až osmi gramů na 100 gramů,“ říká biochemička Michaela Bebová. (Vyzkoušejte rychlý a efektní olivový chlebíček.)

3. Rajčata a papriky

Bobule je ovoce, jehož tělo je jedlé a protkané životaschopnými semeny. Jahody, maliny a ostružiny proto bobulemi nejsou (ačkoliv se běžně řadí k bobulovému ovoci), protože mají semena na vnější straně. Ale jsou jimi rajčata, okurky, papriky, banány, kiwi, a dokonce i vodní melouny... Melouny jsou řazeny do plodové zeleniny, zato rajčata bývají často považována za ovoce, v některých zemích o tom, kam je zahrnout, dokonce rozhodoval soud. I tady je při stavbě jídelníčku zásadní držet se složení jednotlivých plodů a nedumat, čemu se jak (ne)tradičně říká.

Foto: wavebreakmedia, Shutterstock.com

Rajčata jsou bobule, a jsou proto v některých státech řazena mezi ovoce. Jinde na toto téma probíhají soudní spory. Ale ve skutečnosti je to jen hra se slovyFoto: wavebreakmedia, Shutterstock.com

4. Rebarbora

Rebarbora nejlépe chutná na koláči hustě posypaném drobenkou. Navzdory řízné sladkokyselé chuti se ale nejedná o ovoce, nýbrž o řapíkatou zeleninu, jejímž blízkým příbuzným je řapíkatý celer. Vzhledově jsou si skutečně velmi podobné, co ale ta chuť?

Reklama