Hlavní obsah

5 pilířů pro štíhlou a krásnou postavu

Foto: Thinkstock

Důležité je pozitivní myšlení

Kdy máte dobrou náladu? Když se ve svém těle cítíte dobře, když se líbíte sobě i okolí, zkrátka když jste šťastní. Jak ale na to, když jste většinu času v práci či doháníte nesplněné povinnosti? My to víme! Tohle je 5 pilířů vašeho nového, a hlavně spokojeného života!

Článek

K důležitým zásadám zdravého životního stylu patří dostatek spánku, pobyt na slunci, trocha sportu... Důležité je, abyste z těchto věcí dokázali vytvořit každodenní rituál. Jen tak se vám tělo odmění krásnou postavou, pevným zdravím a dobrou náladou, a věřte, že vás to nebude stát ani mnoho času.

7 hodin spánku pro štíhlou linii

Kvalitní noční odpočinek pomáhá udržet krásnou postavu, protože během spánku se zvyšuje sekrece růstového hormonu, který v noci přepne organismus na regenerační metabolismus. To znamená, že tělo v noci bere energii z tukových vrstev, takže vlastně hubnete. Má to ale háček, a tím je večerní jídlo. „Abyste si udrželi štíhlou postavu, je optimální jíst nejméně dvě hodiny před spaním a jíst především bílkoviny, tedy netučné maso a zeleninu," vysvětluje nezávislý výživový poradce Jaromír Polesný.

Kvalitní spánek by měl trvat sedm až osm hodin, ne déle. Dlouhým spánkem se okrádáte o vitamin D, zaděláváte si na deprese a obezitu. Sedmihodinovým spánkem se také výrazně snižují účinky rizika hypertenze, aterosklerózy a cukrovky. Tak proč se kvalitně nevyspat?

Foto: Thinkstock

Spánek vás nejen osvěží, ale pomůže i udržet štíhlou linii

30 minut na slunci proti rakovině

Půlhodiny na slunci pomáhá pokožce vytvářet denní dávku vitaminu D, tedy asi tolik, jako kdybyste vypili 40 litrů mléka. No řekněte, co je lepší? Za pobyt na slunci se nepovažuje jen opalování, ale i procházka. Samozřejmě, že byste měli pokožku proti UV záření chránit, ale buďte bez obav, tvorbu vitaminu D to nezastaví. Ženám, které mají vyšší hladinu vitaminu D, hrozí menší riziko onemocněním rakovinou prsu, plic, slinivky a vaječníků než ženám, které se slunci prakticky vyhýbají. A to už za trochu času stojí, nemyslíte?

Navíc pobytem venku na slunci vyhládnete, nebude proto na škodu připomenout potraviny, kterým byste se měli preventivně vyhnout: Tohle jsou potraviny, kterých se rakovina „bojí"!.

30 minut cvičení pro silnější srdce a zdravé žíly

Bez trošky pohybu to nepůjde. Pohyb je totiž nejlepší způsob, jak předejít nemocem oběhové soustavy. Pokud se tedy rozhodnete pro jakýkoli druh sportu, mějte na paměti, že by vaše tepová frekvence měla být vyšší než při běžných aktivitách. Tím zvýšíte hladinu „dobrého" cholesterolu, a hlavně riziko srdečního infarktu. Stačí sportovat půl hodinky denně, ale naplno!

Stejně jako srdci, tak i nohám pohyb prospívá. Nechcete přece, aby je „zdobily" křečové žíly. Takže, choďte co nejvíce pěšky nebo jezděte na kole. Pěšky stačí ujít denně 3 km, na kole ujet 8–10 km. „Při pohybu nutí okolní svaly žíly, aby se smršťovaly, a tím pádem si udržely svoji elasticitu," vysvětluje cévní chirurg MUDr. Tarik Mezziani a dodává, že „v rámci prevence je dobré vyhnout se dlouhému stání a sezení s překříženýma nohama. Udržování končetin ve zvýšené poloze a střídavé sprchování studenou a teplou vodou je pro nohy relaxací, díky které mohou dlouho zůstat bez křečových žil.“

Foto: Thinkstock

Aktivní pohyb pomáhá srdci i krevnímu oběhu

Jíst zdravě neznamená držet dietu!

Chcete-li dobře vypadat a být zdraví, zapomeňte na guláš se šesti. Zdravý životní styl má své stravovací zásady. Jezte málo, ale často. Strava musí být pestrá a bohatá na důležité živiny (bílkoviny, vitaminy, zdravé tuky, vlákninu a sacharidy). V jídelníčku by nemělo chybět maso, vejce, mléčné výrobky, luštěniny, rýže, celozrnné pečivo, čerstvé ovoce a zelenina. Tuky používejte raději rostlinné, například olivový nebo slunečnicový olej (více ve článku Tuky v potravinách: Víte, které jsou špatné?).

S cukry také zacházejte opatrně, protože jejich nadbytek se v těle mění na tuky. Pijte hodně a nejlépe čistou pramenitou vodu, čaje nebo 100% ovocné či zeleninové šťávy. Budete-li postupovat podle těchto zásad, nebudou vás trápit tukové polštáře.

Nalaďte se na dobrou náladu

Jak ale na ni, když není na prodej? Zkuste problémy a neúspěchy řešit s čistou hlavou a nedovolte jim, aby vás stresovaly. Udělejte si každý den radost, alespoň malou, abyste měli důvod se na svět usmívat. A když vám bude nejhůř, zavřete oči a zavzpomínejte na něco hodně příjemného nebo snězte kousek čokolády, která pomůže zvýšit hladinu endorfinů – hormonů štěstí, a tedy dobré nálady.

Dodržování zdravého životního stylu se vám možná bude zpočátku zdát těžší, ale vydržte, po čase to půjde automaticky. Mimochodem, některé aktivity můžete spojit, například třicetiminutovou procházku na slunci. Pro zajímavost si do kalendáře můžete zaznamenat den, kdy jste správný životní styl odstartovali. Kdy se z něho stane rituál, to je individuální.

Kterou se zásad zdravého životního stylu začnete vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC