Hlavní obsah

Pije u vás někdo lák od okurek? Začněte také, je to zdravé

Foto: siamionau pavel, Shutterstock.com

Dojedli jste poslední okurku a lák, který zůstal ve sklenici, plánujete vylít do odpadu? Byla by to chyba, protože je nabitý prospěšnými látkami. Hodí se ale nejen k pití.

Článek

Nechápete, jak si někdo může s chutí loknout láku ze sklenice kyselých okurek, protože mu to po těžkém obědě pomáhá vytrávit? Není to mýtus, okurkový lák dokáže ulevit těžkému žaludku i bolehlavu po kocovině. A umí toho i mnohem víc.

Pomůže trávení

Fermentované potraviny jsou pro střevní mikrobiom doslova balzám. Pomáhají ulevit při akutní nepohodě, ale působí i preventivně. Ideální jsou z tohoto důvodu domácí rychlokvašky. Pro zklidnění trávení se hodí i okurky naložené v octovém láku, v nich ovšem bonus v podobě přirozených probiotik nehledejte. Ocet ale také klidní zažívací potíže, navíc tlumí pálení žáhy. A nejen on. V láku zpravidla nesmí chybět ani kopr, který ulevuje při plynatosti a průjmech, nebo hořčičné semínko, které zrychluje střevní peristaltiku a podporuje produkci žaludečních šťáv.

Osvěží dech

Ocet vyčistí domácnost od kuchyně po koupelnu, stejně tak vás může zbavit i pachuti v puse a zápachu z úst. Pomáhá totiž hubit bakterie, které ulpívají na jazyku a jsou za pach zodpovědné. Rozhodně to s ním ale nepřehánějte, pro zubní sklovinu totiž může být naopak nebezpečný. „Ocet je ve své podstatě kyselina. Při jeho konzumaci se naleptává zubní sklovina a rozpouští povrch zubu. Vždy ale záleží na délce působení kyselin,“ prozrazuje MDDr. Tomáš Machač, odborný garant značky SPLAT. V láku je ocet naředěný, a pokud ho nepijete často, obavy mít nemusíte.

Foto: Nick with his Pic, Shutterstock.com

Půl skleničky láku po sportu pomůže předejít svalovým křečím a únavě

Dehydratace nemá šanci

Okurkový lák obsahuje sodík a draslík, což jsou minerály nezbytné pro rovnováhu tekutin v těle. Pokud jste dehydratovaní po náročném sportovním tréninku, nemoci nebo večírku plném alkoholu, pomůže vám rychleji se zotavit. Efekt je dokonce rychlejší než v případě obyčejné vody. „K opětovnému dosažení rovnováhy tělo potřebuje kromě vody také elektrolyty, samotná voda bez současné náhrady jejich patřičného množství nemusí stačit,” vysvětluje MUDr. Pavel Těšínský, vedoucí lékař Jednotky intenzivní metabolické péče ve FN Královské Vinohrady. Mezi nejdůležitější elektrolyty patří vedle sodíku a draslíku také hořčík, fosfor, vápník a chlor.

Zrelaxuje svaly

Po tréninku se lák hodí nejen proto, že pomáhá zavodnit organismus, ale i díky schopnosti uvolnit namožené svaly. Zhruba panáka láku stačí zředit dvěma deci vody a popíjet po cvičení. Lák funguje jako iontový nápoj, předchází bolesti i křečím. Úlevný může být ale i při menstruačních křečích.

Foto: Mike_shots, Shutterstock.com

Pokud vás pálí žáha nebo máte podrážděný žaludek, sáhněte po láku

Cukr pod kontrolou

Kupujete si jablečný ocet, protože pomáhá při hubnutí i v prevenci kardiovaskulárních chorob? Dokáže to díky kyselině octové, která je obsažená i v obyčejném kvasném octu, a tedy i v láku. Kyselina octová snižuje krevní tlak a působí protizánětlivě. Udržuje také vyrovnanou hladinu cukru v krvi, pomáhá tak chránit před diabetem, ale i záchvaty vlčího hladu.

Superpotravina za pár korun

Kupujete si exotické superpotraviny kvůli antioxidantům, které udržují buňky mladé a chrání je před oxidačním stresem? V kyselých okurkách i samotném láku jich najdete také požehnaně. Obsahuje i polyfenoly nezbytné v boji proti nádorům a flavonoidy posilující srdce i imunitní systém.

Klidní pleť

Ocet i okurková šťáva mají zklidňující efekt, jejich kombinaci oceníte například při bodnutí hmyzem, někdy se doporučuje i těm, kteří to přeženou s opalováním. Stačí do láku namočit vatový tampon a přiložit ho na pár minut jako obklad.

Dodá jídlu jiskru

Překvapivě chutnou nouzovkou může lák být, když vám chybí zálivka na salát nebo marináda na maso (krásně zkřehne), nebo pokud potřebujete dochutit polévku či vánoční bramborový salát. Do láku ale můžete i leccos znovu naložit. Zkuste zeleninu (mrkev, papriku, řepu), luštěniny, ale i vejce natvrdo nebo sýr, prodlouží jejich trvanlivost.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek