Hlavní obsah

Nebuďte „ledňáček”! Jak letos u cvičení vydržet celý rok?

Foto: Syda Productions, Shutterstock.com

Období ledňáčků se chýlí ke konci. O čem je řeč? Nikoli o pestrobarevném ptačím druhu, ale o cvičencích, kteří se v tělocvičnách vyskytují každý rok v lednu, načež na zbytek roku pověsí své sportování na hřebík. Patříte mezi ně? Je možná načase své prokletí zlomit.

Článek

Po Novém roce praskají fitcentra ve švech – novoroční předsevzetí dělají svoje. Ovšem už koncem měsíce motivace nově příchozích polevuje a celé první čtvrtletí vydrží jen hrstka nejodvážnějších. Zbytek se na místě činu sejde zase na začátku roku následujícího. Cvičenci, kteří se fyzické aktivitě věnují celoročně, pro ně proto mají přezdívku ledňáčci. Jak přestat být ledňáčkem a tentokrát u cvičení opravdu vydržet a zhubnout?

1. Přeprogramujte si mozek: bojujte s geny

Prokletí ledňáčků je obvykle zakotveno v nedostatečné motivaci. Jejich životní priority jsou jinde a dobrá kondice na první příčky nepatří. Podle některých odborníků může mít nechuť ke sportu dědičný základ. „Kombinace genů má vliv na to, že až 25 procent lidí po krátké době s cvičením přestane. Někteří lidé mají přirozeně chuť k pohybu a jiní ne,“ uvádí výživový poradce Marin Škába.

Podle něj se však mozek dá v tomto směru přenastavit. „Ačkoli někdo může být geneticky naprogramován, dá se na tom zapracovat. Není potřeba začínat se cvičením o velkém časovém objemu, stačí pouhých 20 minut denně,“ uvádí poradce. Pokud se překonáte a postupně si vytvoříte závislost na cvičení, máte prakticky vyhráno. Je však třeba myslet na to, že pár lednových týdnů stačit nemusí. Vydržíte-li však celé čtvrtletí, vaše šance na zlomení „ledňáčkovského“ prokletí jsou velmi vysoké.

Foto: eldar nurkovic, Shutterstock.com

Máte nesportovní geny? Nepodlehněte jim a hýbejte se aspoň trochu

2. Motivujte se: myslete na figuru

Je možné tisíckrát mluvit o tom, proč cvičit kvůli zdraví, ale upřímně – všichni tuší, že motivací drtivé většiny ledňáčků je líbivější figura. „Zaměřte se na tělesné míry a snažte se plnit cíle, které si stanovíte. Nejde o to, shodit za týden pět kilo nebo zhubnout deset centimetrů v pase. K finálnímu cíli si proto dejte i postupné cíle, které povedou k udržení motivace,“ radí fitness trenér Pavel Dvořáček. Pokud se vám za dva týdny podaří zhubnout dvě kila, je to možná jen malý krůček, přesto je to úspěch!

3. Řešte stravu: jen cvičit většinou nestačí

Když měsíc usilovně dřete, přičemž se nedočkáte výsledků v podobě úbytku na váze, je to pochopitelně demotivující. Krom samotného pohybu totiž budete muset řešit pravděpodobně i stravu. „Počítejte s tím, že když se budete potit ve fitku a odměníte se svíčkovou s knedlíkem, vínem a dezertem na závěr, neshodíte ani gram a vaše motivace se začne ztrácet. Proto volte kvalitní a nutričně vyvážená jídla, aby již od začátku mělo cvičení smysl a vy jste se jen zlepšovali,“ doporučuje trenér Pavel Dvořáček.

Foto: Kutsenko Denis, Shutterstock.com

Jen pravidelný pohyb většinou nestačí. Základem hubnutí bývá změna jídelníčku

4. Zpestřete si trénink: nedejte šanci nudě

Chodit několikrát týdně do fitcentra a cvičit stále to samé leckoho brzy přestane bavit. Je tak více než vhodné trénink pravidelně obměňovat, tedy zkoušet nové cviky, měnit sestavy, tempo a tak dále. Když se osmělíte, je výborné vyzkoušet úplně jiný druh pohybu: svaly bezvadně posílíte třeba na lezecké stěně, při plavání, ale i během pomalých druhů cvičení, jako je pilates nebo power jóga.

5. Neodmítejte pomoc: ve dvou to bývá lepší

„Pokud se potřebujete udržet v tempu, vydat ze sebe maximum a zároveň být pod kontrolou v jídle, doporučuji najít si dobrého trenéra, který vám obstará tréninkový a současně výživový plán,“ popisuje Pavel Dvořáček. Motivujícím článkem může být také sportovně zkušenější kamarád, příbuzný nebo partner, který vás vezme pod křídla jako parťáka a na tréninky bude chodit s vámi.

Jste ledňák? Nezoufejte. Víte, co muže na ženě zaujme víc než perfektní postava

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama