Hlavní obsah

Jak poznáte, že máte málo hořčíku? Hrozí vám křeče i deprese

Foto: Marian Weyo, Shutterstock.com

Hranice mezi zdravím a nemocí je křehká. Příznaky chřipky nebo střevní infekce poznáte okamžitě, symptomy jiných neduhů mohou být mnohem hůře čitelné, s tělem ale mávají stejně intenzivně, a dokonce dlouhodobě. Velké potíže může způsobit například nedostatek hořčíku.

Článek

Aby se člověk cítil dobře, je pro něj zásadní funkční trávení, dostatečný spánek a psychická pohoda. A všechny tyto tři faktory umí negativně ovlivnit nedostatek jediného minerálu. Pokud se necítíte dobře, zaměřte se v jídelníčku na hořčík neboli magnézium.

Proč je hořčík potřeba: jaké má účinky?

Magnézium se účastní stovek enzymatických procesů v lidském těle a je důležité i v boji s celou řadou chorob. Má protizánětlivé účinky a pomáhá proti rozvoji nádorových onemocnění. Ovlivňuje syntézu bílkovin a metabolismus některých minerálů. Zlepšuje citlivost buněk k inzulinu, čímž předchází rozvoji či zhoršování cukrovky II. typu. Lidé s nedostatečným příjmem hořčíku trpí na močové kameny, osteoporózu nebo častější zlomeniny.

Hořčík v potravinách: kde je ho nejvíc?

Hořčík je po draslíku druhý nejvíce zastoupený prvek uvnitř buněk. „Více než polovina je ho v kostech, zbytek ve svalech, tukové tkáni, červených krvinkách a krevním séru,” prozrazuje profesorka Zuzana Derflerová Brázdová z Ústavu ochrany a podpory zdraví LF Masarykovy univerzity.

Předávkovat se hořčíkem jen z jídla se zdravému člověku pravděpodobně nepodaří. Mnohem častější je nedostatek. Kdy hrozí? Jestliže váš jídelníček postrádá potraviny bohaté na hořčík, jako je ovoce (hlavně datle, banány), zelenina (špenát, hrášek, květák, kapusta), luštěniny a celozrnné pečivo. Dále je také v ořeších a mandlích či minerálkách, důležitými zdroji jsou také maso, ryby a vejce.

Foto: Evan Lorne, Shutterstock.com

Přírodních zdrojů hořčíku je hodně a jsou chutné. Jde jen o to, zařadit je do jídelníčku co nejčastěji

Co zhoršuje dostupnost hořčíku

Chcete magnézium cíleně doplnit stravou či doplňky? Pozor na to, co ovlivňuje jeho biologickou dostupnost, tedy to, kolik se ho skutečně dostane až do krevního oběhu. „Současně s hořčíkem by neměly být konzumovány ve velkém fytáty (v obilovinách a sóje), šťavelany či tuky. Množství hořčíku se snižuje i při zvýšeném močení u osob, které nadměrně pijí kofeinové a alkoholické nápoje a v nadbytku konzumují kuchyňskou sůl,” varuje Zuzana Derflerová Brázdová. Využitelnost prvku snižuje také vysoká konzumace sacharidů a fosfátů, některé minerály (vápník, zinek) a nedostatek vitaminů skupiny B a vitaminu D.

Jak se projevuje nedostatek hořčíku

Denně by měli muži přijmout 420 a ženy 320 mg hořčíku, těhotné a kojící až 450 mg, vyšší potřeba je i u diabetiků. „Zvýšený příjem hořčíku je vhodný také při větší psychické i fyzické námaze,“ vysvětluje Bohumil Hlavatý z České a slovenské asociace pro speciální potraviny. Jak se projeví, že doporučenou denní dávku zdaleka nenaplňujete?

Foto: ANN PATCHANAN, Shutterstock.com

Nedostatek hořčíku poznamenává celý organismus a křeče patří mezi nejznámější příznaky. Nepodceňujte ale ani další, méně nápadné projevy!

1. Svalové křeče

„První příznaky nedostatku hořčíku se často projeví nechtěnými záškuby očních víček, později také nočními křečemi dolních končetin,” upozorňuje Zuzana Derflerová Brázdová. Hořčík má totiž relaxační účinky na svaly. „Hlídat příjem tohoto minerálu je tak důležité, pokud se chcete věnovat fyzickým aktivitám,“ doplňuje Bohumil Hlavatý. Jeho nedostatek totiž zhoršuje i zvýšené pocení – třeba právě při sportu.

2. Těžkost na prsou

Nedostatek hořčíku můžete pocítit i zhoršeným dýcháním. Naopak zvýšený příjem ulevuje astmatikům i nemocným při infekčních chorobách dýchacích cest.

3. Podrážděnost a deprese

Jste neobvykle náladoví, nejste schopní odhalit příčinu svého silného podráždění a váš smutek a nevůle už by možná stály za návštěvu psychologa? Zkuste nejprve upravit jídelníček. Pomůže vám uvolnit tělo i mysl a zajistí i klidnější spánek.

4. Bolesti hlavy

Podobně jako u svalů pomáhá hořčík také s uvolňováním cévních stěn a snížením krevního tlaku, což pomáhá ulevit od bolestí hlavy a migrén. Dochází i k lepšímu okysličení mozku a kvalitnějšímu soustředění.

5. Otravný PMS

Ženy mohou účinky magnézia ocenit i při menstruaci a v kritických dnech těsně před ní, kdy se potýkají s premenstruačním syndromem. Jestli tyto potíže trápí i vás, zkuste díky hořčíku vyzrát na křeče, podráždění, bolest v břiše i silné krvácení.

Foto: goffkein.pro, Shutterstock.com

Zvýšený příjem hořčíku může pomoct také s nepříjemnými premenstruačními i menstruačními problémy

6. Bušení srdce a arytmie

Dlouhodobý nedostatek hořčíku může vést k nárůstu krevního tlaku, poruchám srdečního rytmu a infarktům. Svou nezastupitelnou roli hraje i v kontrole srážení krve.

7. Trávicí obtíže

Hořčík ovlivňuje činnost močového měchýře, žlučníku a střev a také pomáhá zlepšit peristaltiku a vyprázdnění, proto se používá také jako podpora při léčbě zácpy.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek