Hlavní obsah

Vytopený či vykradený byt, požár spotřebiče, zabouchnuté dveře? Buďte v klidu a jednejte rychle

Foto: Studio Romantic, Shutterstock.com

Foto: Studio Romantic, Shutterstock.com

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vyplavená koupelna, zabouchnuté klíče v zámku, zkrat nebo vykradení bytu? I to se může stát. Umíte si s takovými karamboly poradit a napravit škody?

Článek

Jaké poruchy a karamboly jsou v domácnosti nejčastější? Zeptali jsme se odborníků. „Když se podíváme do našich statistik, pak nejčastěji klienti využívají služeb instalatéra, vloni to bylo 2400 zásahů, a zámečníka – 2200 zásahů. Elektrikář vloni vyjížděl na 700 zásahů, problémy s kotlem řešila naše asistence v 680 případech,“ vypočítává Tomáš Reitermann, vedoucí Odboru pojištění občanů pojišťovny Kooperativa. Jak v takových případech postupovat, aby byly škody co nejmenší?

Vytopený byt

Vytopený byt a voda i u sousedů? Zdrojem může být prasklá trubka, porouchaná pračka, ale i porucha v patře nad vámi. Jak se zachovat?

  • Zastavte přívod vody: Musíte vědět, kde je uzávěr vody pro váš byt i dům. Obyvatelé bytových domů mají vědět, koho ze správy domu v takovém případě uvědomit.
  • Sežeňte sousedy: Voda teče od sousedů? Sežeňte je nebo zavřete jejich přívod vody, aby se stav nezhoršoval.
  • Vypněte elektřinu: Kombinace vody a elektřiny je nebezpečná, takže vypněte v bytě i elektřinu.
  • Najděte příčinu: Zjistěte zdroj problému a podle toho volejte instalatéra, opraváře praček nebo jinou profesi. Můžete kontaktovat asistenční službu pojišťovny, pošle vhodného řemeslníka obratem a někdy na své náklady.
  • Foťte škody: Následky nafoťte pro pojišťovnu.
  • Začněte s úklidem: Po dokumentaci začněte uklízet, aby se škody nezhoršovaly: nenasákl nábytek či koberce a voda se nedostala k sousedům.

Požár spotřebiče

Může se stát, že zapnete elektrický spotřebič a jde z něj kouř, začne prskat a třeba i hořet. Jak se v takovém případě zachovat?

  • Nic pod proudem nikdy nehaste vodou!
  • Vypněte elektřinu: Vytáhněte přístroj ze zásuvky a vypněte jistič či hlavní vypínač proudu. Oheň často sám uhasne, hlavně ve stadiu jiskření a kouře.
  • Volejte hasiče a utečte: Oheň už se rozhořel? Utečte do bezpečné vzdálenosti a volejte hasiče na číslo 150. Jen pokud to je bezpečné, rychle popadněte doklady a třeba cennosti, ale váš život a zdraví jsou přednější!
  • Varujte okolí: Jestliže bydlíte v bytovém domě a hoří, varujte sousedy!
  • Volejte elektrikáře: Přístroje, vedení a zásuvky, které začaly doutnat či prskat, i když nehořelo, znovu nezapínejte a nechejte je odborně prověřit nebo vyměnit.

Jak na zabouchnuté dveře

Zabouchli jste si dveře, nemáte klíče a nemůžete se dostat do bytu? Můžete volat zámečníka, ale výhodnější bude obrátit se na asistenční službu vaší pojišťovny. V případě dobré pojistky domácnosti vám na výdaje přispěje. U zámečníků si dejte pozor na podvodníky, kteří chtějí využít vaší nouze: Jak se bránit, když chce řemeslník víc peněz, než jste čekali?

Co dělat při vykradení bytu

Byli u vás nezvaní hosté? V případě vykradení byste měli postupovat následovně:

  • Nevstupujte a volejte policii: Nevíte, zda je zloděj ještě v bytě? Nechoďte dál a volejte policii. Ohledá místo činu a sepíše protokol – bude potřeba pro pojišťovnu.
  • Pozdější odhalení: Jestliže návštěvu zlodějů odhalíte až poté, co jste do bytu vešli, na nic nesahejte, neuklízejte a volejte policii.
  • Blokujte karty: Odnesli zloději bankovní karty, doklady či mobil? Ihned to hlaste policii, bance i operátorovi.
  • Foťte škody: Nafoťte škody a sepište vše, co chybí nebo co bylo poškozeno.
  • Volejte pojišťovnu: Nejlépe okamžitě, ale maximálně do 30 dnů nahlaste událost pojišťovně. Připravte si protokol od policie a dokumentaci, kterou jste udělali. Připravte si paragony od ukradených věcí či jiné důkazy jejich existence. Seznam můžete i doplňovat.

Asistenční služby se vyplatí

Všechny uvedené problémy kryje pojistka domácnosti – a ideální je, když zahrnuje i asistenční službu. „Do typické asistence patří náhradní ubytování, práce zámečníka nebo řemeslníka. Tyto služby jsou v ceně pojištění domácnosti, případně si je lze sjednat za příplatek navíc,“ radí Lucie Dosedělová ze srovnávače ePojisteni. A Tomáš Reitermann upozorňuje: „Zásadní jsou limity plnění pro využití řemeslných prací a omezení počtu zásahů v roce, tedy kolik a jak často vám na řemeslníky pojišťovna přispěje, což se sjednává v rámci pojištění.“

Dobrou volbou je také pojištění inflační garance: zaručí navýšení plnění, pokud celou výši škody kvůli inflaci nepokryje ani maximální horní hranice plnění. Novinkou na trhu je ekologický benefit, který umožní ekologickou modernizaci zasaženého objektu, je-li na něm škoda vyšší než 75 % z pojistné částky.

Související témata:
Vytopení bytu
Vykradení bytu
Požár v domácnosti
Poruchy spotřebičů

Načítám