Hlavní obsah

Nový dietní hit: Znáte přerušovaný půst?

Foto: RossHelen, Shutterstock.com

Ze slova „půst“ naskakuje mnohým husí kůže, jen ho slyší. Jenže si neuvědomují, že se postí pravidelně každý den už od narození. Přerušovaný půst totiž neznamená dny či týdny bez jídla. Pro někoho je to pouze otázka vynechané snídaně – a přitom je to skvělý způsob hubnutí.

Článek

Svět fitness si v posledních letech našel nový dietní hit – a tentokrát musí kdekdo uznat, že zní opravdu rozumně. Jakmile uvidíte ve spojení se zdravým stravováním zkratku IF, s velkou pravděpodobností půjde o „intermittent fasting“, česky přerušované hladovění či půst. Zajímá vás, na jakém principu funguje a co musíte dodržet, abyste jeho pomocí zhubli?

Pravidlo 14/10

Přerušované hladovění je způsob diety nebo životního stylu obecně, který sedne prakticky všem. Ženám, mužům, starým, mladým, vegetariánům, veganům, ranním ptáčatům i nočním sovám. Právě díky značné flexibilitě a efektivitě je tolik populární.

Základním principem IF je prodlužování přirozeného spánkového půstu. Každý člověk totiž přirozeně několik hodin hladoví, když spí. Pokud se najíte nejpozději dvě hodiny před ulehnutím, spíte sedm hodin a hodinu po probuzení nejíte, drželi jste půst celých 10 hodin. Vaším cílem bude tuto dobu prodloužit.

Ženám se obvykle doporučuje vzorec 14/10, mužům pak 16/8. První číslo je doba postění v hodinách, druhé udává (opět v hodinách) dobu, kdy jíte. Ženy by tedy měly prodloužit spánkový půst na 14 hodin, muži na 16. Ve zbylé době běžně a pravidelně jezte.

Foto: Zoom Team, Shutterstock.com

Děsí vás půst a máte pocit, že nevydržíte nejíst? Během spánku se postíte několik hodin

Vynechte snídani nebo večeřte brzy

Jste sovy, tedy ráno nepoužitelní, zato odpoledne a večer ožíváte? I tomuto stylu života se dá jídelníček založený na přerušovaném půstu přizpůsobit. Najíst se můžete klidně v jedenáct večer. Budete-li držet pravidlo 14/10, vyjde vám, že další jídlo si můžete dát ve 13 hodin. Skřivani se zase mohou nasnídat v osm ráno a večeři si dají v šest odpoledne. To nezní tak zle, že?

Je však důležité upozornit, že v hodinách určených jídlu se vytrvale necpete. Konzumujte přiměřené porce po třech až čtyřech hodinách, vybírejte si zdravé kvalitní potraviny, hodně zeleniny, omezujte sladkosti, výrobky z mouky... Však to znáte.

Jak půst funguje: lepší spalování

Možná se ptáte, k čemu vám to tedy vůbec je, když stejně musíte jíst zdravě a uměřeně? Podstata IF spočívá ve velice příznivém vlivu na metabolismus. Půst totiž pomáhá efektivněji spalovat.

Tělu trvá šest až osm hodin, než vyčerpá zásoby glykogenu (zásobního cukru), a teprve poté spaluje tuk. Když jíte dříve než po osmi hodinách hladovění, spalování tuku organismu znesnadňujete. Jakmile však tradiční spánkový půst prodloužíte, naroste i doba, během níž spalujete.

A ve hře je i zdraví. Pravidelné postění mimo jiné normalizuje citlivost na inzulin, tedy omezuje riziko cukrovky. Dále snižuje oxidační stres, který stojí v pozadí řady chronických nemocí, má skvělý vliv na mozkovou činnost a také na hladinu cholesterolu nebo krevní tlak.

Jak se vám přerušovaný půst zamlouvá? Šli byste do toho?

ynezorPumanzeSaNyknalC