Hlavní obsah

Plevel léčí. Kopřiva pomůže proti PMS i bolestem kloubů, dopřeje klidný spánek i zdravější vlasy

Foto: Julia Sudnitskaya, Shutterstock.com

Kopřivy rostoucí na zahradě nejspíš většinu lidí příliš netěší. Jakmile se na ně ale přestanete dívat jen jako na nepříjemný plevel, zjistíte, že vám mohou značně zlepšit život i zdraví.

Článek

Na jaře nebývá o kopřivy nouze a k vidění jsou na zahradách, loukách i kolem polních cest. Usadila se vám tahle žahavá rostlina na zahradě a máte v plánu se jí jakožto škůdce rychle zbavit? Zadržte! Je plná prospěšných látek, důležité živiny může dopřát nejen vám, nýbrž i půdě, v níž si pěstujete oblíbenou zeleninu. Proč byste ji měli přestat vyhazovat?

Zdravější orgány, vlasy i nehty

Kopřiva se v lidovém léčitelství používá už stovky let a dodnes ji můžete najít jako ingredienci v nejrůznějších bylinkových čajích, sirupech i receptech a oblíbená je také v kosmetice. Obsahuje celou řadu minerálů a vitaminů, z těch nejdůležitějších můžeme jmenovat železo, fosfor, hořčík, draslík, vápník a vitaminy A, B, C a K.

Najít v ní lze kyselinu křemičitou prospěšnou pro nehty a vlasy či serotonin pomáhající při úzkostech, depresích a problémech se spánkem. Navíc je bohatá na antioxidanty a aminokyseliny, které zlepšují imunitu a usnadňují vyplavování nečistot a toxinů z těla.

Účinkuje proti virózám i zahlenění, povzbuzuje metabolismus a snižuje vysoký tlak. Vynikající je pro trávení, zlepšuje činnost žlučníku, slinivky i jater a prospívá močovým cestám a prostatě. Po ruce by ji měli mít lidé, které trápí dna či revma, užitečná je i pro alergiky. Dokáže totiž zmírnit kýchání, sezonní rýmu i slzící oči.

Foto: rootstock, Shutterstock.com

Přestože patří mezi plevele, je kopřiva neskutečně užitečnou rostlinou, díky níž se můžete cítit lépe

Kopřivy pro příjemnější menstruaci

Skvělým společníkem je pro ženy. Ulevuje při menstruačních bolestech a pomůže při premenstruačním syndromu, doporučuje se při problémech s vaječníky, reguluje nepravidelnou menstruaci a srovnává hormonální nerovnováhu.

Výborně působí i na vnější problémy. Zmenšuje kožní potíže a lze ji využít na podporu hojení malých ran a odřenin. Může léčit akné a oživovat slabé vlasy, jimž dodá lesk zmírní jejich vypadávání.

Foto: alicja neumiler, Shutterstock.com

Nejvíce prospěšných látek obsahují mladé jarní rostliny, sbírat je ovšem lze až do konce září

Kdy sbírat a jak ji sušit?

Nejvíce prospěšných látek v sobě mají čerstvé jarní lístky, přičemž ideálními měsíci pro sběr jsou duben a květen. Jestli jste to nestihli nebo potřebujete doplnit zásoby, otrhávejte rostlinky klidně až do konce září. Při pozdějším sběru si dejte pozor na kopřivy rostoucí ve stínu a starší listy, obsahují více dusičnanů a je tedy lepší se jim vyhnout.

Celoročně vám dobře poslouží i sušené rostliny. Po sběru je v tenké vrstvě rozložte a bez obracení je nechte na suchém stinném místě. Mnohem lepší a efektivnější je ale rychlé sušení v sušičce nastavené maximálně na 60 °C. Sušené listy by si měly zachovat zelenou barvu, ty s nahnědlými a načernalými odstíny se rozhodně nehodí pro vnitřní použití. Skladujte je v dobře uzavřených nádobách či sáčcích na suchém a tmavém místě.

Foto: Villi-Vinki, Shutterstock.com

Kopřivy mají v domácnosti široké využití, snadno si z nich můžete připravit třeba čaj

Čaje, hlavní chod i bylinné lázně

Nejjednodušší je uvařit si z kopřivy čaj, který je výborný na očištění trávicího traktu a při menstruačních problémech. Stačí zalít několik listů horkou vodou a nechat 15 až 20 minut vylouhovat. Čaj pijte dvakrát denně maximálně po dobu třech týdnů, pak kúru na čas přerušte.

Své místo má i v kuchyni. Co takhle z ní připravit krémovou polévku s bramborem, superzdravé pesto nebo třeba nenáročný koláč s ricottou? Výborně se hodí i do nejrůznějších salátů, smoothie a slaných palačinek.

Z kopřiv si můžete vytvořit odvar do koupele (ve třech litrech vroucí louhujte 5–6 šálků byliny nejméně tři hodiny a přidejte do vany), ten uleví při bolesti kloubů a svalů a pomůže pokožce. Podobně můžete vyrobit i vlasovou vodu (tři lžíce sekaných kopřiv na půl litru vody), vyrobit si můžete i mazání na klouby a svaly. Jak na to?

Semínka nevyhazujte

A nezapomínejte ani na sběr kopřivových semínek. Obsahují vitaminy A, B, C a E, vápník, železo, draslík a chlorofyl. Pozitivně působí proti stresu, zlepšují trávení, zmírňují záněty a podporují plodnost mužů i žen.

Semínka se tvoří pouze na samičích rostlinkách se zeleným květenstvím, ideální doba sběru je přibližně od poloviny července do poloviny září. Sebraná semínka nechte spolu s celou rostlinou usušit a poté je skladujte v dobře uzavřené nádobě, například v zavařovačce a obědových boxech.

Přidat si je můžete třeba do salátu, jogurtu, pomazánek, omáčky nebo smoothie, posypat si s nimi jiné hotové jídlo či zamíchat do medu.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek