Hlavní obsah

Pomůže vám jablečný ocet zhubnout?

Foto: Madeleine Steinbach, Shutterstock.com

Výrazné aroma a kyselost nejsou tím jediným, čím je jablečný ocet pověstný. Vedle nich jsou to významné účinky na redukci hmotnosti. Poradíme, v jakém množství a kdy ho užívat a také, jak ho šikovně zařadit do jídelníčku.

Článek

I když představa, že jediná potravina zajistí, že budete hubnout jako po másle, je lákavá, jen na jablečný ocet se spoléhat nemůžete. „Bez pravidelného pohybu a dodržování zásad zdravého jídelníčku v malých porcích, nebude fungovat ani tato tekutá podoba jablíček,“ vysvětluje hned na úvod Radka Pamětická, pražská koučka zdravého životního stylu. Nicméně hubnoucímu procesu skutečně napomáhá. V čem tkví ten zázrak a jak na to?

Co obsahuje

Jablečný ocet se vyrábí z dvakrát zkvašené jablečné šťávy. Volit byste přitom měli nefiltrovanou verzi, která obsahuje více bílkovin a rozpustné vlákniny než ocet čirý. Díky tomu potlačuje chuť k jídlu a stimuluje trávení. Obsahuje také cenné bakterie a enzymy, které působí proti diabetu, nádorům, obezitě a má příznivý vliv na hladinu cholesterolu. S hubnutím pomáhá kyselina octová, která zabraňuje hromadění tuku a může dokonce aktivovat geny, které se na odbourávání tuku (zejména břišního) podílejí.

Jak hubnout s octem

Pro rychlejší spalování je potřeba rozpohybovat trávení. „Každé ráno vypijte nalačno, asi půl hodiny před snídaní, sklenici vlažné vody s jednou polévkou lžící jablečného octa. Tím rozhýbáte metabolické procesy v těle a usnadníte trávení jídla. V užívání pokračujte neomezeně dlouhou dobu,“ radí výživová poradkyně Jiřina Mačková.

Výsledky hubnutí společně s vyváženým redukčním jídelníčkem očekávejte nejdříve za měsíc, přínos v podobě lehčího zažívání se ale dostaví dříve. Jablečný ocet ničí hnilobné bakterie ve střevech, čistí ledviny, pomáhá při chronické únavě, takže se budete brzy cítit lépe a mít více energie.

Foto: ThirtyPlus, Shutterstock.com

Jablečný ocet se vyrábí z dvakrát zkvašené jablečné šťávy. Na hubnutí lépe zabírá nefiltrovaná verze plná bílkovin a vlákniny

S úpravou jídelníčku jsou lepší výsledky

Podle různých výzkumů jablečný ocet nejlépe funguje v kombinaci s omezením kalorického příjmu. Potvrzuje to studie z roku 2018, která po dobu 12 týdnů sledovala 39 jedinců rozdělených do dvou skupin. Jedni příjem kalorií omezili bez přidání jablečného octa, druzí kromě toho přidali i ocet. U lidí z druhé skupiny bylo zaznamenáno výraznější snížení tělesné hmotnosti a BMI indexu, viscerálního tuku, obvodu pasu, cholesterolu i tuků v krvi.

Prodlouží pocit sytosti

K největším mařičům úspěšného hubnutí bezesporu patří hlad. A právě s ním podle dalších studií umí jablečný ocet zatočit – jeho denní konzumace prodlužuje pocity plnosti po jídle, což vede k omezení příjmu. Jedna malá studie zahrnující 11 lidí ukázala, že ti, kteří konzumovali ocet spolu s dietou bohatou na sacharidy, měli až o 55 procent nižší hladinu cukru v krvi i po hodině od jídla a netrpěli proto návaly hladu. Dotyční také během dne snížili spotřebu o necelých 300 kilokalorií.

Foto: Michelle Lee Photography, Shutterstock.com

Lžíce jablečného octa půl hodiny před snídaní. To je recept na hubnutí

Jak ho zařadit do jídelníčku

Nevýhodou jablečného octa je, že není příliš chutný a někdo jeho typické aroma cítí i po rozředění vodou. Naštěstí ho lze přijímat i jinými způsoby. Lahodně například chutná v kombinaci s olivovým olejem. Jejich smícháním snadno vytvoříte osvěžující salátový dresing, kterým můžete přelít křupavou čerstvou zeleninu a skutečně si pochutnat.

Jablečný ocet můžete použít také k nakládání zeleniny, jemná ovocná chuť si dobře rozumí s kořením a dodá zelenině výrazné aroma. Využít se ale dá i na přípravu marinád, dochucení zeleninových obloh nebo i omáček či polévek.

Ne více než dvě lžíce denně

Podobně jako u jiných zdravých přísad, i nadužívání jablečného octa škodí. Příjem vyšší než dvě lžíce denně může vést k některým nepříjemným vedlejším účinkům. Patří mezi ně poškození zubní skloviny, pálení žáhy, potíže se zažíváním, snížení hladiny draslíku nebo úbytek kostní hmoty.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek