Hlavní obsah

Jak ušetřit v kuchyni: Poradíme, co se změklou zeleninou, zbytkem těstovin nebo unaveným chlebem

Foto: My Ocean Production, Shutterstock.com

Foto: My Ocean Production, Shutterstock.com

I když se snažíte hledat akční nabídky a nekupovat zbytečnosti, za potraviny necháte v obchodě výrazně více než dříve. O to víc je vám pak líto, když se potraviny nesní a nemilosrdně letí do koše. Naučte se proto nejen lépe plánovat nákupy, ale také využít zbytky do posledního drobečku.

Článek

Ač ceny potravin skokově stoupají, neustále končí v popelnicích tuny jídla. Chcete-li někde v domácnosti ušetřit, zkuste to právě v kuchyni. Základem je promyšlené plánování. Nenakupujte bez rozmyslu a rozhodně ne hladoví, zkuste si psát seznamy i jídelníčky toho, co budete vařit.

V jídelníčku je ale dobré nechat sem tam místo na případné dojedení zbytků. Hotové jídlo klidně rovnou rozdělte na to, co v dohledné době sníte a co uložíte do mrazáku. Mějte také přehled o tom, co je třeba zkonzumovat nejdříve. Jak si poradit, když máte plný šuplík unavené zeleniny, půl hrnce uvařených těstovin nebo vám v chlebníku okorává téměř celý bochník?

Zbylé těstoviny

Neodhadli jste množství těstovin k omáčce a zbyla jich ještě polovina hrnce? Můžete je osmahnout s dalšími zbytky, co máte na talířku v lednici, nebo k nim připravit snadnou omáčku. Nejmenší ocení klasické nudle osmahlé na másle s moučkovým cukrem, opraženou strouhankou nebo mákem. Hodí se i jako studený oběd do krabičky, s oblíbenou zeleninou, šunkou, sýrem či vajíčkem a dresinkem s bylinkami máte báječný těstovinový salát.

Brambory od včera

Ze zbylých těstovin i brambor můžete připravit rychlou omeletu na pánvi a máte plnohodnotnou večeři. Zapéct je můžete i v troubě, například s vajíčkem a se starší zeleninou. Zužitkujete je také v jednoduchých plackách nebo dokonce i ve snídaňových waflích.

Foto: bigacis, Shutterstock.com

Zbylé brambory jsou také dobrý základ pro studený salátFoto: bigacis, Shutterstock.com

Unavená zelenina

Vděčným pokrmem ze zbytků jsou různé placky. V nich schováte i zbytky brambor, rýže, pohanky či namočených ovesných vloček. Ale hlavně jakoukoliv zeleninu. Nastrouhejte seschlou mrkev, zbytky patizonu, dýni, které máte plnou zahradu. Pak už stačí přidat jen hladkou mouku, vejce, případně trochu mléka, abyste vytvořili těstíčko podobné tomu na bramboráky, a smažte na pánvi z obou stran. Ochutit lze jen solí a pepřem, se zeleninou si ale dobře rozumí i kmín, kari a zázvor. Chcete-li vydatnější jídlo, přidejte pokrájenou slaninu nebo strouhaný sýr.

Foto: Rogozhina Elena, Shutterstock.com

Do zeleninových placek schováte i zbytky vloček či pohankyFoto: Rogozhina Elena, Shutterstock.com

Uvařená rýže

U rýže je lepší snažit se co nejlépe odhadnout množství, abyste zbytkům předcházeli. Patří totiž mezi potraviny, které byste neměli ohřívat kvůli riziku bakteriální nákazy. Pokud se i tak rozhodnete zbytky zužitkovat, udělejte to rychle. Inspirujte se třeba asijskou kuchyní a připravte si smaženou rýži. Do woku přidejte k rýži zeleninu, rozmíchané vajíčko, kousek tofu nebo šunky, osmahněte a zakápněte sójovkou.

Rýže se hodí i jako zavářka do polévky, třeba do vývaru nebo rajské. Klasikou je jednoduché rizoto, k rýži přidejte vepřovku z konzervy, sterilovaný hrášek a lžíci kečupu a posypte sýrem. Můžete si ji dopřát i nasladko, nahraďte jí část mouky v těstě na lívance nebo ji ohřejte s mlékem, skořicí a ovocem a máte rýžovou kaši ke snídani.

Staré pečivo

Z okorávajícího chleba připravte topinky nebo chleba ve vajíčku. Rohlíky nebo veka se hodí do žemlovky, zkuste ji připravit i ze zbylé vánočky. Rohlíky také můžete vydlabat a využít další zbytky z lednice a zapéct.

Zbylý chléb se hodí k zahušťování guláše a různých polévek. Včerejší housky nebo starý tousťák nakrájejte na kostičky (můžete je zamrazit) a použijte do houskových knedlíků. Můžete vytvarovat i malinké kulaté knedlíčky a jíst je jako hlavní jídlo, stačí polít máslem a sýrem, případně přidat špenát. Do těsta můžete zapracovat i bylinky a špek a udělat něco na způsob tyrolského knedlíčku.

Tady najdete jídelníček na týden pro celou rodinu za 30 Kč na porci. Jak si připravit plnohodnotná a chutná jídla?

Reklama