Hlavní obsah

Krátká, dlouhá, bolestivá: Důvody problémů s vaší menstruací

Foto: goffkein.pro, Shutterstock.com

Pravidelný osmadvacetidenní cyklus, mírné krvácení, žádné bolesti ani proměny nálad jsou ideálem, kterému se přiblíží snad jen ženy zrozené pod šťastnou hvězdou. Obtíže však nemusíte brát jako nutné zlo, naopak vaše tělo dává najevo, že je stále plodné a každý měsíc pro vás chystá nové vajíčko.

Článek

Menstruace je nedílnou součástí života každé ženy, zpravidla ale nemá právě příjemnou podobu. Nemusíte se však nechat vašimi dny trápit víc než obvykle, důležité je poznat, kdy se už vaše potíže vymykají normě. Čeho si všímat a kdy se mít na pozoru?

Krátká a slabá

Menstruace obvykle trvá  od dvou do sedmi dnů a průměrně při ní ztratíte 20 až 80 ml krve. Toto rozpětí je ale individuální. Pokud máte slabou nebo krátkou menstruaci pokaždé, může to být zcela v pořádku.

Jestliže se ale náhle zkrátila nebo změnila jen ve slabé špinění, pátrejte po důvodech. Může to být změnou hormonální antikoncepce, nečekaným stresem, náhlou změnou váhy, počínajícím těhotenstvím, dokonce i příchodem perimenopuazy, která vás může zaskočit klidně už ve třiceti letech.

Silná až k mdlobám

Při běžné menstruaci by vložka či tampon měly udržet krvácení minimálně tři hodiny. „Silné krvácení může značit narušení hormonální rovnováhy, ale také problémy s dělohou, jako jsou polypy, fibroidy, endometrióza či adenomyóza. Proto by zejména ženy nad 35 let věku měly zbystřit, pokud začnou krvácet výrazně více, a bez odkladu se nechat vyšetřit,“ varuje gynekolog a sexuolog Pavel Turčan. Z velké ztráty krve vám hrozí silné bolesti hlavy, a dokonce i mdloby. V takovém případě je léčba na místě.

Foto: comzeal images, Shutterstock.com

Opožděnou nebo nečekaně slabou menstruaci může mít na svědomí těhotenství, jistotu vám dodá test

Úporné křeče

Bolestivé stahy se mohou objevit již dva dny před samotným krvácením. Způsobují je kontrakce dělohy, kterými dochází k vypuzení děložní výstelky. „Prudké bolesti před menstruací a během ní bývají ale způsobeny také svalovou dysbalancí pánevního dna, blokádou žeber nebo na páteři. Reprodukční orgány jsou spjaty se svaly pánevního dna a funkčně souvisí s bránicí, hlubokými svaly páteře i se svaly upínajícími se na stehenní kost. Není proto výjimkou, že bolest při menstruaci způsobuje nerovnováha svalů úplně jinde v těle,“ vysvětluje fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková.

Úlevu tak může přinést vhodné cvičení, jako posilování pánevního dna, hormonální jóga nebo dechové cvičení.

Dvakrát do měsíce

Menstruace obvykle nastává každých 21 až 35 dní. Jestliže vás přepadlo krvácení v jednom měsíčním cyklu již podruhé nebo trpíte na špinění mezi menstruační dny, konzultujte důvod s lékařem. Může to značit jen poranění vaginy, ale také pohlavní chorobu (chlamydie, kapavka), polypy, fibroidy nebo rakovinu děložního čípku. Často potíže provází i bolesti v podbřišku, v menstruační krvi se mohou tvořit větší sraženiny. Vyvolat mimořádné krvácení mohou i poruchy štítné žlázy nebo syndrom polycystických vaječníků.

Foto: ViDI Studio, Shutterstock.com

Menses může přijít už i za 21 dní, nepanikařte, pokud není váš cyklus podle tabulek

Úplné vynechání

S pravidelností cyklu mají potíže především mladé dívky. „Ačkoliv menstruaci známe jako měsíční periodu, ke stabilizaci cyklu obvykle dochází až po dvou až třech letech po prvních měsíčcích,“ říká Pavel Turčan.

Zatímco u mladých dívek je to obvykle kvůli hormonálním problémům, v dospělosti je škála příčin pestřejší. Uměle vás ji zbaví některé druhy antikoncepce (nitroděložní tělísko, bez pauzy užívané pilulky). Může jít ale také o důsledek stresu, náhlého úbytku či nárůstu váhy, ale i poruch hypofýzy, štítné žlázy či nadledvinek. „S vynecháváním menstruace se rovněž často potýkají aktivní sportovkyně, u nich je důvodem nadměrná fyzická zátěž,“ vysvětluje Pavel Turčan. Po čtyřicítce už se ale může hlásit i klimakterium.

Co vám uleví

Proti silnému krvácení či nepříjemným křečím existuje celá řada pomocníků. Za vyzkoušení stojí upravit jídelníček (přidat více hořčíku a flavonoidů, které najdete v červeném víně nebo čokoládě) nebo změnit cvičení. Velký vliv má stres, najděte si svůj způsob, jak ho eliminovat: jděte na procházku, cvičte jógu, čtěte si, upečte něco dobrého, vybarvujte antistresové omalovánky.

Na křeče zkuste běžné léky proti bolesti, teplé obklady na břicho či záda, pomůže i pití bylinných čajů nebo doplňky stravy s fytoestrogeny. V případě vážnějších obtíží uleví hormonální léčba. Hlídejte jakékoli odchylky od obvyklé podoby vašich dnů a na výraznější změny vždy upozorněte svého lékaře.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek