Hlavní obsah

Pomůže vám jablečný ocet zhubnout?

Foto: Madeleine Steinbach, Shutterstock.com

Výrazné aroma a kyselost nejsou tím jediným, čím je jablečný ocet pověstný. Vedle nich jsou to významné účinky na redukci hmotnosti. Poradíme, v jakém množství a kdy ho užívat a také, jak ho šikovně zařadit do jídelníčku.

Článek

I když představa, že jediná potravina zajistí, že budete hubnout jako po másle, je lákavá, jen na jablečný ocet se spoléhat nemůžete. „Bez pravidelného pohybu a dodržování zásad zdravého jídelníčku v malých porcích, nebude fungovat ani tato tekutá podoba jablíček,“ vysvětluje hned na úvod Radka Pamětická, pražská koučka zdravého životního stylu. Nicméně hubnoucímu procesu skutečně napomáhá. V čem tkví ten zázrak a jak na to?

Co obsahuje

Jablečný ocet se vyrábí z dvakrát zkvašené jablečné šťávy. Volit byste přitom měli nefiltrovanou verzi, která obsahuje více bílkovin a rozpustné vlákniny než ocet čirý. Díky tomu potlačuje chuť k jídlu a stimuluje trávení. Obsahuje také cenné bakterie a enzymy, které působí proti diabetu, nádorům, obezitě a má příznivý vliv na hladinu cholesterolu. S hubnutím pomáhá kyselina octová, která zabraňuje hromadění tuku a může dokonce aktivovat geny, které se na odbourávání tuku (zejména břišního) podílejí.

Jak hubnout s octem

Pro rychlejší spalování je potřeba rozpohybovat trávení. „Každé ráno vypijte nalačno, asi půl hodiny před snídaní, sklenici vlažné vody s jednou polévkou lžící jablečného octa. Tím rozhýbáte metabolické procesy v těle a usnadníte trávení jídla. V užívání pokračujte neomezeně dlouhou dobu,“ radí výživová poradkyně Jiřina Mačková.

Výsledky hubnutí společně s vyváženým redukčním jídelníčkem očekávejte nejdříve za měsíc, přínos v podobě lehčího zažívání se ale dostaví dříve. Jablečný ocet ničí hnilobné bakterie ve střevech, čistí ledviny, pomáhá při chronické únavě, takže se budete brzy cítit lépe a mít více energie.

Foto: ThirtyPlus, Shutterstock.com

Jablečný ocet se vyrábí z dvakrát zkvašené jablečné šťávy. Na hubnutí lépe zabírá nefiltrovaná verze plná bílkovin a vlákniny

S úpravou jídelníčku jsou lepší výsledky

Podle různých výzkumů jablečný ocet nejlépe funguje v kombinaci s omezením kalorického příjmu. Potvrzuje to studie z roku 2018, která po dobu 12 týdnů sledovala 39 jedinců rozdělených do dvou skupin. Jedni příjem kalorií omezili bez přidání jablečného octa, druzí kromě toho přidali i ocet. U lidí z druhé skupiny bylo zaznamenáno výraznější snížení tělesné hmotnosti a BMI indexu, viscerálního tuku, obvodu pasu, cholesterolu i tuků v krvi.

Prodlouží pocit sytosti

K největším mařičům úspěšného hubnutí bezesporu patří hlad. A právě s ním podle dalších studií umí jablečný ocet zatočit – jeho denní konzumace prodlužuje pocity plnosti po jídle, což vede k omezení příjmu. Jedna malá studie zahrnující 11 lidí ukázala, že ti, kteří konzumovali ocet spolu s dietou bohatou na sacharidy, měli až o 55 procent nižší hladinu cukru v krvi i po hodině od jídla a netrpěli proto návaly hladu. Dotyční také během dne snížili spotřebu o necelých 300 kilokalorií.

Foto: Michelle Lee Photography, Shutterstock.com

Lžíce jablečného octa půl hodiny před snídaní. To je recept na hubnutí

Jak ho zařadit do jídelníčku

Nevýhodou jablečného octa je, že není příliš chutný a někdo jeho typické aroma cítí i po rozředění vodou. Naštěstí ho lze přijímat i jinými způsoby. Lahodně například chutná v kombinaci s olivovým olejem. Jejich smícháním snadno vytvoříte osvěžující salátový dresing, kterým můžete přelít křupavou čerstvou zeleninu a skutečně si pochutnat.

Jablečný ocet můžete použít také k nakládání zeleniny, jemná ovocná chuť si dobře rozumí s kořením a dodá zelenině výrazné aroma. Využít se ale dá i na přípravu marinád, dochucení zeleninových obloh nebo i omáček či polévek.

Ne více než dvě lžíce denně

Podobně jako u jiných zdravých přísad, i nadužívání jablečného octa škodí. Příjem vyšší než dvě lžíce denně může vést k některým nepříjemným vedlejším účinkům. Patří mezi ně poškození zubní skloviny, pálení žáhy, potíže se zažíváním, snížení hladiny draslíku nebo úbytek kostní hmoty.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.