Hlavní obsah

Unikátní most přestěhovaný kvůli Orlíku i dřevěné držáky: sedm nejzajímavějších mostů v Česku

Foto: Haidamac, Shutterstock.com

V České republice je zajímavých památek a turistických cílů požehnaně, některé ale možná dosud míjíte bez povšimnutí. K výletům zvou i četné mosty, které uchvátí svou architekturou i historií. Některé vám představíme.

Článek

Než se otevřou brány hradů a zámků, vydejte se prozkoumat aspoň jeden z technicky unikátních nebo historicky cenných mostů. Řada z nich si rozhodně zaslouží pozornost.

1. Svatojánský most v Litovli

Nejstarším kamenným mostem není pražský Karlův most, patří mu až druhé místo po Kamenném mostu v Písku, který vznikl již kolem roku 1300. K návštěvě ale zve i tuzemská trojka, Svatojánský most v Litovli z roku 1592, nejstarší most na Moravě. Jméno má po Janu Nepomuckém, jehož socha ho zdobí. Přežil do dnešních dní nejen všechny povodně, ale i snahu nacistů vyhodit ho na konci 2. světové války do povětří.

Foto: miropink, Shutterstock.com

Svatojánský most v Olomouckém kraji stojí na šesti pilířích a má 55 metrů

2. Dřevěný most v Černvíru

Mosty ze dřeva často podlehly velké vodě i síle ohně, přesto u nás najdete řadu dochovaných skvostů. Nejstarší krytý dřevěný most na Moravě se tyčí v Černvíru nad řekou Svratkou, nedaleko hradu Pernštejn. Stavbu z roku 1718 kryje krásná šindelová střecha. Za návštěvu stojí i další dřevěné mosty, například roubený most v Pekle nad Zdobnicí s originálním žaluziovým oknem nebo Dřevěný most v Bystré nad Jizerou s unikátní konstrukcí věšadlového systému.

Foto: Pecold, Shutterstock.com

Most se sedlovou střechou je dlouhý 32 metrů

3. Jurkovičův most v Novém Městě nad Metují

Valašská lidová architektura se promítla do podoby dřevěného mostu v zahradě zámku v Novém Městě nad Metují. Při přestavbě zámku na počátku 20. století starou lávku nahradil nový krytý dřevěný most s unikátním malovaným zdobením. Pokud vám připomíná Pustevny nebo lázeňské domy v Luhačovicích, nepletete se, za všemi těmito stavbami stojí architekt Dušan Jurkovič.

Foto: Haidamac, Shutterstock.com

Krytý dřevěný most byl postaven na začátku 20. století

4. Stádlecký řetězový most

157 metrů dlouhý most u obce Stádlec v jižních Čechách je posledním dochovaným empírovým řetězovým mostem v Česku, ale i ojedinělou stavbou tohoto druhu v celé Evropě. Stavba z roku 1848, která původně vedla přes řeku Vltavu v Podolsku, zažila ale i pěkně krušné časy. Ve 30. letech 20. století ho zastínil nový železobetonový most, vybudovaný přímo nad ním. V roce 1960 pak měl být kvůli vybudování Orlické přehrady dokonce zatopený. Technický unikát byl ale naštěstí zachráněn a přestěhován na své nynější působiště.

Foto: DaCek, Shutterstock.com

Orlická přehrada by most zatopila, proto byl přemístěn jinam

5. Zatopený most Všebor

Pod hladinou tuzemských přehrad ale řada staveb přeci jen skončila. Například vody nádrže Jesenice nedaleko Chebu pohltily v 60. letech minulého století most spojující osady Velká Všeboř a Malá Všeboř. Betonový most ale nezmizel celý, při nízkém stavu vody se nad hladinou tyčí vrchní část jeho oblouku.

Foto: Martin Stolař / MAFRA / Profimedia

Vyčnívající část zatopeného mostu působí přízračně

6. Bechyňská duha

Tak jako má Londýn svůj Tower Bridge nebo San Francisco proslulý Golden Gate Bridge, i pohled na některá česká města je pevně spojen s mostem. To platí i pro jihočeskou Bechyni a její železobetonový obloukový most klenoucí se nad údolím.

Šedesát metrů nad řekou Lužnicí se tyčí most kdysi pojmenovaný jako Jubilejní, pro který se ale v průběhu let vžilo jméno Bechyňská duha, tu totiž svým tvarem připomíná. Patří k nemnoha, po kterých mohou jezdit auta i vlaky. Projít se po něm můžete i pěšky, nejlepší pohled se na něj ale nabízí z četných turistických vyhlídek na pravém břehu řeky nebo z klášterní zahrady v centru města.

Foto: Kletr, Shutterstock.com

Patří k mostům, po kterém jezdí vlaky i auta a je tam i chodník pro pěší

7. Mariánský most v Ústí nad Labem

Dominantou města Ústí nad Labem není jen hrad Střekov nebo výletní restaurace Větruše, ale i Mariánský most, postavený v roce 1998. Stavbu podle návrhu architekta Romana Kouckého tvoří dva pylony na jedné straně, ke kterým se pne třicet ocelových lan. Tyto pylony dosahují stejné výšky jako špička věže další ústecké pamětihodnosti, kostela Nanebevzetí Panny Marie.

Foto: Jiri Igaz, Shutterstock.com

Mariánský most byl otevřen roku 1998 a patří k nejmodernějším v Česku

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek